Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door bgr
#57695
Nee, Nol dat gaat niet lukken. Het zijn analoge thermometers en ze hebben een lengte van 36 cm. Zie link pdf [li]http://www.lambrecht.net/uploads/media/1052_Prospekt_DE.pdf[/li].
Anders zou ik weer een geijkte digitale min/max thermometer moeten kopen om in de Davis hut te plaatsen.

Van die 15,5 graden had ik ook zo begrepen, maar is inderdaad niet te reproduceren.
Als je geïnteresseerd bent wil ik wel alle metingen vanaf juli vorig jaar toesturen in een excelblad in je pm. Zien of jij daar een lijn in kan vinden.
In ieder geval bedankt voor het meedenken.

Groeten Bert
Door ws vreewijk
#57696
Bertgr,

Ok alles zit in dezelfde hut zeg je vreemd.
Dan kan ik het niet verklaren,toch geloof ik niet dat de afwijking zo groot is,er moet een andere verklaring voor zijn.

Je hebt een geijkte Greissinger GHT 175 die je vergelijkt met 3 analoge thermometers,
en met die analoge vergelijk je dan weer met de Davis sensors .....is het mogelijk eens een foto te laten zien van die analoge thermometers????

gr Chris

EDIT: foto gezien maar op de foto is de schaal vrij grof heb je een duidelijker beeld hoe je die tienden afleest ??????
Door bgr
#57697
De streepjes staan per 0,2 graden: dus staat hij tussen 0,0 en 0,2 dan is het 0,1!
Kan zo gauw niet een duidelijke foto op internet vinden.

Bert
Door nolversteeg
#57698
Hoi Bert, Waar een wil is is een weg,
past de thermometer in de weerhut, en zit de Davis thermometer met shield daar ook in ? zo ja: dan zou ik de davis toch even slopen, en alleen de sensor los in de weerhut leggen alleen de print . ik heb dat ook gedaan met een lab kwikthermometer met 0,1 resolutie van 0 tot 50 graden . het gaat er over uit dat je waarden die de Davis meet vergelijkt. Alles wat daarom heen zit is alleen maar verbetering van de omgevings variabelen.

Ik kan er wel bij vertellen dat de Davis alleen maar de offset kan instellen,
en de liniairiteit van de sensor heb je in de datasheet kunnen zien,

Dus niet zoals het hoort de zero bij 0 graden en de span bij 100 graden afregelen . en dat 20 keer doen, dit gaat zo zonder meer al niet lukken, of je moet een klimaatkamer hebben. smeltend ijs is geen optie , en 100 graden kan de behuizing van de Davis niet tegen.

de waarden die al die tijd gemeten hebt zijn niet representatief, teveel buitengebeuren: wind, ventilator, shield ,andere meethoogte.

groeten Nol

succes,
Door bgr
#57700
Alle gemeten waarden in de tabel zijn gedaan in de houten weerhut, waar ook de sensor van Davis los in zit, dus niet in het radiation shield.
Er waren dus geen verstoringen o.i.d. zoals je suggereert.
Ik heb een week lang het radiation shield aan de houten weerhut vastgemaakt op dezelfde hoogte en daar de sensor van de VP1 in gedaan (= een andere sensor dan de VP2). Werkte dus onafhankelijk ook op een andere console.
Wat ik nu in ieder geval ga doen is de 3 analoge thermometers nog eens uitgebreid testen. Of dat gaat helpen weet ik nog niet.
In feite is mijn probleem dat het verschil (amplitude) tussen de minimum en maximum temperatuur iedere dag bij de Davis groter is dan bij de analoge thermometers.
Voorbeeld:
< > analoog < > Davis
minT 10,5 < > 10,5
maxT 21,5 < > 22,2
verschil 11,0 < > 11,7

Zoals je in de eerder vermelde tabel kunt zien, wisselt dit per dag nogal sterk. In die tabel heb ik niet de minimum temperaturen vermeld om het gemakkelijker te maken, maar je mag aannemen dat die steeds gelijk waren met de Davis.
Door ws vreewijk
#57701
Goede morgen Bert,

Heb je toevallig de grafiek die hoort bij je voorbeeld ik ben benieuwd hoelang de max temp die Davis heeft gemeten heeft geduurd beter is nog de meetcyclus ik weet niet met welke interval je de gegevens opslaat van de Davis.

