Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door J.S.
#62466
Ha,

Lang geleden. Ga morgen in Almelo een tweede VPro 2 halen (3 maanden oud) met alles erop en eraan. Heb de Peet een tijdje gelaten voor wat het is omdat het draadloos verzenden via internet zo lastig is.
Zit nu te denken aan een ebox 3350MX met WInXP erop, de peet console en een MiFirouter. Maar wat voor een batterij en wat voor zonnepaneel heb je nodig? De MiFi+ netbook met WiFi en Cumulus loopt prima! Al met al wordt een dergelijk station echt duidelijk duurder dan een VantagePro die naar een boederderij zijn data naar een WLin IP of een Weatherlink + netbook stuurt.
Het is best lastig te begrijpen dat sommige fabrikant niet veel meer en beter WiFi en of een 3G module laten inbouwen. En zorgen dat de station verder zeer weinig spanning gebruiken.

Tsja..die Peet, na een jaar nog eens in dezelfde hut vergeleken met de geijkte |Tinatag en steeds 0,0 tot 0,1 C verschil. Regenmeter die niet afwijkt en een windmeter die 2 keer per seconde en bij meer dan (ik meen) 3 m/s zelfs eens per 0,25 s meet. Blijft aantrekkelijk. Ook zijn die windcups wel 3 of 4 keer groter dan de Davis maar de hele windmeter zelf is wel vrij krakkemikkig toch...

Wordt vervolgd.

Afijn: de opmerking dat een Davis in dezelfde hut wel hetzelfde zal meten. Die Davissensor (thermohygro) heeft zo'n verdomd klein draadje dat het lastig is deze in een KNMI hut te plaatsen (bij mij dan). Maar ga het toch maar proberen.

Maar...bij mij heeft de WWIII en de WM2 weldegelijk alletwee in een Stevensonscreen gedraaid met geijkte thermometer er dus bij. In een hut en dan nog kwam het tot 0,8 C verschil. Vooral bij waarden boven de 30 C herinner ik me.

In de huidige situatie is de Davis gewoon trager dan de KNMI hut met geijkte sensor. Ook hier afwijkingen van 0,6 C bij -5 en ook bij -13 C. Tsja.En dat is na bijstelling met enkele tienden naar beneden. En dan blijven de maxima dus ook achter. Vaak 0,4 a 0,5 C of zo. Als ik niet bij-ijk zijn die wel in orde, maar wijkt het minimum soms 0,9 a 1,9 C af...
Door bgr
#62467
"Die Davissensor (thermohygro) heeft zo'n verdomd klein draadje dat het lastig is deze in een KNMI hut te plaatsen (bij mij dan). Maar ga het toch maar proberen."


De complete TH-sensor van Davis heb ik gewoon uit het schotelweerhutje van Davis gehaald en in de Stevensen weerhut gehangen op 150 cm hoogte naast de geijkte max/min thermometers. Gaat prima! De ISS heb ik boven in een hoek op het dak vastgezet i.v.m. de voeding door de zon. Heb de draad van de sensor wel iets verlengd met het tussenstuk in de weerhut zodat het niet te vochtig wordt.
Tot nu toe gaat alles nog prima en heb ik geen afwijkingen met de max en min temperaturen (los van de gebruikelijke 0,3).

Bert
Door J.S.
#62650
Ja was ik trouwens achter, maar toch dank.

Nu ben ik al een week aan het meten met die twee in dezelfde hut samen met geijkte datalogger. Het lijkt er sterk op dat de Peet inderdaad sneller reageert, maar het eindresultaat (min/max) over een dag is weinig afwijkend. Maar dit is slechts een vluchtige blik.

Leuker is de regenmetertest nu het zo lekker en vooral bij windstilte regent...

Ik heb een 200 cm2 trecthter met opvangbak, een Peet druppelregenmeter omgebouwd van 0,25 mm naar 0,1 mm en een Davis regenmeter (trechter van 12,7 cm erop, 15 cent bakje bij de HEMA is precies die maat geplaatst op 8 cm trechter!). Ze staan alledrie perfect waterpas (twee keer gemeten, meting twee haaks op meting een zodat de trechter in die richting gelijk staat).

De geijkte meter (ik meet de gevallen neerslag met een geijkte weegschaal op 0,1 gram nauwkeurig) kwam tot 156 gram. * 49,73 = 7,753 liter. Is 7,8 mm regen.

De Peet kwam tot...................7,8 mm!

De Davis tot....................5,4 mm...

Het kiepmechanisme kan bijgesteld worden natuurlijk, maar in mijn weiland heb ik besloten met de software een correctie van 25% toe te passen (een kieper is 0,25 ipv 0,2 mm) omdat het zo veel beter overeenkomt met de geijkte waarde.

Dan nog zijn er problemen met forse regen.

Het lijkt erop dat de Peet, het beter doet. Dit wist ik al door gecontroleerde tests maar in de praktijk buiten blijkt dit ook zo te zijn.