Voor vragen en hulp m.b.t. de instructies om mee te doen. Hulp bij installeren van upload files
#72344
Ik heb een basis weerstation van Ecowitt geïnstalleerd als een extra test-station voor mijn scripts.
Froggit WH3000 SE WiFi , inclusief verzending 150€. Heeft een "klein" display en een "7in1" buiten unit.
Laadt dus alleen op naar de buitenwereld, heeft geen aansluiting voor een weer-programma. Alleen indirect als het weer-programma de gegevens van WU weer ophaalt middels de gratis API.

De console laadt zelf al op naar 4 weer-netwerken, drie daarvan zijn openbaar:WU, WOW, WeatherCloud. Helaas kan Ecowitt.net alleen bezocht worden na een login.

Dat station werkt toch wel erg leuk met mijn PWS_Dashboard => https://weer-wilsele.be/pws/index.php
Station is ook voor HWA aangemeld, het oplaad-bestand is standaard ingebouwd in de dashboard scripts.
Het oplaad-bestand voor het Benelux weer-netwerk is ook ingebouwd en het station staat nu ook keurig in de lijst daar => http://www.beneluxweather.net/

Maar ik wilde ook graag opladen naar het Awekas netwerk(extra backup van de historie) en naar het pwsweather netwerk om de gratis verwachting van Aeris te kunnen gebruiken. Ik heb die HTTP-oplaad-mogelijkheid daarvoor nu ingebouwd in de scripts en dat werkt boven verwachting goed.
https://www.pwsweather.com/station/pws/wilselewx
https://www.awekas.at/en/instrument.php?id=16862

Technisch: PWS_Dashboard gebruikt een "iedere 5 minuten" cron script om alle op te halen bestanden zoals weer-verwachting, aarbevingen, metar "up-to-date" te houden. Dat script houdt ook de hoog/laag waardes bij voor die weer-stations die dat niet kunnen leveren. Voortaan verzorgt de "5 minuten" cron ook het middels http opladen naar Awekas en pwsweather.

De bestanden voor HWA, Mesonet worden via een PHP-script gegenereerd op het moment dat erom gevraagd wordt.

Nog een paar weken testen en controleren, dan zal het Juli release van PWS_Dashboard beschikbaar zijn.

Wim
#72347
Dag Wim,

Mooi gedaan deze nieuwe ontwikkeling voor de wh 3000 !

Om de Uv meting beter in balans te brengen heb ik de sensor van mijn station met een doorzichtig passend kunststof dopje voorzien.

De WM meting wordt dan weliswaar wat teruggebracht maar laat de UV meting beter kloppen met de juiste waarde.

Succes met de verdere ontwikkeling.

Groet,
Paul
Meteolosser Nl.
#72348
Paul,
'Passend kunstof dopje' ergens van geleend?
.
;-) Bij mijn eigen lichtmeet-experimenten hebben doppen van Odorex-deodorantrollers goede diensten bewezen:
volgens mijn experimenten met Clone van WS7000-19 geven de roze/rode doppen een demping van ca. 5* en de blauw/zwarte doppen halen met gemak een demping van 500*. Witte doppen zijn blijkbaar van verschillende soorten kunststof, want (proefondervindelijk/relatief) uitgevonden dat de demping daar varieert van 2* tot 20*.
.
Steeds de vraag:
hoe kom je in de praktijk tot een goede afregeling voor de lichtsensoren?
'Vergelijken met gekwalificeerde buren' lijkt het best haalbare (als je weet wie dat zijn).

MVG, Anton
#72349
meteolosser schreef: 20 jul 2020, 10:58 Dag Wim,

Mooi gedaan deze nieuwe ontwikkeling voor de wh 3000 !

Om de Uv meting beter in balans te brengen heb ik de sensor van mijn station met een doorzichtig passend kunststof dopje voorzien.

De WM meting wordt dan weliswaar wat teruggebracht maar laat de UV meting beter kloppen met de juiste waarde.

Succes met de verdere ontwikkeling.

Groet,
Paul
Meteolosser Nl.
Bedankt voor het compliment.

De UV-waarde aanpassen kan ook middels calibratie waarbij je een vermenigvuldig factor kan definiëren.
Met de DP1500 / GW1000 geen probleem.
Ook met een HP1000SE / HP2551-C werkt het.
Voor onze breedte graad wordt een factor 0.7 aangeraden op de engelstalige forums.

