Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door Wjans92
#53596
Hallo allemaal,

Toen ik vanochtend opstond en even op mijn console keek, zag ik dat ik 15,4mm aan neerslag had. In eerste instantie niks vreemds aan natuurlijk na een nacht vol met buien (hagel, natte sneeuw en regen). Toen ik eens bij de dagwaarden van omliggende stations ging kijken zag ik dat ik ineens wel heel veel had vergeleken met de anderen --> tijd om mijn ruwe data eens door te spitten.

Toen ik in de ruwe data keek, zag ik dat het ontvangst van het weerstation afgelopen nacht geregeld slecht was (ISS recieve <20%). Kort na een periode van minder ontvangst had ik ineens in 1 minuut 13,4mm aan neerslag, erg vreemde waarneming dus. Ik heb een sreenshot toegevoegd van de meting, wellicht dat iemand weet waar het aan ligt? (De optie dat er mogelijk hagel o.i.d. voor het gaatje lag is het in ieder geval niet, omdat de rainrate nauwelijks iets liet zien.)

Het flinke temperatuursverschil wat op de screenshot is te zien klopt echter wel. Op dat moment was er sprake van een bui met natte sneeuw waardoor de temperatuur kortstondig een graad daalde.


--- Onlangs stond er in de ruwe data ook een vreemde waarneming bij de evapotranspiratie, met tot twee maal toe een hoeveelheid van 6,7mm in één minuut. Kan het probleem dat in de console/meetapparatuur zitten of is dit puur softwarematig? ---

Met vriendelijke groet,

Wilfred Janssen (Weerstation Homoet)
Bijlagen
screenshot.png
screenshot.png (120.72 KiB) 1278 keer bekeken
Door ws vreewijk
#53598
Controleer even of dr afgewaaide bladeren in je regen meter zitten door een windstootje kan die ineens doorlopen.

Maar dat verklaard niet je slechte ontvangst

Gr Chris

Edit: dat van die rain rate is vreemd ja