Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door teesee64
#56491
Vandaag heb ik mijn WS4000 weerstation van zolder gehaald en buiten opgehangen.
Toen ik alles weer had aangesloten schrok ik nogal van de afwijkingen van de Alecto ws4000.

hier een opsomming van de verschillen.

buiten temp alecto: 2,7 - davis: 1,4
buiten humidity alecto: 26% - davis: 41%
buiten barometer alecto: 1033,3 hPa - davis: 1017,9
windkracht alecto: 6,1 km/u - davis: 27 km/u

Neerslag nog niet kunnen vergelijken wegens geen neerslag ;-)

Voor de duidelijkheid, beide stations hangen hooguit 50 cm van elkaar. Zowel de temp/hum als de wind sensoren. Op geen van beide stations heb ik een calibratie toegepast.

Ik vergelijk de Davis regelmatig met mijn barograaf en de thermo/hygrograaf en heb daarbij geen meetbare verschillen geconstateerd.

Ik kan volgens mij dus niet anders concluderen dan dat de Alecto WS4000 (in mijn geval) zeer onbetrouwbare gegevens produceert.

Ik heb het station nu sinds vanmiddag 2 uur werkend en zal de komende tijd de metingen blijven vergelijken.

Zijn er mensen met soortgelijke ervaringen?

Groet,
Theo
Door pkd19
#56494
Hallo Theo,

Ik heb ook een WS4000,alleen dat zijn wel hele grote afwijkingen die jij hebt dan.
Bij mij klopt de temperatuur overdag nog niet,maar dat heeft 2 redenen,de rest zit binnen 5% van de weerstations waarmee ik het vergelijk(Damwâld&Dokkum)
Moet hij niet eerst gewoon acclimatiseren?deed die van mij ook aantal dagen over,aangezien je zegt dat je hem vandaag van zolder hebt gehaald en opgehangen.
Maar over de luchtdrukverschil kunnen 2 oorzaken zijn.


Gebruik je het bijgeleverde programma en later overgestapt naar een ander?dan eerst in easyweather luchtdruk gelijk zetten.
Of je hebt laatst de batterijen vervangen van de sensor of de console,dan moet je ook in easyweather eerst weer opnieuw de luchtdruk gelijk zetten.

En over de windmeter,dat is wel groot verschil,misschien iets te maken met de interval van alecto/vp2? alecto is 1x per 48sec en vp2 1x per 2,5sec als ik het goed heb.
Maar draait hij nog wel soepel rond(zonder weerstand zegmaar)
Want van mij het 67,3km/hr vandaag,en vergelijkend station Damwâld had 69,2km/hr.

Ik hoop dat je er wat mee kunt.
Door teesee64
#56496
Bedankt voor de reactie.

Dat van die luchtdruk wist ik niet, heb dat meteen maar gelijk gezet. Bedankt voor die tip!

Acclimatiseren, tja zou kunnen hoewel ik dat niet echt begrijp dat het zo lang zou moeten duren. Het is nu 20:45 uur hier en het verschil in temp blijf wisselen tussen de +1 en +4 graden verschil.

Windmeter vanmiddag gecontroleerd en geen probleem kunnen vinden, draait gewoon soepel.

De Alecto is overigens nog zo goed als nieuw. Destijds begonnen met een ws4000 maar die gaf na een paar maanden de geest. Kreeg toen van de verkoper een nieuwe maar ben toen meteen overgestapt naar de Davis Vp2. De Alecto is toen naar zolder verhuist. en daar in de doos gebleven tot vandaag dus.

Overigens moet ik erbij zeggen dat het op zich geen probleem is allemaal omdat ik de weerdata van mijn Davis gebruik. De Alecto eigenlijk alleen even opgezet omdat ik een programma aan het schrijven ben en ik de mogelijkheid voor het uitlezen van een fineoffset weerstation ook wil inbouwen.

Dus is alleen bedoeld om een en ander te kunnen testen. maar toen ik de afwijkingen tov de Davis zag, schrok ik behoorlijk. Had uiteraard niet verwacht dat het 100% overeen zou komen, maar zo'n groot verschil, nee dat verwacht je niet.

Groet,
Theo