Het hangt natuurlijk af van welk "console" wordt gebruikt of het makkelijk is in te voeren.
Voor de WH3000SE/WH2900 heb ik het in de manual niet kunnen vinden.
Moet daar nog eens rustig mee gaan spelen.

Ga wel in PWS_Dashboard een calibratie voor iedere weer-waarde inbouwen in een volgend release.
Het blijkt soms dat de calibratie wel op het console wordt getoond maar niet wordt gebruikt voor de oplaad naar WU en de ander weer-netwerken.
En soms voldoet een factor niet, zoals bij luchtvocht, daar is een "stretch-waarde" beter, bijvoorbeeld 10-80 wordt dan omgevormd tot 0-100

Wim
#72350
Wim,

I.v.m. hoge leeftijd van mijn weer-PCs al een tijdje op zoek naar een oplossing waarbij zonder inzet van een Windows-PC een 24/7-parallel-upload naar een aantal organisaties kan worden gerealiseerd.
Je realisatie van PWS_Dashboard komt steeds dichter bij de door mij gewenste vervanger.
.
Heel benieuwd naar je komende, 'officiële' release.
;) Omdat ik daarmee die PC eindelijk kan vermijden, dan tijd om mijn website-vertoning en de uploads te gaan saneren ......
#72354
Toulon7559 schreef: 21 jul 2020, 19:36 Wim,

I.v.m. hoge leeftijd van mijn weer-PCs al een tijdje op zoek naar een oplossing waarbij zonder inzet van een Windows-PC een 24/7-upload naar een aantal organisaties kan worden gerealiseerd.
Je realisatie van PWS_Dashboard komt steeds dichter bij de door mij gewenste vervanger:
- de upload-file als databron kan bij mij ook uit een Raspberry komen en dan is er voor dat deel van de keten een economischer 24/7-interface
- met PWS_Dashboard voor de verdere bewerking voor upload in richting van HWA, AWEKAS, BNLWN, EWN en PWSW is er prima invulling voor de vervolgstap in de keten!
- een mogelijkheid voor correctie per uploadwaarde is zinvol om de diverse sensor-data een finishing touch te kunnen geven.
Daarmee een keuze mogelijk waar/wat je corrigeert zonder aan/bij de bron te moeten knutselen.
- de infovertoning met PWS_Dashboard is een heel handige samenstelling in 1 venster van zowel registratie-info, verwachtingsinfo als een menu-structuur.
Vraag t.a.v. het toegepaste WU-uploadprotocol:
Ik heb nog even de berichten nagelezen maar het Dashboard laadt niet zelf op naar WU.
Dat is niet nodig omdat ieder weer-programma en ieder weer-netwerk dat al kan doen.
Alleen als ik ga "rommelen" met de waardes dan zou het dashboard script ook naar WU moeten opladen.
sta je gebruik toe van alle mogelijke velden van de protocol-beschrijving, of alleen een 'typische basis-set' zoals ook WU gebruikt voor zijn vertoning?
Voor die laatste uitvoering dus bijv. geen extra temperaturen, vochtwaarden, UV, Licht en luchtkwaliteitwaarden.
;-) Als de upload regelrecht uit een kant-en-klaar PWS komt, dan is het antwoord voor de hand liggend, maar als je in een Raspberry zelf het bericht kunt opbouwen, dan moet je weten wat mag & kan.
Het WU oplaad protocol wordt ondersteund dus o.a. ook, als voorbeeld
Code: Selecteer alles
    [UV] => 1
    [indoortempf] => 68.4
    [indoorhumidity] => 69
    [AqPM2_5] => 10.0
    [soilmoisture] => 37
    [soilmoisture2] => 48
De UV an solar worden wel getoond op de stations pagina en zitten ook in de download van de data van de WU server.

De "Pollution Fields" (in totaal zijn er 19) zoals AqPM2_5 kunnen worden opgeladen maar worden niet getoond op de stations pagina en zitten niet in de download. Ze worden op de speciale AQ pagina's gebruikt.

De "indoor" velden zitten in de API definitie maar worden niet getoond en zitten niet in de download.
Geldt volgens mij ook voor extra temp, soil enzovoort.

===

PWS_Dashboard ondersteunt drie mogelijkheden om de weer-informatie op de website te laden
1. Opgeladen bestanden via een weer-programma
Min of meer passief als een weer-programma middels FTP oplaadt: clientraw.txt of realtime.txt bestand.

