Voor vragen en hulp m.b.t. de instructies om mee te doen. Hulp bij installeren van upload files
#72761
Met de komst van de Weatherflow_PWSen is ook bijbehorende upload voor HetWeerActueel vereist.
Inmiddels (zelf) wel een methode gevonden die de Weatherflow PWS-data in Domoticz inleest of in WeeWx, maar nog niet de volgende stap: upload naar HetWeerActueel.

Domoticz > HetWeerActueel bestaat nog niet [?], maar zou m.i. een variatie kunnen zijn op de nu aanwezige handleidingen voor Weatherlink, Virtual Weather Station, Meteobridge of Cumulus/Cumulus MX.
In de catalogus met actieve upload-handleidingen missen we momenteel o.a. WeeWx-informatie.
Er zijn forumleden die vanuit het HWA1.0-tijdperk van de WeeWx-weg gebruik maken met hun PWS:
hebben die nog ergens de set met handleiding-files beschikbaar of delen daarvan, zoals de voorbeeldfiles?
Dan graag naar de Moderatoren/Beheerder opsturen, zodat ook dat stukje voor HWA2.0 kan worden bijgewerkt.
#72762
Toulon7559 schreef: 09 dec 2020, 12:57 Met de komst van de Weatherflow_PWSen is ook bijbehorende upload voor HetWeerActueel vereist.
Inmiddels (zelf) wel een methode gevonden die de Weatherflow PWS-data in Domoticz inleest of in WeeWx, maar nog niet de volgende stap: upload naar HetWeerActueel.

Domoticz > HetWeerActueel bestaat nog niet [?], maar zou m.i. een variatie kunnen zijn op de nu aanwezige handleidingen voor Weatherlink, Virtual Weather Station, Meteobridge of Cumulus/Cumulus MX.
In de catalogus met upload-handleidingen missen we momenteel o.a. WeeWx-informatie.
Er zijn forumleden die vanuit het HWA1.0-tijdperk van de WeeWx-weg gebruik maken met hun PWS:
hebben die nog ergens de set met handleiding-files beschikbaar of delen daarvan, zoals de voorbeeldfiles?
Dan graag naar de Moderatoren/Beheerder opsturen, zodat ook dat stukje voor HWA2.0 kan worden bijgewerkt.
U vraagt " zodat ook dat stukje voor HWA2.0 kan worden bijgewerkt."
Er zijn nu nog steeds zeer verouderde handleidingen, bijvoorbeeld deze https://www.hetweeractueel.nl/instructi ... teobridge/ Die was voor de crash door mij verbeterd maar helaas niet meer na de crash. Ondanks reeds twee maal een nieuwe handleiding die ik heb opgestuurd.
Dus wellicht eerst eens alles netjes opruimen en de grote groep Meteobridge gebruikers helpen.
De nog grotere groep WeatherDisplay gebruikers staat zelfs helemaal in de kou. Daar is geen beschrijving (meer) van, die er wel was voor de crash!

Verder kunnen de meeste weer-programma's het HWA-bestand maken en opladen naar een eigen website.
Het zou prettig zijn als er eerst van HWA een Lijst van benodigde velden beschikbaar zou zijn. Nu moeten we omgekeerd werken door eerst een ander HWA oplaad-bestand te nemen. Het leuke is dat ze ook niet gelijk zijn en heel veel overbodige velden bevatten.

U schrijft "maar nog niet de volgende stap: upload naar HetWeerActueel.'
Er kan helemaal niet opgeladen worden naar HWA. We kunnen alleen een bestand opladen naar de eigen website en dat bestand wordt daarna opgehaald door HWA. Daardoor is het "HWA" bestand al verouderd voordat de HWA server erom vraagt.
Modern opladen (via http of https) naar HWA kan niet. Ook niet bij de andere "oude" weer-netwerken.
Wel kan dat bij moderne weer-netwerken zoals WeatherUnderground, WOW, Ambient, Ecowitt e.d.

Het PWS_Dashboard, de Leuven-Template e.a. templates kunnen het HWA bestand ook "realtime" geven als ze erom gevraagd worden door de HWA server. Dan is het bestand zo "vers' mogelijk.
U testte zelf PWS_Dashboard => http://vannwnhzn.nl/pwsWD/PWS_hwa.php. In de Leuven-Template is het ws_hwa.php
Dus ieder Nederlands/Belgisch weer-station kan zo opladen, zelfs zonder handleiding.
Misschien ook toevoegen aan de 2.0 handleiding?

===

Alleen waarom er een aparte oplaad vanuit of voor WeatherFlow/Tempest zou moeten zijn begrijp ik niet?
Volgens mij kan alleen een weer-programma of weer-template de ontbrekende data die HWA nodig heeft leveren.

