Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74286
In de huidige opstelling 3 regenmeters, maar moet toch aan vervanging gaan denken:
- WS7000/16 met 'wip' als meetmechanisme, ‘legacy’, rustig doorgaand zonder problemen met o.a. zonnevoeding en (voor die tijd) goede resolutie van 0,35mm en somfout van 2%+/-1mm, maar dateert van 2001, dus het levenseind komt ergens in zicht
- TFA_Nexus ook met 'wip', en inmiddels ook ‘legacy’, ingezet sinds 2014 met batterijvoeding heeft een mindere resolutie van 0,7mm
- Tempest met haptische sensor, sinds 2020, met intensiteitsfout van 0,2mm/hr, maar somfout is 10% en afregelen voor neerslag is een drama, omdat de autocalibration bij Weatherflow niet lijkt te werken en er is geen mogelijkheid voor bijregelen via lokale kalibratie (zoals voor conventionele tippingbucket-meters waar je voor kalibratie gecontroleerd een specifieke hoeveelheid vloeistof kunt laten doorstromen).

Als de WS7000/16 wegvalt, moet een vervanger beschikbaar komen met minstens gelijkwaardige kwaliteit,
liefst ook met mogelijkheid van lokale kalibratie.
Denk aan een Ecowitt-regenmeter (met resolutie 0,1mm) via de al aanwezige GW1000,
maar de Netatmo-regenmeter lijkt ook heel goed, baserend op de evaluatie door WRIJ:
1. weet iemand de specs van de Netatmo-regenmeter?
2. ervaringen/aanbevelingen van forumleden?


Is eigenlijk omgekeerde wereld, maar na toevoeging van zo'n 4e (goede) regenmeter zou met de online-data daarvan misschien Tempest beter afgeregeld kunnen worden door Weatherflow.

17September2022:
Vermelding van meetmechanisme toegevoegd en foutbeschrijving uitgebreid
Gebruikersavatar
Door T.J.
#74289
Ik heb momenteel 4 regenmeters in (tijdelijk) gebruik
1 Davis 0,2 mm resolutie als standaard met de enkelvoudige lepel
1 Ecowitt WS90 met de haptische regensensor (0,1 mm resolutie?)
1 Ecowitt WH40 ook met single spoon uitgevoerd 0,1 mm resolutie
1 Davis met aerocone, behorende aan een station welke ik aan het refurbishen ben.

Davis is goed te calibreren, echter heb ik nog niet gedaan
De Ecowitt WH40 is redelijk accuraat, mijn Davis meet teveel neerslag dus daar moet ik nog mee aan de gang
De WS90 is even een ander verhaal, deze vereist een calibratie bij verschillende rainrates en daar ben ik nu redelijk mee op weg.
De WS90 valt mij niet tegen qua meetresultaten, alleen motregen heb ik nog niet kunnen testen

Mocht ik kiezen dan ging ik zeker voor de WH40 ivm prijs kwaliteit verhouding
Ik weet niet of de WH 40 gecalibreerd kan worden net zoals de Davis

Een Hellmann regenmeter staat nog steeds op mijn verlanglijstje.....
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74315
Volgens de gebruiksaanwijzing heeft WH40 een nauwkeurigheid van 5% en refreshrate van 49s.
Volgens hun boekjes:
- WS7000 update neerslag per 3 minuten.
- TFA_Nexus ververst neerslag-info per 183s.

Met WH40 dus in categorie 'tipping buckets' sneller beeld, tegen heel redelijke kosten.
Gebruikersavatar
Door BrEw
#74316
Ik heb de WH40 nu ruim een jaar in gebruik en deze werkt naar behoren. Wel heb ik het idee/gevoel dat er bij zware regenval wel eens wat water uit de trechter stuitert. Het opstaande randje is maar een millimeter of 10 hoog en het buitenste gedeelte van de trechter loopt vrij vlak. De rand verhogen zou een oplossing kunnen zijn maar ik heb zelf (nog) geen 3-d printer en een stukje restmateriaal om een ring uit te draaien ben ik ook nog niet tegengekomen.
regenmeter.png
regenmeter.png (19.37 KiB) 3473 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74349
Opzetring gemaakt van 5cm brede alu-plaat o.i.d. is misschien een pragmatische invulling.

