Voor vragen en hulp m.b.t. de instructies om mee te doen. Hulp bij installeren van upload files
Door MeteoHengelo
#59812
Jos

De interface gebruikt een FT232RL interface chip om de data via USB aan te bieden. Dit is een chip die in nagenoeg alle USB interfaces voorkomt. Is van FTDI en op hun site vindt je ook drivers voor bijvoorbeeld apple (http://www.ftdichip.com/FTDrivers.htm)


Onder windows en Linux (RaspberryPi) is de driver standaard aanwezig, of dit bij Apple zo is weet ik niet maar is wel gewoon te downloaden. Verder moet de weer software natuurlijk op de Apple USB aan kunnen spreken.

Ter info: Ik heb de interface met memory mogelijkheid op een Davis Vantage Vue met firmware 3.0 zitten. Aansluiting via USB op een RaspberryPi draaiend met Weather Display plugin.
Door nolversteeg
#59813
@ All,

Het verbaast mij, ondanks het late uur, ik heb ze alle 3 hier bijna operationeel.
omdat er 1(IP)gewoon op de plank ligt.

Mijn Davis vp2 console levert data minimaal alleen de forecast uit de console.
De envoy8x levert ook data, hij kan dat zonder logger gewoon 2 maanden of meer ,in het veld opslaan.
Na 2 maanden in huis halen, en dan met een LOGGER (ongeacht ip, serieel, usb )want die heb je nodig om de data uit dat ding te krijgen.
Dus de Davis console, Envoy, Vue, Envoy8x slaat de data op , en kan je met de LOGGER uitlezen, IP,USB,Serieel.

En niet vanuit de data in de LOGGER, alleen via de logger, die niets logt

Zou dus zo zijn dat als ik mij logger IP/USB/Serieel weggeef,verpatst. de nw eigenaar de data die er in zit(als die er in zit) in zijn gegevens krijgt.

Zou mooi zijn. leuk voor ons maar minder voor Davis, Gewoon een USB stick met data, in de vorm van een datalogger. daar stinkt Davis niet in.

Gr Nol.
Door MeteoHengelo
#59814
Nol

Ik denk dat je dat niet geheel juist hebt.
De originele Davis logger slaat wel degelijk data op in de logger.

Citaat op bijvoorbeeld Weatherstations.co.uk:
Note that the Davis logger is a true data logger and can store data for extended periods, for example while you're away on holiday, for later download to a PC.


Ook in niet originele logger zit hiervoor een 1MB flash chip.

Je kan de archivering interval aanpassen via seriële communicatie met de console. Instellingen zijn 1 minuut, 5, 10, 15, 30, 60, en 120

De gegevens worden vervolgens in de chip opgeslagen, niet in de console.

Als je nu bijvoorbeeld cumulus aansluit zal je ook bij een originele interface zien dat Cumulus Archiving data ophaalt, dat haalt hij dan uit de logger en niet uit de Davis console.

Klein citaat uit een post op een Amerikaanse site:

You "have to" use Davis' Weatherlink software to actually activate archiving and set the interval, but that isn't exactly true. You just need the Davis serial protocol
Here is the magic incantations I entered:
"SETPER 1": Sets archive period to 1 minute. 1, 5, 10, 15, 30, 60, and 120 are OK too
"START": Enables the creation of archive records.
Remember you need these commands to be entered using a terminal program set to 19,200 8N1. Set half duplex to see what you are typing and make sure all commands ARE ALL IN CAPS.



John
Door nolversteeg
#59815
Hoi John,

Duidelijk.
is een buffer, nooit met cumulus gewerkt, Alleen met WL, en nu met de envoy8x die houdt alles vast in een geheugen , is alleen maar archiving data. welke hij op mijn verzoek iedere minuut in een database schrijft.en dan komt de shit, om er iets van te maken.

alleen nu offtopic , maar het geeft wel reden om na te denken.

groeten Nol
Door MeteoHengelo
#59816
Zo leren we allemaal nog eens wat achter de techniek van de logger :-)