Wim

P.S. Als ik nog moderator was geweest had ik uw "bericht kop" wel aangepast.
"Upload voor Weatherflow & Tempest PWS" naar "Weewx: HWA-oplaadbestand gezocht"
Mensen zoeken graag op dit forum. Daarom zou een andere kop als vlag de lading beter dekken.
Alleen het woord "upload" in uw bericht-kop heeft iets met uw uiteindelijke vraag te maken.
Dus omdat ik geen zin (meer) had om WeeWX op te starten, heb ik maar wat "alternatieve" wegen naar het doel gezocht.

P.S.2
De grote witte ruimte in de tekst hierboven is een advertentie ruimte, leeg deze keer. Is al beter dan meerdere advertenties in 1 bericht. Met addblock aan loopt de tekst gewoon door.
Bijlagen
hwa wit.jpeg
hwa wit.jpeg (22.5 KiB) 3526 keer bekeken
MB_services_tab.png
MB_services_tab.png (346.38 KiB) 3527 keer bekeken
#72765
Wim,

;-) Dank voor deze inbreng!

Je hebt helemaal gelijk dat de stapel handleidingen achtergebleven is in de HWA2.0-update (nog heel diplomatiek uitgedrukt).
Mijn bericht werd vooral ingegeven omdat ik nu zelf met Tempest-integratie bezig ben, en dan kijk je naar de dichtstbijzijnde, zichtbare mogelijkheden:
in dat opzicht, dank voor het hervinden/aanwijzen van die weewx-instelfile.
Daarmee moet een weewx-route naar HWA zijn te realiseren:
ga ik proberen met Tempest als test-vehikel aan de ingang, en hun udp-driver als front voor weewx.
Als dat werkt, dan kan ik die handleiding (her)schrijven.
Mijn vraag is t.a.v. Tempest ook niet zo dat ik bedoel om vanuit Tempest een directe upload te gaan doen:
ik zoek alleen een methode om uiteindelijk een data-overdracht naar HWA te realiseren, en of dat meer of minder tussenstappen vraagt, waarbij HWA eventueel in de laatste stap een file ophaalt, is voorlopig iets minder interessant; als het maar functioneel werkt.
Zoiets als hier genoemd in dezelfde draad waaruit je de weewx-instelfile vond.

Voor zover ik zelf gezien heb, zijn er meer van zulke instelfiles beschikbaar gebleven.
Alleen sta je m.i. zonder 'begeleidende instructie' toch nogal te denken hoe het moet worden ingekoppeld.
Bijv. gebruik ik zelf ook WsWin, en heb wel de instelfile, maar niet meer de handleiding.
Zou nu met de instelfile voor WsWin en mijn ervaring wel een constructie kunnen bedenken waarmee upload voor HWA werkend te krijgen is, maar die constructie is niet erg kort & eenvoudig.
Uit herinnering weet ik dat het activeren indertijd secondenwerk was, en dat krijg je dus niet voor elkaar als je alleen de instelfile in handen hebt.
De vraag dan: wat mist voor een 'handige' installatie voor dummies?
En dat lijkt van toepassing bij de meeste van de nog niet hervonden handleidingen.

Mijn gevoel zegt dat alleen huidige gebruikers nog notie hebben hoe dat in elkaar zit.
Dus je hebt ook daarin gelijk: mijn vraag om hulp van huidige gebruikers is veel breder dan alleen voor WeeWX.
Onze gezamenlijk herinnering & ervaring is nodig voor (re)constructie van de bestaande handleidingen.
Soms weet je gewoon aspecten niet, zoals je melding dat vanuit jouw templates 'upload' naar HWA mogelijk is: vermelding in HWA2.0 van die mogelijkheid is zeker zinvol.
[Wel gelezen in je bericht over PWSDashboard, wel gezien dat je URLs een geschikte file genereren voor de bestemming, maar verder geen verbinding gelegd bijv. met verderop plaatsen van die file voor ophalen door de HWA-server:
;-) een kleine, heldere hint over dat laatste mogelijk op je betreffende website t.a.v. uploadfuncties, of ergens een keuze in het instellingen-menu van de templates?
Dan kunnen we info van weerskanten goed koppelen]

Tevens helemaal mee eens dat een eenvoudiger, directer manier van HWA-uploaden mogelijk moet worden:
hoe minder varianten, hoe beter. De Weatherlink-aanwijzing in de algemene handleiding is 1 vorm, maar Directe Upload is misschien beter, en zeker sneller (in het huidige beeld).
Soms is het al heel nuttig om te weten welke velden in de instelfiles 'verplicht' zijn, welke 'optioneel' (en hoe ongebruikte velden in te stellen), en zeker handig als een organisatie zijn interface-protocol bij voorbaat al daarop indeelt: voorbeeld = Push-API van AWEKAS. Zo'n indeling spaart een ontwikkelaar een hoop werk ......