2. Ophalen van een weather-server zoals WU, WeatherLink, Ambient e.a. Meestal in json, soms xml. Maar de indelingen liggen vast

3. HTTP-oplaad vanuit een weer-programma of weerstation
Met WD is er ook een HTTP-GET oplaad (WDapi) maar die is vrij ouderwets.
Bij de meeste (recente) FineOffset stations, veelal verkocht onder verschillende namen, is er een directe HTTP-GET (WU formaat) of HTTP-POST oplaad.
Als u een raspberry wilt gebruiken zou dat beter een HTTP-POST kunnen zijn, beveiligd met een extra sleutel.
Hieronder de stations-data van een http-post als voorbeeld
Code: Selecteer alles
    [stationtype] => GW1000A_V1.5.8
    [dateutc] => 2020-06-22 07:22:20
    [tempinf] => 69.1
    [humidityin] => 62
    [baromrelin] => 30.212
    [baromabsin] => 30.212
    [tempf] => 60.6
    [humidity] => 81
    [winddir] => 201
    [windspeedmph] => 5.59
    [windgustmph] => 9.17
    [maxdailygust] => 9.17
    [solarradiation] => 146.56
    [uv] => 1
    [rainratein] => 0.000
    [eventrainin] => 0.260
    [hourlyrainin] => 0.000
    [dailyrainin] => 0.000
    [weeklyrainin] => 0.260
    [monthlyrainin] => 2.130
    [yearlyrainin] => 2.689
    [totalrainin] => 2.689
    [temp1f] => 59.36
    [humidity1] => 88
    [temp2f] => 72.68
    [humidity2] => 56
    [temp3f] => 36.86
    [humidity3] => 66
    [temp4f] => 52.16
    [humidity4] => 60
    [soilmoisture1] => 43
    [soilmoisture2] => 51
    [pm25_ch1] => 57.0
    [pm25_avg_24h_ch1] => 56.0
    [pm25_ch2] => 13.0
    [pm25_avg_24h_ch2] => 9.7
    [lightning_time] => 
    [lightning_num] => 0
    [lightning] => 
    [wh65batt] => 0
    [batt1] => 0
    [batt2] => 0
    [batt3] => 0
    [batt4] => 0
    [soilbatt1] => 1.6
    [soilbatt2] => 1.7
    [pm25batt1] => 2
    [pm25batt2] => 4
    [wh57batt] => 4
    [freq] => 868M
    [model] => GW1000_Pro
===

Let wel op dat er steeds nieuwe extra veldnamen van het Ecowitt protocol komen i.v.m. alle mogelijke sensors. Maar die volgen bijna altijd ook het WU-protocol.

Wim
#72355
Wim,

Dank voor je respons!
.
;) Kruisende communicatie:
terwijl jij blijkbaar een antwoord invoerde op mijn vorige bericht, realiseerde ik me zelf al de consequenties van mijn 'protocol-vraag' en heb die weggehaald uit dat bericht.
.
Mijn begrip was ook al dat WU-upload niet uit PWS_Dashboard zou komen, maar 'direct' zou gaan.
De WU-upload regel ik vanuit Domoticz met een lua-script met HTTP GET volgens de protocol-beschrijving (= mogelijkheid 3) en uit praktijk weet ik inmiddels dat WU voor sommige niet-reguliere veldlayouts toch iets minder ontvankelijk is (maar zonder duidelijke terugmelding).
Eerst PWS_Dashboard maar proberen met m'n huidige, werkende basis-layout voor WU-upload:
als de kern werkt, dan kan daarna uitbreiden altijd ....
.
Om niet gebonden te zijn aan WU ook mogelijkheid 1 (= clientraw.txt of realtime.txt) bekeken:
invulling van actuele data lukt wel, maar ophalen/genereren van de benodigde historische data uit de Domoticz-database is een minder eenvoudig dingetje.

