Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door walberg
#57628
Ik heb niets gezegd over de 1 wire! ik heb wat electronische sensoren genoemd. En inderdaad volgens mij gebruikt de 1 wire ook een Dallas moduul, zou ik even na moeten zoeken. Pak je de ds18B20 dan geld:
-55C to 125C (+/-0.5C). Dat betekend een halve graad erboven of een halve graad eronder. Vergeet echter niet dat dit puur de afwijking is van het element. Een complete schakeling kan dus meer afwijken.
Overigens ben ik het met u eens dat een halve graad afwijken (of dat nu naar omhoog of omlaag is) helemaal geen slechte waarde. En volgens mij haalt ook de Davis die waarde niet, zoek maar eens op de specificaties van de Vantage pro.
Door ws vreewijk
#57640
Hallo Bob,

Het is. Ten opzichte van een geijkte sensor. +0.5. Of. -0.5. Dit wil dus zeggen dat je maar 0.5 gr afwijkt van de referentie dus ten opzichte vd geijkte sensor max 0.5 graad en niet 1 graad.


Dat de totale variatie 1 graad kan bedragen ben ik met je eens maar dat is heel iets anders.



En ja de Davis heeft dat ook.


Wat ik echter veel interresanter vind is de metingen /vergelijkingen mbt dit topic.

Als je een snelle temp sensor hebt kan die net 2 tienden of meer meten als een langzame sensor als de temp snel even piekt en dat heb ikzelf geconstateerd.

Ook of de vergelijk sensor in de zelfde hut zit is van belang als je tot in de tienden gaat zitten meten ,anders heeft het vergelijken volgens mij geen nut.

Uberhaupt meten met tienden vind ik van ondergeschikt belang de reden dat ik reageer is puur de facinatie mbt deze metingen/vergelijkingen,voor mij is het niet belangrijk of ik dr een paar tienden naast zit.

En voelen doe je dat al helemaal niet:laugh:

Gr Chris
Door walberg
#57641
ws vreewijk schrijft:
[quote]Hallo Bob,

Het is. Ten opzichte van een geijkte sensor. +0.5. Of. -0.5. Dit wil dus zeggen dat je maar 0.5 gr afwijkt van de referentie dus ten opzichte vd geijkte sensor max 0.5 graad en niet 1 graad.

Heeft u inderdaad gelijk in, dat is een bonuspunt voor u.


Dat de totale variatie 1 graad kan bedragen ben ik met je eens maar dat is heel iets anders.

eens.



En ja de Davis heeft dat ook.


Wat ik echter veel interresanter vind is de metingen /vergelijkingen mbt dit topic.

Als je een snelle temp sensor hebt kan die net 2 tienden of meer meten als een langzame sensor als de temp snel even piekt en dat heb ikzelf geconstateerd.

Jazeker, de response time. Op dit gebied zullen de Dallas en de LM sensoren het winnen, die zijn heel klein en kunnen dus ook sneller reageren. Persoonlijk zie ik van die korte pieken het nut niet in maar dat is dus Persoonlijk. Even de zon van achter een wolk doorbreken en je hebt weer even een korte piek.

Ook of de vergelijk sensor in de zelfde hut zit is van belang als je tot in de tienden gaat zitten meten ,anders heeft het vergelijken volgens mij geen nut.

Uberhaupt meten met tienden vind ik van ondergeschikt belang de reden dat ik reageer is puur de facinatie mbt deze metingen/vergelijkingen,voor mij is het niet belangrijk of ik dr een paar tienden naast zit.

En voelen doe je dat al helemaal niet:laugh:

Nee een paar tienden al helemaal niet en 1 graad vind ik persoonlijk ook al niet zo boeiend maar ik wil wel zo nauwkeurig mogelijk meten, anders nemen de kijkers mijn site uiteindelijk niet meer serieus.

