Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door riccardo75
#59238
Hallo mensen ik beschik al een lange tijd over een ws2300 lacrosse

draait tot nu toe al 5 jaar zonder problemen
maar nu wou ik de gegevens wel op een site gaan displayen
maar de lacrosse is mij wat teverouderd, zowiezo al de aansltuing aan de pc,

nu zit ik tetwijfelen tussen een oregon wmr88
of een lacrosse WS2357

nu weet ik dat de oregon wrm88 geen datalogger heeft en dat de laptop aan moet blijven staan. en ik heb geen idee hoe de sofware moet ingesteld worden? is dit makkelijk om via een site te displayen?
en is dit geschikt voor deze site?met het software water bij geleverd word? want het initiatief hier lijkt me reuze leuk
hier wordt heavywheater niet ondersteund dus dat is een nadeel van de lacrosse,



wat is jullie mening? jullie hebben iet wat meer ervaring met dit genre.

mvg riccardo
Door wvdkuil
#59241
riccardo75 schrijft:
Hallo mensen ik beschik al een lange tijd over een ws2300 lacrosse

draait tot nu toe al 5 jaar zonder problemen
maar nu wou ik de gegevens wel op een site gaan displayen
maar de lacrosse is mij wat teverouderd, zowiezo al de aansltuing aan de pc,

nu zit ik tetwijfelen tussen een oregon wmr88
of een lacrosse WS2357

nu weet ik dat de oregon wrm88 geen datalogger heeft en dat de laptop aan moet blijven staan.

Als je gegevens aan wilt leveren aan netwerken zoals HWA of WeatherUnderground dan is een 24/24 uur en 7/7 dagen opladen van gegevens inderdaad nodig. Maar daarvoor hoeft geen laptop te draaien, immers die kan je dan ook niet meer ergens mee naar toe nemen en is dan zomaar een onderdeel van je weerstation geworden. En een zuinige oude computer/laptop bestaat eigenlijk niet. Een raspberryPI (met b.v. consoleWD) of meteobridge (apparaat en sowftware in 1) zijn daar veel beter voor geschikt. En kosten rond de 100euro met relatief weinig stroomverbruik.

en ik heb geen idee hoe de sofware moet ingesteld worden?

Dat hangt van de software af. Die moet met je nieuwe weerstation goed overweg kunnen. Als je op je laptop WD wilt gaan gebruiken geen probleem, hoewel WD een zeer uitgebreid en dus ook zeer veel instellingen kent. Maar op een PC (of een MAC) zijn er meer goede programma's mogelijk. Je zit niet vast aan het programma wat bij het weerstation geleverd wordt. Een consoleWD raspberry gebruikt een zeer vroege versie van WD die minder instellingen heeft en dus zeer snel operartioneel is. Een Meteobridge is zo mogelijk nog sneller beschikbaar.

is dit makkelijk om via een site te displayen?

ook daar zijn de mogelijkheden legio. De meeste weerprogrammas hebben een standaard site die ze naar je provider kunnen opladen. Ook zijn er "templates" die je op je site zet en waar de variabele weer gegevens door het weerprogramma worden ingevuld.

en is dit geschikt voor deze site?met het software water bij geleverd word?

Ja maar bepaal / probeer vooral ook andere software dan de bij het weerastation geleverde.
Bijvoorbeeld: de gebruikrsgroep van WD of Cumulus is zo groot dat bijna ieder probleem al eens door een ander is opgelost. En dat is toch wel makkelijk als je zelf ergens tegenaan loopt.

want het initiatief hier lijkt me reuze leuk
hier wordt heavywheater niet ondersteund dus dat is een nadeel van de lacrosse,
wat is jullie mening? jullie hebben iet wat meer ervaring met dit genre.

mvg riccardo

Succes, Wim
Door riccardo75
#59271
Ok mensen bendakt voor de nuttige info,
maar mijn budget is wat gestegen nu maximaal 200 euro
de wmr88 valt mischien af. sofware is goed voor hier testreamen maar duurder is toch beter?


wat betreft nexus zie ik door het bos de bomen niet meer,
de

TFA 35.1099.IT Primus Weerstation lacrosse kloon? valt ook af zeer mooi station maar heavy weather dus geen stream naar hier,


TFA 35.1100 - Meteotime duo. De "Nexus+" software niet bekend wat dat ding draait

ik wil dus een station hebben wat naar hier kan streamen heavy wheater wil niet, dus

krijg er nu al een punthoofd van :) dan toch maar de wrm88?
Door Overijse
#59272
riccardo75 schrijft:
Ok mensen bendakt voor de nuttige info,
maar mijn budget is wat gestegen nu maximaal 200 euro
de wmr88 valt mischien af. sofware is goed voor hier testreamen maar duurder is toch beter?


wat betreft nexus zie ik door het bos de bomen niet meer,
de

TFA 35.1099.IT Primus Weerstation lacrosse kloon? valt ook af zeer mooi station maar heavy weather dus geen stream naar hier,


TFA 35.1100 - Meteotime duo. De "Nexus+" software niet bekend wat dat ding draait

ik wil dus een station hebben wat naar hier kan streamen heavy wheater wil niet, dus

krijg er nu al een punthoofd van :) dan toch maar de wrm88?