MVG, Anton
#72907
Al doende leert men ......
.
Basis-uitvoering van PWS_Dashboard geïnstalleerd volgens Wim's instructies.
.
Dan verbaas je over de historie-velden die zich niet vanzelf vullen, tot je er op wordt gewezen dat daarvoor stationcronjobs nodig zijn.
Betekent dat cronjobs moeten worden geactiveerd op de server waar de scripts staan.
Bij mij is strato.com de (externe) hosting server.
Blijkt dat je met hun Powerweb Basic pakket geen cronjobs kunt draaien, maar het Powerweb Advanced pakket moet hebben:
is niet moeilijk, maar gaat niet vanzelf, en kost weer een beetje meer ......
;-) Misschien een hint voor anderen om ook aan dat aspect te denken?
#72908
Toulon7559 schreef: 30 jan 2021, 14:17 Al doende leert men ......
.
Basis-uitvoering van PWS_Dashboard geïnstalleerd volgens Wim's instructies.
.
Dan verbaas je over de historie-velden die zich niet vanzelf vullen, tot je er op wordt gewezen dat daarvoor stationcronjobs nodig zijn.
Betekent dat cronjobs moeten worden geactiveerd op de server waar de scripts staan.
Bij mij is strato.com de (externe) hosting server.
Blijkt dat je met hun Powerweb Basic pakket geen cronjobs kunt draaien, maar het Powerweb Advanced pakket moet hebben:
is niet moeilijk, maar gaat niet vanzelf, en kost weer een beetje meer ......
;-) Misschien een hint voor anderen om ook aan dat aspect te denken?

Die "Wim" waaraan hierboven gerefereerd wordt ben ik dus. Even wat toelichting op de insinuatie:
en kost weer een beetje meer ...... Misschien een hint voor anderen om ook aan dat aspect te denken?
en of foute informatie "Betekent dat cronjobs moeten worden geactiveerd op de server waar de scripts staan."

Het PWS_Dashboard is gratis en wordt geheel gratis door mij ondersteund. Al meer dan 2 jaar.
Ik adviseer zoveel en zo breed mogelijk, voor de cron bijvoorbeeld drie verschillende oplossingen.

Het enige wat ik van een gebruiker vraag is om de updates te installeren
en bij voorkeur het laatste release te gebruiken
en de aanwezige .pdf files ook eens te lezen.

Bij de instellingen (easyweathersetup) tab 2 (Data) en de laatste tab (Other) staat er dit bericht, weliswaar alleen in het Engels op een Engelstalige website. Uw browser (Chrome b.v.) vertaalt dat op die website graag in uw eigen taal zeggen vele niet-Engelstalige gebruikers.
IMPORTANT

The Dashboard needs a lot of data, which is mostly not available from your weather-program.
After you entered and saved all your settings please take ample time to read the 1 page document about "Cron-jobs" at the pwsdashboard.com website.

Using a cron-job will give far better response times, prohibit outdated information and will make sure that missing high-low data is calculated.
The cron will also facilitates optional uploading to other networks and having more detailed historical data.
Dit is het document waarnaar verwezen wordt: https://pwsdashboard.com/documentation2012/11_cron.pdf
Daarin wordt gewezen op de verschillende mogelijke cron-servers, ook de externe gratis servers die de voorkeur genieten. Het gaat immers slechts om 1 cron job / 5 minuten.

Vanaf begin december 2020 is het huidige release 2012_lts operationeel. "lts" staat hier zoals gewoonlijk voor LongTimeSupport https://en.wikipedia.org/wiki/Long-term_support
Dit release zal 2 jaar ondersteund worden.
Het bevat ook een update script waarmee de gebruiker kan controleren welke scripts sinds de laatste controle gewijzigd zijn. die kunnen dan in 1 keer "gedownload' worden.

Deze post van @Toulon7559 refereert aan een tijdelijk tussen-release. Vermoedelijk 2004 of 2009
Niet aan het vorige 2019_december_lts of of huidige2020_december_lts release.
Een beetje misslijk-makend om na 10 maanden in een oud onderwerp zoiets te publiceren. Zonder de documentatie te lezen, zonder te zoeken op de support site.

Ik kan u verzekeren:
PWS_Dashboard werkt zelfs goed op gratis websites zoals altervista.org, vastserve.com en 000webhost.com
En die gratis web-hosting-servers hebben ook cron-faciliteiten.
En er zijn ook nog eens gratis externe cron servers.

Wim
#72932
De hele reeks met pdf-files wel degelijk gelezen in laatste versie, en ook bij Weatherwatch en in dit Forum gekeken, want zo kwam ik erachter dat iets meer nodig is dan alleen de installatiefile:
tot je er op wordt gewezen dat daarvoor stationcronjobs nodig zijn.
.
Betekent dat cronjobs moeten worden geactiveerd op de server waar de scripts staan.
Is een wat ongelukkige formulering om aan te geven dat en waar je php-scripts moet draaien volgens Wim's aanwijzing in de pdf-files, voor initiële opzet en voor file-onderhoud daarna.

Naast cronserver of meteo-software, eveneens mogelijk om een ander programma de benodigde calls te laten maken:
doe dat nu zelf met een lua-script in Domoticz, want die software toch al aanwezig en bezig met dat soort klussen.