Even hier op ingaan: van de week is er regelmatig in het nieuws gesproken over het record van 38,4. Nu lees ik vandaag dat deze meting ook niet volgens de regels (weerhut) is gebeurd. Er is gewoon een thermometer in de tuin neergelegd. Tja dan kan de werkelijke temperatuur misschien wel 33 geweest zijn.
Door ws vreewijk
#57644
Klopt Bob,

In de tijd dat we begonnen zijn met meten rond het jaar 1706 zullen ze vast niet op een tiende meer of minder hebben gekeken.
Grafiek kan je vinden vanaf 1706 tm 2009 onder aan mn webpage.

En ik zie het nut ook niet van een hele snelle meting maar dat doen die sensors nou eenmaalen eigenlijk meten ze dan toch weer de correcte temp.

Hopelijk horen we iets over de opstellingen vd topic starter.
nogmaals excuus voor het kapen van dit topic.

gr Chris
Door tjabine
#57664
En dan kun je je ook nog afvragen meet deze "snelle sensor" wel snel genoeg?
Misschien is hij nog te langzaam voor een echte correcte meting?
Maar dan gaan we natuurlijk echt mierenneuken.
Hoe snel zijn de sensors bij het KNMI? is daar een standaard voor?

Gr Ron.
Door bgr
#57677
Mijn vergelijken worden gedaan in een houten weerhut waar de sensor inzit en een analoge maximum en minimum thermometer. Officieel zijn ze niet geijkt, maar ik heb er 3 en ze geven allemaal de zelfde waarde aan. Bovendien vergelijk ik ze met een wel geijkte Greissinger GHT 175.
Het lijkt mij ook logisch dat een snelle sensor bij het maximum of minimum zou kunnen afwijken, maar de Davis staat er niet bekend om dat hij zo snel werkt. Toch heb ik steeds te hoge maximum temperaturen. Theoretisch zou ik dan een lager max moeten hebben. De Greissinger werkt wel heel snel.
Hieronder een lijstje van de afwijkingen van de laatste periode:

datum < > analoog < > Davis < > verschil
09-5-2013 < > 18,7 < > 19,4 < > 0,7
10-5-2013 < > 15,2 < > 15,5 < > 0,3
11-5-2013 < > 14,2 < > 14,8 < > 0,6
12-5-2013 < > 14,6 < > 15,3 < > 0,7
15-5-2013 < > 16,4 < > 17,0 < > 0,6
16-5-2013 < > 15,3 < > 15,8 < > 0,5
18-5-2013 < > 12,4 < > 12,9 < > 0,5
19-5-2012 < > 16,0 < > 16,5 < > 0,5
20-5-2013 < > 13,9 < > 14,5 < > 0,6
21-5-2013 < > 14,9 < > 15,5 < > 0,6
23-5-2013 < > 09,5 < > 10,3 < > 0,8
24-5-2013 < > 14,6 < > 15,5 < > 0,9
25-5-2013 < > 15,4 < > 16,3 < > 0,9
26-5-2013 < > 14,2 < > 14,8 < > 0,6
27-5-2013 < > 21,6 < > 22,5 < > 0,9
28-5-2013 < > 22,5 < > 23,3 < > 0,8
30-5-2013 < > 16,6 < > 17,3 < > 0,7
31-5-2013 < > 22,7 < > 23,2 < > 0,5
02-6-2013 < > 18,0 < > 19,0 < > 1,0
03-6-2013 < > 17,2 < > 18,3 < > 1,1
04-6-2013 < > 23,2 < > 24,2 < > 1,0
05-6-2013 < > 24,1 < > 24,9 < > 0,8
07-6-2013 < > 26,9 < > 28,0 < > 1,1
08-6-2013 < > 23,0 < > 24,2 < > 1,2
09-6-2013 < > 19,0 < > 20,0 < > 1,0
10-6-2013 < > 19,0 < > 20,1 < > 1,1

Ik heb standaard de Davis op -0,3 staan in de software. Dan is de minimum temperatuur vrijwel altijd goed, maar blijft het maximum nog flink afwijken. Bij het lijstje hier boven is nog geen rekening gehouden met de standaard afwijking van -0,3. De afwijking is meestal het grootst op zonnige dagen en het verschil tussen max en min ook relatief groot is. Ik vergelijk al dagelijks vanaf september en kan er verder geen lijn in vinden. De verschillen treden zowel bij hoge als lage temperaturen op.
Heeft iemand enig idee waar deze verschillen in kunnen zitten en of dit met andere sensors is op te lossen? Zelf heb ik helemaal geen verstand van techniek.