WH40_via_GW1000 bevalt me ook goed, omdat GW1000 al direct de afgeleide somgetallen aflevert voor neerslag/periode:
hoef je als gebruiker alleen maar de data te extraheren.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74488
Ter info/aanvulling
.
Bij bezoek aan WXForum.net kwam ik deze draad tegen die helemaal over 'rand-verhogen' voor WH40 gaat.
Gebruikersavatar
Door JPC
#74490
Ik heb sinds kort een WH40. Deze heeft in tegenstelling met mijn Nexus regenmeter een klepel en niet zo'n wip als de Nexus. Probeer eens veel water in de WH40 te gieten. Je zult dan zien dat de klepel naar beneden blijft en dus niets telt. Dit in tegenstelling met mijn nexus met de wip. Dat gebeurt dus ook bij zware regenval??? Zo'n opstaande rand is dan dus zinloos??? Wat mij ook op viel is dat er een beetje water in de klepel blijft na kiepen. (De ontvangst gaat bij mij via een 868 ontvanger van RFXcom. Die heeft Bert Weijenberg van RFXcom er in gemaakt via mijn metingen. Ook de WN32 werkt. Wil je nog andere dan maakt hij dat ook voor je. )
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74492
Een hoge opzetrand op de WH40 (en andere regenmeters) zorgt m.i. niet voor meer opvangen, maar dat er geen water uit het 'kuipje' waait,
dus dat alles 'eerlijker' binnenkomt en ook daarna door de trechter naar beneden gaat.
Alleen als je van het opzetstuk de diameter aanzienlijk vergroot t.o.v. de basis (voor indirect een betere resolutie),
dan kun je (eerder) last krijgen dat de instroom te groot wordt.
[Bij een opzetstuk van grotere diameter moet je verplicht ook in de software gaan bijregelen met een vermenigvuldigfactor om die betere resolutie te verwerken]

Inderdaad is het enkelvoudige 'lepeltje' van de WH40 gevoelig voor blijven hangen bij hoog inkomend debiet,
terwijl een 'wippende emmer'-uitvoering in zo'n geval uit natuurkundig principe de waterstroom beter zal proberen te volgen
[maar eveneens overweldigd kan worden, omdat ook daar de mechanica niet tijdloos van richting kan wisselen]

Interessant te lezen dat nu ook een 868MHz-versie van RFXCom beschikbaar is:
ergens te koop en info te vinden welke sensor-catalogus daarmee is te lezen naast de 2 genoemde sensortypen?
Gebruikersavatar
Door JPC
#74493
Te koop bij RFXcom zelf. http://www.rfxcom.com/
Daar staat ook de lijst van apparaten. Is nog niet zo lang als bij de 433. Maar wil je er een bij, dan kan dat. Kost niets extra. Je doet een paar metingen met zijn programma en stuurt dat met relevante info naar rfxcom. Zo heeft hij de regenmeter en windmeter van mijn nexus ook gedaan in 2012 (de temp/hum werkte al wel). De WH40 en WN32, die ik heb gekocht, zijn dus net toegevoegd. Maar hoe jij dat dan gebruikt weet ik niet. Ik integreer dat in mijn weersoftware.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74494
De gebruikelijkste toepassing van RFXCom lijkt mij combinatie met de Domotica-software zoals genoemd op hun website.
Voor meteo-functies kun je die software dan gebruiken als werktuig voor database, vertoning en upload.

Verschil met een GW1000 o.i.d. is m.i. dat de RFXCom_868 (als het betreffende protocol-kunstje is geleerd) ook kan omgaan met andere systemen dan Ecowitt/FineOffset,
zoals genoemd in hun lijst bijv. Alecto ACH2010 & WS5500 en Davis Vantage Vue EU.