Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
#74024
Woensdag komt het KMI een Barani met de nodige uitleg plaatsen. Nu is mijn vraag of iemand hier weet of ik met meteobridge ook gegevens van de baraai zou kunnen halen. Ik heb momenteel erna ook mijn Ecowitt weerstation die perfect met met Meteobridge samen werkt. Nu zou ik graag de combinatie van de 2 gebruiken (wat nu ook lukt met mijn oude weerstation) Omdat ik bij ecowitt veel uitgebreide metingen heb zou het wel handig zijn.

Weet iemand raad op internet niks van te vinden.


Mvg

Alexander Manhaeghe
#74025
Alexander,

Barani_PWSen worden gebruikelijk uitgelezen via het SigFox-netwerk of via LoraWAN.
Hoewel wel een redelijk uitgebreide API-beschrijving, geen bekende aansluiting op die netwerken (voorzover mij bekend) als interface-functie voor Meteobridge.
Barani-configuraties die data afgeven naar AllMeteo kun je daaruit ook weer lezen volgens deze info.
In die sector dus nog 'werk-te-doen'.

Wordt jouw komende Barani ook via het BMCB-netwerk uitgelezen?
Dan is alternatief misschien via die kant een 'bridge' te maken:
de HWA-server (en diverse andere organisaties) pakken al via dat netwerk de data op van een grote reeks belgische Barani's.
In de HWA-stationslijst staat op de info-pagina van zulke stations 'Barani' als kenmerk voor merk & software.
Als je voor het beoogde eigen gebruik uit de voeten kunt met een HWA-file, dan is dat eenvoudig te regelen door je de betreffende uitlees-url te geven.

:idea: Kunnen we misschien Meteobridge het kunstje leren om ook een HWA-file op te vragen en te ontrafelen als databron?


22Maart2022:
Weblinks naar Barani-APIs toegevoegd.
#74026
Woensdag komt het KMI hem pas installeren dus weet niet wat er allemaal mogelijk is. Er is ook iemand mee om de nodige uitleg te geven. Van mij mag mijn Barani gerust uitgelezen worden door het BMCB-netwerk. Zou zelfs heel goed zijn. Hopelijk kan dat? waarschijnlijk wel? Hopelijk kan ik toch ergens een manier vinden om met Meteobridge samen te werken.
Ik zie hier ook op Hetweeractueel Baranis staan tussen de meet station. Geen idee hoe dit in zijn werk gaat.


Mvg Alexander
#74027
De belgische Barani's in de HWA-stationslijst zijn aangesloten via de server van het BMCB-netwerk.
Voor doorkoppelen naar de HWA-server hoeven de betreffende stationsbeheerders helemaal niets te doen,
behalve vooraf toestemming geven aan BMCB dat een koppeling gemaakt mag worden tussen de BMCB-server en de HWA-server.
Bij HWA-moderatie kunnen we meekijken welke Barani’s beschikbaar zijn voor koppeling en per station kunnen we online o.a. hun status en configuratie zien.

Je moet het bovenstaande lezen met het volgende zicht.
Niet alle belgische Barani's zijn via de BMCB-server benaderbaar voor HetWeerActueel:
de stationsbeheerder cq KMI bepaalt óf data wordt beschikbaar gesteld voor gebruik door derden.


18Juni2022:
Kleingeschreven, onderste 2 zinnen toegevoegd
#74182
Voor de belgische Barani-stations via BMCB aangesloten bij HWA is de laatste ontwikkeling dat voor generatie van de HWA-file de API van betreffend station op de BMCB-server wordt uitgelezen om stationsinfo te krijgen:
API-aanroep => JSON-file met voor alle beschikbare sensoren de actuele dataset en een gekozen reeks oudere datasets.
De vervolgstap is met 'HWA-vertaler' van de JSON-file naar HWA-file, en dan doorsturen naar de HWA-server.