BertGr.
Door nolversteeg
#57680
Hallo Bert,

Ik heb de tabel eens bekeken, en denk dat je toch iets fout doet.
Een afwijking van +/- 0,5 Gr is de nauwkeurigheid van de Davis temp

24-05-13 > 14,6 > 15,5 > 0,9
21-05-13 > 14,9 > 15,5 > 0,6
10-05-13 > 15,2 > 15,5 > 0,3

bovenstaande waarden door jou gemeten geven een ander resultaat, zeker als daar nog eens 0,3 graden offset bij doet dan is de afwijking bij 15,5 graden al +1,2.

de afwijking van de gebruikte sensor valt in het meetgebied volgens de specs. van de sensor http://www.sensirion.com/fileadmin/user_upload/customers/sensirion/Dokumente/Humidity/Sensirion_Humidity_SHT1x_Datasheet_V5.pdf voor de SHT15 bij lage temperaturen al buiten de +/_ 0,5 graden.

de drift in de temperatuur als de sensor niet defect is volgens mij dan te wijten aan de meetmethode.

groeten Nol
Door ws vreewijk
#57689
Bertgr,

Interresant ,maar ik begrijp dat de senoren NIET in dezelfde weerhut zitten althans niet de Davis sensor bij de andere in de houten weerhut.

Ik weet zeker als je de meting nogmaals zou doen met alle sensors in de zelfde weerhut dus OOK de Davis in de houten weerhut je gelijkloop zou hebben,nu vergelijk je en heeft de soort weerhut beslist invloed.

OF:
je hebt 3 thermometers die allemaal hetzelfde aangeven toch .... leuk proefje plaats ze alle drie in een andere weerhut wedden dat ze ineens niet meer hetzelfde meten.

Ik ga niet geloven dat een Davis sensor meer als 1 graad afwijkt tov een geijkte meter.

Mocht je verder gaan testen dan ben ik reuze benieuwd,en vele met mij dus
keep us informed ;)

gr Chris
Door bgr
#57690
Chris:
Alles, dus ook de Davis sensor zit in dezelfde houten weerhut!!
De sensor van mijn oude Davis VantagePro (1) heb ik er ook inzitten en geeft ook dezelfde afwijking aan, maar loopt niet 100% parallel. Voor de zekerheid heb ik in februari een sensor bijgekocht, weliswaar een clone via een Italiaanse bedrijf, maar ook deze heeft precies dezelfde afwijking.

Als ik in het radiation shield van Davis meet, dan is de maximum temperatuur bij weinig wind nog een volle graad hoger en het minimum is dan wat lager dan normaal.
De analoge thermometers passen daar niet in. Als ik het radiation shield wil gebruiken dan zal ik er in ieder geval een ventilator in moeten aanbrengen.

Nol:
Ter verduidelijking: Als ik Davis standaard op -0,3 heb staan, dan zijn de cijfers in de kolom verschil in de tabel ook 0,3 graden lager. Ik heb alleen met de tabel de totale afwijking willen aangeven.

BertGr.
Door nolversteeg
#57691
Hallo Bert,

Dan het nog niet zo desastreus,
Wat je zou kunnen doen is de 3 schroeven van de davis shield wat los draaien, zodat je wat ruimte krijgt voor de thermometer en deze langs de sensor hangen, je zou tijdelijk een schotel kunnen verwijderen, dan kan je er zeker bij. maar waar ik op doelde is de afwijking van die 15,5 graden, die zou reproduceerbaar moeten zijn, met dan altijd een afwijking binnen de +/- 0,5 graden.

Groeten Nol