Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Gebruikersavatar
Door Meowbay
#74277
Toulon7559 schreef: 18 feb 2022, 21:22 Waarneming: Tempest & Storm

Anders verwoord:
trillingsdempers toepassen voor de Tempest-opstelmast-mast voor onderdrukken van resonanties, en zoek zelf maar uit hoe …..
Mijn hele station is uit AWEKAS geknikkerd omdat die tempest idiote hoeveelheden regen en foute hPa waarden naar ze stuurde. Dat aankaartend bij WF stuurden ze ook mij een vervanging tempest toe. Op zich netjes, maar volgens mij lost dat het regenmeet probleem niet op. Ik gebruik daarom nu enkel de T,RH,UV en lightning van de twee tempests die ik nu in gebruik heb.

Overigens is ecoWitt met een zeer sterk concurrerend product gekomen, de Wittboy; https://shop.ecowitt.com/products/wittboy en afgezien van de enkele minimale verschillen in specs zou ik geen tempest meer aanschaffen.
Gebruikersavatar
Door T.J.
#74278
Inmiddels een paar maanden in het bezit van een Wittboy, via Kickstarter.
Ik moet zeggen dat het een zeer betrouwbaar systeem is.
De techniek van de haptische regensensor werkt wel maar dient wel juist gecalibreerd te worden
Ik heb daarnaast een losse regenmeter van Ecowitt erbij en natuurlijk de Davis.
Onweerdetectie werkt ook super.
Denk erover na om mijn Davis tzt te verkopen, aangezien de onderdelen en uitbreidingen duur zijn van Davis, en dan alleen verder met Ecowitt.
Data verzamelen via meteobridge gaat ook moeiteloos.

In het verleden ook aan aanschaf weatherflow zitten denken, blij dat ik dat niet gedaan heb.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74285
Strenge vorst is langzamerhand zeldzaam geworden in ons gebied, maar de ingebouwde verwarming van de Wittboy kan dan handig worden bij neerslagmeting.
Zoiets zie je niet vaak, en dan alleen bij de ‘betere’ regenmeters zoals van Thies (in gebruik bij WRIJ).
Ben benieuwd naar de praktijk bij de Wittboy.

Over externe elektrische voeding gesproken:
binnenkort maar eens de voedingsbooster voor mijn Tempest gaan aansluiten met een pakket batterijen,
zodat ook in komende donkere perioden een lange dip netjes overbrugd kan gaan worden.
Door MacJohn
#74304
Het Tempest weerstation is bij ons nu zo'n 14 dagen geïnstalleerd en naast wat calibratie-uitdagingen is de basis tot nu toe goed en stevig (nog geen februari-stormen gehad..). Hij steekt zo'n 15 cm boven het dak uit.
De Hornbach steigerbuis van 33mm + steigerbuis voetplaat past er exact en stevig onder. De enige lichte frictie is de beugel van het staprooster die op het einde van een dakpan rust. Alternatief is een looprooster, die zijn wat breder en hebben 2 beugels. Wellicht een update voor het komende voorjaar.
Er loopt ook een stroomkabel in de buis onder de dakpannen door naar binnen voor de stroomvoorziening tijdens de donkere dagen voor kerst.
Tempest-Dak.jpg
Tempest-Dak.jpg (442.65 KiB) 3565 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#75110
Ervaring met Tempest's voeding-op-afstand, maar ook vragen daarbij.

In 2022 de PowerBoosterAccessory (gevuld met 4*AA-batterij) aangesloten via zijn standaard-kabel:
werkte direct prima voor overbruggen van de donkere periode van voorjaar 2023.
In de zomer is de opzet iets veranderd, zodat de PBA-batterijhouder+230V-voeding nu netjes verderop in een IP-beschermende installatiedoos zit aan het eind van de WF-geleverde Cat5-verlengkabel.
De 230V-voeding is nog steeds niet aangesloten, maar wordt als reserve achter de hand gehouden, totdat een afstandsbediening is uitgedacht, want continu voeden uit 230VAC is niet ‘duurzaam’ e.d.