Voor nederlandse Barani-stations (en eventueel voor belgische Barani’s niet aangesloten bij BMCB), lijkt voor de hand liggend dat de API van het betreffende station bij AllMeteo wordt uitgelezen, die een vergelijkbare JSON-file zal opleveren zoals nu uit de BMCB-server komt.
Opletten dat bij AllMeteo voor verbeterde uitlezing van een neerslagmeter een extra, 2e API-uitlezing nodig is, en idem voor anemometer een extra, 2e API-oproep van toepassing is.
Voor die AllMeteo-uitlezingen kan vermoedelijk ook de bovengenoemde 'HWA-vertaler' bruikbaar zijn als basismateriaal,
maar dan zijn bij HWA wel de AllMeteo-inloggegevens van alle 3 API-aanroepen voor het betreffende station nodig.
[Alternatief kan de stationsbeheerder de 'HWA-vertaler' in eigen, lokaal beheer nemen, ;) bijv. als server-script of (ambiteuzer!) door aanbouw als template in een Meteobridge]

De uitvoeringsvorm van de huidige, eerste versie van de genoemde HWA-vertaler is een Python3.x-script dat
- iedere 10 minuten de API bij BMCB uitleest,
- uit de ontvangen JSON-file een HWA-file samenstelt en
- die HWA-file doorsluist naar de HWA-server.
In geval van AllMeteo, lees AllMeteo i.p.v. BMCB.

Een Barani-gebruiker met interesse om aan het experiment van AllMeteo-uitlezing deel te nemen?

22Juni2022:
Bijgewerkt/ingekort.
#74252
Vooropgesteld:
Voor HetWeerActueel is het belang in Barani en BMCB dat het een weg is om ruimtedekkend stations met kwaliteit aan te sluiten op het HWA-netwerk.
Toepassing van Barani in België steekt getalsmatig scherp af t.o.v. de situatie buiten België.
We proberen een verklaring te geven en misschien aanreiken van een bruikbare aanpak voor de liefhebbers in Nederland.


In België geeft BMCB 'ontzorgend' support voor installatie & toepassing & uitlezing van Barani's via het SigFox-netwerk en de BMCB-servers, gelijk aan de opzet die KMI toepast voor hun stations, en dat spreekt duidelijk aan bij veel gebruikers.
De opzet met SigFox&BMCB als een 'man-in-the-midddle' wordt anderzijds door een (klein, meer technisch georiënteerd) deel van de stationsbeheerders niet echt gewaardeerd, want het is een meervoudige, oncontroleerbare afhankelijkheid in de functieketen:
ze willen liever zelf autonoom, direct & lokaal kunnen instellen & uitlezen, zoals bij bijna ieder ander PWS wel mogelijk is (hoewel soms 'kunstjes' vereist), en daarmee zowel directe, onafhankelijke interface voor eigen gebruik en voor dataverdeling.

Zelf bouwen van een interface-naar-smaak vraagt goede documentatie met voorbeelden en hulp van de originator: eenvoud en robuuste opzet is daarbij een bonus.
Vanuit HWA-moderatie is daarvoor geprobeerd contact te leggen met Jan Barani voor een alternatieve, 'kortere' opzet via AllMeteo-portal, maar dat levert nog niets op.

Voorlopig lijkt de meest pragmatische realisatie dat Nederlandse gebruikers met interesse in een Barani-systeem contact opnemen met BMCB:
- het SigFox-netwerk kun je in de BMCB-opzet grensoverschrijdend, 'roaming' toepassen zoals een GSM-netwerk.
Uitlezen via de Nederlandse SigFox-servers naar de BMCB-servers moet zonder problemen kunnen.
Dat SigFox-netwerk is commercieel en niet afhankelijk van vrijwilligers (zoals LoraWAN_TTN), dus mogelijk beter uitgebouwd en daarin stabieler over de tijd gezien.
- BMCB levert tegen scherpe prijs en 'ontzorgt' je installatie ter plaatse.
- Via BMCB kan stationsdata verder verdeeld worden, o.a. naar HetWeerActueel.
#74393
Zelf ontwikkelen van een communicatieweg vanuit een Barani_PWS naar een endpointserver via LoraWAN_TTN (wereldwijd, met gratis gebruik) of via LoraWAN_KPN (in Nederland, met betaald gebruik),
dat is een uitdaging voor de echte liefhebbers .....
Uitlezen van Barani-meetwaarden via AllMeteo zou misschien een snellere oplossing kunnen geven, maar dat komt niet van de grond.
Momenteel lijkt de meest praktische interface-realisatie (voor Barani-gebruikers in de Benelux) een SigFox-aansluiting bij/via BMCB.