Voor vragen en hulp m.b.t. de instructies om mee te doen. Hulp bij installeren van upload files
Door meteoparkstadveendam
#73918
goede avond mensen van het forum
ik ben nieuw bij jullie en mijn vraag is hoe kan ik gegevens van me meteobridge naar jullie toe zenden
wou graag een website beginnen ben wel een beetje bekent met html en php alleen heb geen idee hoe en waar ik
een template weg kan hallen alle info is welkom groeten meteoparkstadveendam
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73919
Welkom!

Voor gereedmaken van een Meteobridge voor de verbinding naar HetWeerActueel zie deze Handleiding:
het duidelijkst is waarschijnlijk om de pdf-file te lezen (in de aanhang), want die heeft illustraties.
Door meteoparkstadveendam
#73929
ben er mee bezig geweest krijg het niet voor elkaar heb nog geen eigen website waar ik me weer aan bied ben er wel mee bezig allen heb er niet veel kaas van gegeten hoe alles een beetje werkt misschien zijn er mensen die voor beelden hebben voor me waar ik mee vooruit kan zal dat wel erg helpen zo als waar je meters enz weg kan hallen
groeten martijn
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#73935
meteoparkstadveendam schreef: 24 feb 2022, 20:23 ben er mee bezig geweest krijg het niet voor elkaar heb nog geen eigen website waar ik me weer aan bied ben er wel mee bezig allen heb er niet veel kaas van gegeten hoe alles een beetje werkt misschien zijn er mensen die voor beelden hebben voor me waar ik mee vooruit kan zal dat wel erg helpen zo als waar je meters enz weg kan hallen
groeten martijn
Welkom op het forum.

U kunt pas opladen naar HWA als u een eigen webruimte (= plaats voor een eigen website) heeft.
Een website zelf is niet noodzakleijk.
Als u die webruimte "gehuurd" hebt kunt u daar uw bestand voor HWA neer zetten.
En die zelfde ruimte gebruikt u dan ook om later een eigen website te maken.

U moet een "contract" hebben met een "hosting" provider om ergens uw gegevens op te slaan en te gaan beginnen met een eigen website.

Zoek eens op Google betaalbare webhosting in nederland

Zodra u een account (= naam en password) heeft kunnen veel mensen op het forum u verder helpen.
Een groot voordeel van de Meteobridge is namelijk dat u anderen toestemming kan geven om voor u op uw Meteobridge deze zaken in te stellen. Een Meteobridge ondersteunt namelijk "remote support" via beveiligde verbindingen.

Succes, Wim
Door meteoparkstadveendam
#73939
goede middag een website hosting heb ik al aangeschaft dus dat is het probleem niet
alleen kom er voor de rest er niet er uit hoe ik veder moet ben al aan het zoeken op het web
heb een pakket bij strato en een domein naam heb ik ook al groet martijn
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73942
Gezien de vragen die ik als moderator krijg, zijn er meer stationsbeheerders die wachten op iemand die praktische remote support voor meteobridge-instelling kan/wil geven.
[Dit is een aspect waarbij vooral mensen met praktische on-hands Meteobridge-ervaring snel een zinnige inbreng kunnen leveren!]
Zal daarover 'hiernaast' een apart draadje in het forum zetten:
beter concentreren, dan dat verspreid over het forum Meteobridge-hulpvragen gesteld worden.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73947
Martijn, e.a.

Mijn kennis van Meteobridge is beperkt (ondanks mijn moderator-ervaring), want heb niet zelf zo'n apparaaat, maar met instellen van Strato als hosting-provider kan ik misschien wel helpen, puttend uit praktijkervaring.

Stap1 voordat je kunt uploaden en downloaden met Strato is uitzoeken hoe de FTP-omgeving in te stellen.
Redelijk uitgebreide handleiding hoe je dat doet:
lees dat eerst, want die informatie heb je nodig in de volgende stappen!!!
Let ook op de onderste regel van deze beschrijving, want Strato levert niet 1 standaard-worst, maar veel varianten:
met alleen een domein ben je er niet, je moet ook hosting in je contract met Strato hebben.
Stap 2 is activeren van de ftp-functie of sftp-functie bij Strato via de Klantenlogin.
= Inloggen als Klant
=> Overzicht aanklikken
=> doorscrollen tot helemaal onderin naar SFTP-toegangen
=> die titel aanklikken
=> kiezen wat je nodig hebt [alles geblokkeerd / alleen SFTP / zowel SFTP als FTP ]
Uiteraard 1 van laatste 2, en Meteobridge kan met beide keuzes werken [toevoeging dd 26feb2022: kies voor mogelijkheid 3 om ook FTP te kunnen gebruiken]
=> Opslaan
Stap3 is maken van een subfolder waar je files moeten terechtkomen, want je wil waarschijnlijk niet dat alle uploads in de root van je 'ftp-afdeling' terechtkomen.
Dat doe je met de kennis en de software (bijv. Filezilla) die je hebt gevonden in Stap1.
Voor veilige (S)FTP-functie moet je een apart wachtwoord instellen naast je Klantlogin-wachtwoord.