MVG, Anton
#72766
In vervolg op Wim's berichten:
wie van de gebruikers van WeatherDisplay heeft nog een blanco instelfile en mogelijk een handleiding voor de aansluiting naar HWA?
#72767
Hierbij wat andere oplaadbestanden & instructies

Voor gebruikers van de Leuven-Template (recente 2.8x versie) en PWS_Dashboard gebruikers:
Alle benodigede scripts zitten al in de downloads, sinds enkele jaren.

Als u zich aanmeldt moet u bij "HWA oplaad bestand" de naam van het script opgeven als bestand.

Voorbeeld: Dus als ik mij aan zou melden bij HWA:
=> Mijn eigen dashboard site is: https://pws.sluispark.be/
==> Het bestand voor HWA heet dan: https://pws.sluispark.be/PWS_hwa.php

Of ik gebruik mijn Leuven-Template site:
=> Die heet: https://weer.sluispark.be/
==> Dus de naam van het bestand voor HWA: https://weer.sluispark.be/ws_hwa.php

Vergeet alles over opladen e.d. Het bestand wordt tijdens de aanroep door HWA in realtime gemaakt.
Er is 1 voorwaarde: De website die u gebruikt moet wel aangeroepen kunnen worden vanuit het internet. Een website die alleen in uw huis bereikbaar is, daar kan de HWA server niet bijkomen.

===
Ook voor BeneluxWeerNetwerk zijn er dergelijke scripts.
Voor mijn PWS_Dashboard site is dat: https://pws.sluispark.be/PWS_mesonet.php
Het geleverde bestandstype is daarbij het meest gebruikte "sticker-text"

Voor MeteoTemplate is het "liveMesodata.php" wat ook een "sticker-text" type is.
Voor LeuvenTemplate wordt het "Steelseries" realtime bestand gebruikt.

Hoe aan te melden bij BNLWN vindt u hier: http://www.beneluxweather.net/signup7.php
En meer detail informatie voor de liefhebber => http://www.beneluxweather.net/instructions7.php

====

Nogmaals, u geeft zowel voor HWA als BNLWN als bestands-lokatie de website-naam+scriptnaam.
Die kunt u zelf eerst in de browser testen en dan kunt u de link mooi "copy-paste"n naar het aanmeld formulier.

Wim
Bijlagen
hwa_script.jpeg
hwa_script.jpeg (42.99 KiB) 3457 keer bekeken
#72768
WSWIN (en andere) oplaad-instructies:
Ik heb zelf geen WSWIN meer draaien sinds de PC en VVP ter ziele zijn.
Daarom kan de instructies voor de weer-programma's niet maken.
Maar er zijn voor veel weer-programma's al oplaad-handleidingen voor BNLWN en Leuven-Template :

Een gebruiker van een weer-programma die de instructies voor andere gebruikers wil maken, kan wellicht met wat knip-en-plak werk een heel eind komen.

De handleiding van BNLWN voor WSWIN: http://www.beneluxweather.net/instructions7.php#wswin
Op diezelfde pagina staan ook voor andere weer-programma's 'korte' beschrijvingen

Er is ook een WiKi voor de Leuven-Template met per weer-programma de "oplaad-instructies"
Alle weer-programma's https://leuven-template.eu/dokuwiki28/d ... =nl:upload
Voor WSWIN: https://leuven-template.eu/dokuwiki28/d ... l:uploadws

Wim
#72769
Wim,

Weer veel nuttige info voor verbinding maken!

'Kleinigheidje' ingegeven door eigen ervaring met plaatsen van files op een 'tussen-adres':
is vanuit je templates ook upload mogelijk met SFTP?
Sommige hosting-providers (zoals Strato.com) accepteren niet meer 'gewone' FTP.

Als je dat met eigen (geïntegreerde) software wil realiseren, ;-) blijkt dat iets meer te zijn dan een ander bestemmingsadres aangeven.

MVG, Anton
#72770
Toulon7559 schreef: 10 dec 2020, 11:56 . . .
'Kleinigheidje' ingegeven door eigen ervaring met plaatsen van files op een 'tussen-adres':
is vanuit je templates ook upload mogelijk met SFTP?
. . .
Er wordt GEEN tussen adres gebruikt.