Niet vastpinnen op bijgeleverde software (heavyweather).

cumulus, weather display, virtual weather station, ws win zijn apart aan te schaffen of gratis (vb : cumulus), en werken ook met alle stations die je al opgesomd hebt dacht ik. Indien niet zal er me wel iemand verbeteren.

Grtz
Kris
Door riccardo75
#59348
ok ben er uit.
het wordt bdus wel de wmr88. dit ook omdat hij ook geschikt is voor de WH-LW312 Oregon Anywhere Weather die ik over een aantal maanden wil aanschaffeb
dus zodra ik het binnen heb zal ik jullie verdeer op de hoogte houden
Door wvdkuil
#59364
Hallo Riccardo75,
riccardo75 schrijft:
wim nu zie ik dat de tp link een 30 euro kost, is deze het juiste type?

De ondersteunde hardware staat op http://meteobridge.com/wiki/index.php/Hardware en daar staat inderdaad de TL-MR3020 bij.

Maar bij je budget moet je ook rekenen op de kosten van de licentie voor Meteobridge. Uit de wiki:
"One-time price for license that permits ongoing use when purchased via PayPal is 49 Euro."

enhet opzetten is dan een eitje?

Wel dat is voor iedereen verschillend. ik heb het diverse malen gedaan om te testen met de eerste releases. Er zijn minstens 4 Nederlandse Meteobridge gebruikers die ook mijn template gebruiken. Die is het dus ook gelukt.
Natuurlijk is het in de documentatie (http://meteobridge.com/wiki/index.php/Getting_Started) duidelijk beschreven.
En juist de TL-MR3020 is het eenvoudigst te flashen. Daarna hoef je nooit meer een nieuw release binnen te halen. Dat doet de Meteobridge/ TL-MR3020 automatisch als je een reboot doet.

Succes, Wim
Door riccardo75
#59380
Ok top wim. kwa keuze zijn er voor programma,s zo tezien, beste en (simperste oplossing) is dus de meteohub, nu heb ik vaker dingen geflasht moet dus even tijd nemen om me erin teverdiepen,
vandaag wel de wmr88 binnen gekregen. windmeter op dak nok gezet plus mines 8 meter hoogte boven de schoorstenen uit, hygrometer onder de uitbouw gezet anderhalf meter van de grond onder de regengoot, de regenmeter staat nog in de kamer, deze wil ik ff voorzien van een stukje trespa voor op de pergola. morgen klusje het werd zo snel donker, ik moet zeggen de signalen van de wmr 88 doen het top, de windmeter moet door 2 betonnen vloeren, ontvangst is top elsmede de hygro. de regensensor komt iets verder testaan. dat zie ik morgen, en dan alles eens ff goed doorlezen, ff wennen tegenover de lacrosse 2300. kwa degelijkheid zit er al een boel verschil in,
zodra alles goed aan de loop is en ik snap het station volledig ga ik aan de slag met meteohub, . Had al een laptop aangeschaft maar die kan de deur weer uit, omdat ik dus het stroom verbruik wel naar beneden wil brengen, nu had ik ook nog een konig ip camera staan met infrarood, duie ik wil gaan combineren met de aankomende website,
omdat ik vanaf zolder windmeter hoogte vrijbeeld heb op het eemskanaal wou ik de camera daar wil op richten aangezien hier veel scheepvaart langskomt, en vrij beeld op het landschap heb, dus ideen geneog maar het uitvoeren gaat ff puzzelen worden ;)
Door jango
#59381
riccardo75 schrijft:
hygrometer onder de uitbouw gezet anderhalf meter van de grond onder de regengoot


Ik mag aannemen dat dit ook de temperatuur sensor is?
Dan is de keuze voor deze plek niet de juiste, deze moet een vrije plek hebben waar wind ook goed doorwaait en de sensor moet dat wel afgeschermd worden tegen directe zonnestraling.

Hierover is al heel veel geschreven op het forum dus even zoeken voor de beste info voor goede meetresultaten.

De plek voor de cam zal wel een leuk beeld kunnen geven.
Verder veel succes met het opzetten van je station.

Grtz, Jan