Waarom ik dat aankaart is als die max zeg 2 minuten heeft geduurd en je Davis meter is sneller als je analoge meter dan heb je al verschil,als de temp dan afzakt heeft je analoge hem niet gemeten en de Davis bijvoorbeeld weer wel.

Hoe snel is eigenlijk zo'n analoge meter ?

gr Chris
Door bgr
#57704
Ik gebruik een interval van 10 minuten. Heb geen website. De analoge thermometers reageren direct, voor zover ik kan beoordelen. Tot de intrede van de digitale meting gebruikte het KNMI ook deze thermometers en die werden dan op ieder heel uur afgelezen door de dienstdoende meteoroloog.

Kan geen voorbeeld geven van de laatst genoemde afwijking. Normaal wijzig ik alles in Weatherlink als ik tijd daarvoor heb. Tot 17 juni heb ik alles al handmatig gewijzigd aan de hand van de analoge thermometers. Van de laatste dagen zou ik een voorbeeld kunnen sturen, omdat die nog niet gewijzigd zijn, maar die zijn iets minder interessant omdat de afwijkingen minder groot zijn vanwege de lage amplitude door de vele wolken. Als je wilt kan ik het wel opsturen in een excelbestand naar je pm. Doordat ik steeds handmatig gewijzigd heb weet ik wel zo ongeveer hoe de afwijkingen zijn.

Inmiddels heb ik de software gisteren op -0,4 gezet i.p.v -0,3.
Degene die met dit topic is begonnen vermeldde dat hij de Davis erg traag vond. Ik had dat ook al eerder geconstateerd. Soms is de temperatuur in korte tijd hoger geweest, maar meestal vindt de afwijking steeds plaats rond de maximum temperatuur. Daar corrigeer ik dan ook steeds. Omdat de grootste afwijking meestal plaats vindt bij veel zon en ook een hoge amplitude, is het erg moeilijk om dit te ijken. Want de temperatuur fluctueert dan veel te veel. Je kunt dit alleen bij rustig weer en veel wolken zoals de laatste dagen. Als ijking gebruik ik de Greissinger GHT175/PT, [li]http://www.conrad.nl/ce/nl/product/121549/Greisinger-GTH-175PT-WPT3-Temperatuurmeter-thermometer?queryFromSuggest=true[/li] die wel geijkt is en zeer snel werkt. Je kunt 'm ook zonder ijkcertificaat kopen en is dan stukken goedkoper. Hij heeft bij mij een afwijking alleen boven de 100 graden en dan nog 0,02.

Nu ik heel strak aan het vergelijken ben, zie ik dat de minimum thermometer toch wel een afwijking heeft in het bereik waarin ik nu steeds meet (10-20 graden). De afwijking bedraagt meestal 0,2 en soms 0,3 graden. Ik moet dat nog verder uitvogelen. De minimum thermometer werkt als volgt: Er zit iets in dat bij een dalende temperatuur wordt terug geduwd en bij stijging niet meer mee terug gaat. Je kunt er wel altijd de huidige temperatuur mee aflezen. Deze thermometer heb ik gekocht met de garantie dat hij niet meer dan 0,2 mag afwijken. Nou dat gaat er dus om. Als die afwijking juist is dan heb ik steeds te hoge minima gemeten. Bij het afstellen van de Davis heb ik de minimum temperatuur steeds als basis genomen. Als die 0,2 lager komt te liggen kan ik de afwijking op de software afstellen op -0,6. Wel erg veel maar de maximum temperatuur verlaagt dan ook met 0,3 graden.
Ik ga er nog mee aan het werk en laat in ieder geval het resultaat nog weten.

BertGr.
Door ws vreewijk
#57705
Bedankt voor je duidelijke uitleg Bert.

Ja als je al die tijd hebt gecorrigeerd kan je moeilijk terug kijken.Je kan weatherlink een tijdje ongemoeid laten dan heb je een prima vergelijk mogelijkheid.
Waar ik benieuwd naar ben is als we straks veel warmere nachten hebben waarbij de temp over redelijk langere tijd stabiel blijft hoe dan de gelijkloop is tussen de Davis en je analoge meters ....klein nadeeltje je moet dan tijd vrij maken om dat te monitoren.Persoonlijk denk ik dat je dan nagenoeg gelijkloop gaat zien.