Deze discussie gaat, dacht ik, over HWA? De servers van HWA , BNLWN, EWN en andere lopen telkens iedere 5 minuten alle websites af en halen daar een door hun gekend bestand op.
Dus het enige wat HWA nodig heeft is de volledige URL = internet-naam van dat bestand.
Hoe dat bestand daar gekomen is zal HWA/BNLWN een zorg zijn.

De templates laden niet op met FTP/SFTP en kunnen dat ook niet. Daar is geen code voor voorzien en ook niet nodig. De templates werken alleen op een website.
HWA, BNLWN en anderen kunnen
=> een bestand ophalen
=> van die via internet bereikbare website
=> op ieder moment als zij dat willen.
En op dat moment wordt de data "realtime" vervaardigd en als antwoord terug gegeven.

Dit is de communicatie
HWA-server wil een bestand ontvangen
=> stelt de vraag aan de website
=> Apache ontvangt die vraag, ziet dat een .php bestand wordt gevraagd
==> start het PHP script
==> die genereert de data als text
=> geeft het terug aan Apache
=> die het terug stuurt naar de HWA server als antwoord.

Als Apache een vraag krijgt voor .htm of .txt bestand dan wordt de "filemanager" gevraagd het bestand te leveren.
Bij een .php bestand wordt de "PHP-manager" aangeroepn, dat is het enige verschil.

===
Moderne weer-netwerken laten de deelnemers/leden/clienten niet meer iets neerzetten zodat zij het dan kunnen ophalen wanneer het hun uitkomt.
WU, WOW, WeatherCloud e.d. werken meet een "ontvang script" op hun websites.
En met een HTTP/HTTPS GET of POST aanroep vanuit de zender (= weer-programma of template)
wordt de data overgedragen aan WU, enzovoort.
Dit wordt ook wel "opladen via HTTP" genoemd. Dit veroorzaakt minder dan 1% van de overhead t.o.v. FTP/SFTP.
Ook zijn er dan verschillende "oplaad-intervallen" mogelijk. Bijvoorbeeld premium leden mogen iedere minuut opladen, gratis leden iedere 5 minuten. O.a. WOW en WeatherCloud gebruiken dat.

En ja templates kunnen dat ook, bijvoorbeeld voor weerstations die alleen naar WU kunnen opladen kan er zonder weer-programma toch via HTTP "opgeladen" worden naar WOW of Awekas e.d.

Maar websites/templates gebruiken zelf geen FTP, waarom zouden ze in 2020 ?

Wim
#72771
Wim,

Lijkt me alleen een geval van begripsverwarring, omdat we waarschijnlijk hetzelfde bedoelen.
Dus het enige wat HWA nodig heeft is de volledige URL = internet-naam van dat bestand.
Hoe dat bestand daar gekomen is zal HWA/BNLWN een zorg zijn.

De templates laden niet op met FTP/SFTP en kunnen dat ook niet. Daar is geen code voor voorzien en ook niet nodig. De templates werken alleen op een website.
HWA, BNLWN en anderen kunnen
=> een bestand ophalen
=> van die via internet bereikbare website
=> op ieder moment als zij dat willen.
En op dat moment wordt de data "realtime" vervaardigd en als antwoord terug gegeven.
Wat ik 'tussenadres' noem, heet bij jou
volledige URL = internet-naam van dat bestand
Laten we die locatie verder maar even 'hosting-gebied' noemen, waar de files voor HWA en voor anderen worden klaargezet voor ophalen, en/of waar de software staat van o.a. je templates.
Inderdaad zal het HWA, BNLWN en bijv. ook EWN en AWEKAS een zorg zijn hoe de html- of txt-files daar terechtkomen.
De zorg daarvoor ligt bij degenen die de files moeten genereren en uploaden naar het 'hosting-gebied'.
Bij dat uploaden zit bij mij de angel:
mijn 'hosting-gebied' staat bij ssh.strato.com, en Strato accepteert daarheen alleen dataoverdracht met SFTP.
Zoals aangegeven in de Domoticz-url kun je daarvoor een hulpprogramma gebruiken, maar handiger vind ik een SFTP-functie als integraal deel van het script dat de te-uploaden file genereert, want dan heb je de uploadtiming zelf in de hand en kun je koppelen aan de file-generatie. Vandaar mijn vraag over de templates.
Realiseer me echter door je vorige bericht dat voor de templates (anders dan bij programma's aan gebruikerskant [zoals WsWin en WeatherDisplay]) de software al in het 'hosting-gebied' is, en dan is uploaden daarheen niet van toepassing, alleen (voor PWSDashboard) aanroep van de genoemde php-files.