Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Gebruikersavatar
Door JPC
#74563
De WS80 en WS90 (Wittboy) hebben beide een verwarming voor sneeuw e.d. via een externe 12V voeding.
Bij de WS80 is dat voor de windmeter. Op de zonnecel en lichtmeter blijft de sneeuw zitten.

Zit er bij de WS90 ook een verwarming bij de haptische regenmeter?

De externe 12V voeding voedt die ook de elektronica van de WS80 en/of de WS90?

Werkt die verwarming effectief? (Er is laatst enige sneeuw geweest)
Gebruikersavatar
Door T.J.
#74566
Ik heb de Wittboy in gebruik met een externe voeding.
Hier geen sneeuw gehad, verwarming werkt volgens mij alleen voor het wind gedeelte.
Temperatuur meting loopt bij gebruik van de verwarming wel enigzins op, ca 0,6 graden, dus wel corrigeren.
De WS90 kan alleen op netvoeding werken, er hoeven dan geen batterijen in.
De supercap wordt dan nog wel opgeladen door het zonnepaneel.
Sinds enige tijd wel problemen met de regensensor van de Wittboy, steeds last van spikes in de rain rate.
Ecowitt mail gestuurd, maar nog geen reactie gehad.
Denk erover om over te stappen naar de WS80, ik heb nl ook een WH40 regenmeter in gebruik.
De "haptische" regensensor is mijns inziens een flop.

Ik gebruik de Ecowitt als tweede station naast mijn Davis
Gebruikersavatar
Door JPC
#74571
Dank voor je reactie weer. Heb zelf nu een WH40 en WN32 in gebruik via een RFX868 ontvanger.
Twijfel nog tussen de WS80 of WS90. Alleen de wind en zon gegevens zijn belangrijk.
(Ik ga van Nexus naar Ecowitt, heb geen Davis)
Volgens de spec’s:
De windrichting van de WS90 is nauwkeuriger.
De Luxmeter van de WS80 heeft een groter bereik en een hogere resolutie.
Als je de haptische regenmeter negeer is het toch een WS80 voor jouw? Of zijn er meer problemen?
Heb je de WS90 al eens moeten resetten?
Gebruikersavatar
Door T.J.
#74574
De WS 90 heeft alleen de regenmeting als extra tov de WS80.
Ik gebruik de WH40 voor de data doorgifte naar mijn site en WU etc. dus niet de haptische sensor.
Ik heb de WS90 nog nooit moeten resetten vanwege een storing in ontvangst oid.
Ik heb wel geprobeerd door een reset om het spike probleem te verhelpen, maar helaas.
Inmiddels twee keer een firmware geüpgraded, er worden regelmatig nieuwe updates geplaatst door Ecowitt.
Inmiddels contact met Ecowitt hierover en zij zijn het met mij eens dat de WS90 niet correct werkt.
Ik wacht af wat ze verder gaan doen, ik heb foto's van de bovenkant opgestuurd, daar werd om gevraagd, hier is niets vreemds aan te zien.
Binnen een dag response op de email, dat is netjes.
Temperatuur meting is goed tov van mijn Davis, vochtigheid en UV en solar wijken nogal af en heb ik in de software gecorrigeerd.

Ik zou kiezen voor de WS80, is in ieder geval iets goedkoper.
Gebruikersavatar
Door JPC
#74576
Na het zien van een foto met sneeuw op een WS80 toch besloten een WS90 aan te schaffen. De verwarming krijgt de sneeuw wel weg, behalve bij de zijaansluiting van de WS80. Daar wordt de wind geblokkeerd. Bij de WS90 gaat dat wel goed omdat de paal eronder zit.

Nu heb ik er een maar in rust is de wind rond de 5 km/uur. Klopt dat?
Gebruikersavatar
Door T.J.
#74577
Indien de windsnelheid niet 0 is dan even het volgende doen, de WS90 naar binnen meenemen en dan op knopje cal drukken.
Zit naast de reset knop, als het goed is dan geeft hij dan windstil aan.