:( Maar is zo'n dingetje dat je vergeet als het goed werkt .......
Dus vorige week verbaasd opkijken dat de Tempest-sensor langdurig uitvalt.
Begrijpelijk als de Tempest-sensor onvoldoende zonne-input krijgt,
maar er is toch de PBA voor alternatieve upkeep?
Bij controle de melding zichtbaar dat de Tempest-sensor in Powersave is gegaan bij een sensoraccuspanning van < 2,5V.
Denk je (vanwege het overvloedige vocht) in eerste instantie aan een sluiting in de lange voedingskabel die nu tussen de PBA en de sensor ligt.
Beginnen met in de PBA de 4 batterijen verversen, want de aanwezige exemplaren echt helemaal leeg (<0,3V!)
Daarna zie je de accuspanning in de sensor omhoog komen (=> de kabel is wel in orde, geen sluiting),
maar het duurt ruim 2 dagen voordat het sensoraccu-niveau op zijn max. van 2,71V komt!

Nu is de sensorvoeding weer in orde (en de sensoraccu te vol om het navolgende te kunnen uittesten), maar vragen uit nieuwsgierigheid:
- hoe is het sensorspanningsverloop als je bij lege sensoraccu de PBA-batterijhouder vult met 8 verse batterijen?
Versnelt dat de spanningsopbouw, of houdt de voedingsschakeling in de sensor dat tegen?
- wat is het gedrag als je bij lege sensoraccu de 230V-voeding inplugt in de PBA (ongeacht batterij-vulling).

Neven-effect van voedingsuitval?
Als ik in de historie kijk, dan lijkt het alsof gedurende Powersave de Tempest-sensor nog wel meting en registratie van TBH uitvoert,
maar de meting en registratie voor Wind, Neerslag en Licht onderbreekt.
Had me al verwonderd over o.a. de lage jaarneerslagwaarden van Tempest t.o.v. mijn andere sensoren,
maar behalve mankerende kalibratie zou eerdere voedingsuitvallen bij Tempest dan een bijkomende verklaring kunnen zijn.

Iemand eigen praktijkervaring met het bovenstaande?
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#75112
De huidige buien leveren regelmatig info voor vergelijking.
Vannacht ca. 03:30uur weer een kleine wolkbreuk:
- WH40 meldt via GW1000 een rainrate van 7,8mm/uur:
- Tempest meldt via WeeWX e.d. (ongefilterd uit UDP) 19,5mm/uur.
Volume-meldingen sinds 00:00 vandaag:
- WH40 = 8,2mm
- WS7000 = 11,9mm
- Nexus = 8,4mm
- Tempest_WeeWX_ruw_uit_UDP = 14,5mm
- Tempest_gekalibreerd_uit_WFserver = 6,4mm

;) Heb de neiging om mijn bucket-meters te geloven ..........
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#75239
Vandaag weer een treiterend rood lichtje op de hub van Tempest.
Even rondzoeken levert op dat geen LAN/internet-storing van toepassing is,
maar Powersave met nog maar 2,39V beschikbaar.
;-( Dus blijkbaar zijn 4 batterijtjes na de vulling van 23 december 2023 niet voldoende om Tempest langer dan 3 donkere maanden voort te helpen.
Morgen maar eens de 230V-voeding inpluggen om de openstaande vraag uit het vorige bericht te beantwoorden,
daarna de 230V afschakelen en 8 verse Alkaline-batterijen in de houder stoppen om ook dat effect te gaan bekijken ...........

Toevoeging 24Februari2024:
Zonder vervangen van de 4 uitgeputte batterijen, maar met 230V-voeding aangeschakeld, wordt na ca. 15 minuten het sensorvoedingsniveau (met 2,4V) weer als OK aangegeven.
Na ca. 12 uur 230V-aansluiting wordt het 'vol opgeladen' spanningsniveau van 2,71V gehaald.