Als ik bij vandaag kijk bij mij dan werd bijvoorbeeld de max bij de Davis bereikt om
ongeveer 15.30 hr ik kan dit op de 5 minuten nauwkeurig bekijken als ik wil maar in dit geval is deze tijd die ik aangeef voldoende,(zie grafiek op mn site)
de max was dus om 15.30 hr 19.4 graden op de Davis.

Bij 1-wire was de max echter om 14.55 hr en was 20.1 graden deze max herhaalde zich nogmaals en dan op het tjdstip dat ook de Davis de max bereikte.( zie grafiek op mn site)

Kortom wat ik duidelijk wil maken is:
De max van de Davis en de 1-wire liggen absoluut niet gelijk in de tijd.

Ook al zou er een sensor 5 graden afwijken dan nog zouden de tijdstippen gelijk moeten lopen.

max davis om zeg 15.00 hr en max 1- wire om 15.00 hr maar dat gebeurd dus niet.


Ik heb zelf geen zin om mn sensor uit de Davis te halen maar echt te vergelijken zouden de sensors in een dichte behuizing moeten en op warmte worden gebracht met een draadgewonden weerstand en een regelbare voeding instellen tot je zeg 25 graden bereikt en dan rustig afwachten en na een uurtje vergelijken tussen de Greissinger en de Davis.

Ik weet niet of je iets van electronica afweet om dit te realiseren
(wat vrij simpel is )maar dan weet je zeker wat je doet.

Ai waar ben ik in verzeild geraakt :huh:

Zelf ga ik een dezer dagen zorgen dat mn grafiek gelijk komen mn davis draaid namelijk 24 hr cyclus en mn 1-wire 12 hr cyclus dus opletten als je de grafieken vergelijkt ( zie onder aan mn site ).

mr gr Chris
Door nolversteeg
#57707
Hallo Bert,Cris.

"Ai waar ben ik in verzeild geraakt"

inderdaad. wie weet het. een uitdaging van de bovenste plank.

Ga je er van uit dat de leverancier's/makers van sensoren de specificaties waar kunnen maken, dan ben je al een heel eind, bewijzen daarvan is moeilijk daar heb je nogal wat apparatuur voor nodig. voor de meeste van ons een beperking.

Ga er van uit dat ongeacht welk merk, de uitgelezen waarden goed zijn, tot aan het eind van het draadje van de sensor.

Wanneer dat eindje in een software pakket beland, en extern vergelijken met een oog dicht of het 0,1 of 0,2 is ben je aan de goden overgeleverd. en zal je hier mee moeten leven.

Als de software/hardware leverancier voor die bepaalde sensor ook een algorithme levert is het klaar.

Wat je meet is wat je meet, niet meer en niet minder, als dit afwijkt wan de werkelijke waarde, zou je dit kunnen aanpassen. maar dan wel met software.
Als deze niet toereikend is in bepaalde programma's zal je een omweg moeten nemen , en zelf iets moeten maken.

In mijn ervaring is er maar 1 referentie en dat is 0 graden (ice-cell) de overige temperaturen zijn ongeveer meetbaar met als hoogste ongeveer 100 graden afhankelijk wat je voor een sensor gebruikt PT100 K,T, en zo zijn er nog meer natuurkundig/electronisch bepaald.

De sensor van de Davis geeft wel degelijk de temp aan. de lineariteit zijn volgens spec's van de leverancier van de sensor . de werkelijke gemeten waarde, ? kwik, een apparaat van 1000€ referentie van nabuurstations blijf gissen en door gebrek aan software niet af te regelen.

Advies :Meet wat je meet, wordt geen KNMI . Als je meet laat het zo en kom er niet aan mits de waarden aantoonbaar afwijken. het gaat om de trend absoluut meten is voor een amateur niet weggelegd.

Groeten Nol
Door ws vreewijk
#57709
:) Ja Nol ik liet me even meeslepen.
Maar ik melde ook al eerder dat het voor mij geen must is ,en voor een weeramateur/als ik absoluut geen isue om op een paar tienden te meten,

Maar het blijft een leuk item om over te brainstormen.
Als ik al tot zoveel tienden zou willen vergelijken dan op de boven door mij omschreven manier.

O en op teletekst zie je nooit het word maandag 18.2 graden :S

Toch mocht Bert verder vergelijken ben ik geintereseerd in de uitkomsten.

gr Chris