Bij gebruik van Strato-(S)FTP opletten voor een 'eigenaardigheidje':
- als je met upload-/download-software werkt zoals Filezilla, dan moet je dus richten en instellen op ssh.strato.com of ftp.strato.com met bijpassend wachtwoord
- wil je met een browser direct een file uitlezen (zoals je gaat doen voor check of je HWA-file goed is overgekomen), dan is je url-aanroep eenvoudiger http://<domeinnaam><subfolder><filenaam> of https://<domeinnaam><subfolder><filenaam>

Na bovengenoemde acties staat je webruimte bij Strato gereed voor toepassing met Meteobridge (en andere upload- en downloadsoftware).
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#73948
Toulon7559 schreef: 26 feb 2022, 08:10 Martijn, e.a.
. . . ingekort
=> doorscrollen tot helemaal onderin naar SFTP-toegangen
=> titel aanklikken
=> kiezen wat je nodig hebt [alles geblokkeerd / alleen SFTP / zowel SFTP als FTP ]
Uiteraard 1 van laatste 2, en Meteobridge kan met beide keuzes werken
=> Opslaan
Stap3 is maken van een subfolder waar je files moeten terechtkomen, want je wil waarschijnlijk niet dat alle uploads in de root van je 'ftp-afdeling' terechtkomen.
Dat doe je met de kennis en de software (bijv. Filezilla) die je hebt gevonden in Stap1.
Voor veilige (S)FTP-functie heb je een apart wachtwoord nodig naast je Klantlogin-wachtwoord.

Bij gebruik opletten voor een 'eigenaardigheidje':
- als je met upload-/download-software werkt zoals Filezilla, dan moet je dus richten en instellen op ssh.strato.com of ftp.strato.com met bijpassend wachtwoord
. . . ingekort
Helaas,

Voor zover bekend kan de Meteobridge software niet / zeer slecht samenwerken met Strato.
Die gebruiken een zware sftp versie die door de Meteobridge basis software (openwrt) niet wordt ondersteund

https://forum.meteohub.de/viewtopic.php ... ato#p41179

https://forum.meteohub.de/viewtopic.php?p=38646#p38646
Dit tweede bericht maakt duidelijk dat Strato daar niets aan kan doen.

Omdat (zie volgend bericht), ftp wel kan is er geen probleem, dan moet alles gewoon werken.

Wim
Laatst gewijzigd door wvdkuil op 26 feb 2022, 09:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73949
Wim’s laatste bericht zet terecht puntjes op de i:
Meteobridge heeft wel een keuze voor zowel SFTP als FTP,
maar voor de combinatie STRATO+Meteobridge krijg je in de praktijk alleen FTP aan de gang.
Bij STRATO is inderdaad enige tijd FTP niet mogelijk geweest, maar nu weer wel.
Daarom de genoemde keuze 3 nemen bij SFTP-toegangen: "zowel SFTP als FTP"
Proefondervindelijk uitgevonden dat SFTP i.c.m. STRATO alleen werkt voor bepaalde software:
goede ervaringen met AllwaySync voor periodieke overdracht, en met Filezilla en WinSCP voor adhoc overdracht,
maar voor periodieke overdracht met die laatste 2 soms onbegrijpelijke effecten.
FTP bij STRATO is probleemloos (voorzover zelf getest!).

Maak daarom zelf voor upload vanuit meteo-software t.b.v. HWA gebruik van STRATO-FTP:
http://www.vannwnhzn.nl/HWA/hetweeractueel.html
[deze HWA-File is direct vanuit WsWin via zijn ingebouwde FTP neergezet naar een subfolder /HWA bij ftp.strato.com]

Als STRATO op termijn weer de FTP-mogelijkheid zou weghalen, dan praktisch 2 mogelijke oplossingen:
a) verhuizen naar een andere provider die voor SFTP en/of FTP compatibel is met Meteobridge e.d.
b) de HWA-file lokaal parkeren (= op computer binnen eigen LAN) en van daaruit met passende/werkende software via SFTP naar STRATO uploaden.
M.i. dat laatste een kreupele 2stap-verbinding met als enige positieve kant dat je geen provider hoeft te wisselen en niets naar HWA hoeft te vertellen.