Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door ronny59
#60360
Aan iedereen alvast een gelukkig 2014 toegewenst !

Een dezer bestel ik me een Davis Vantage Pro2 met fan, een draadloze windmeterkit en een datalogger. Over dat laatste, het koppelen van de console met mijn netwerk, gaat mijn vraag.

Ik heb hier een netwerkje dat als volgt is opgebouwd. Een draadloze DLink DHP-1565 die als router staat ingesteld en gekoppeld is met internet en die 24/7 aan staat voor de laptop hier in de woonkamer. Boven staat een 2e DHP-1565, die ook 24/7 aan staat en die als acces-point staat ingesteld en via de ingebouwde powerline gekoppeld is met de router beneden. Boven staat mijn PC die dan draadloos via die 2e DHP-1565 aan de laptop beneden en het internet gekoppeld is. Noch mijn laptop noch mijn PC staan echter 24/7 aan.

Na heel wat uurtjes opzoekwerk en lezen dacht ik uiteindelijk de volgende mogelijke opties te hebben :

1. een IP datalogger van Davis voor 255 euro
2. een USB datalogger van Davis voor 149 euro en een home plug type DLink 501 AV (setje van 2) voor 39,99 euro (verzending incl.)
3. een Awekas bridge voor meteobridge (gevonden op dit forum) voor 99,90 euro (verzendkosten onbekend), ik weet niet of ik daar dan ook de licentie van 49 euro moet bijtellen of dat die in feite niet meer nodig is bij een al geflashte Asus WL-330N3G ?

Ik denk wel dat ik alle kosten heb vermeld, maar mocht ik iets over het hoofd gezien hebben (licenties, ...) signaleer het dan even, aub.

Ik zou mijn VP2, waarvan de console beneden komt te staan, enerzijds willen koppelen aan de laptop ( en PC) om de gegevens te kunnen opslaan en verwerken, en anderzijds aan het internet, om de data live online te kunnen zetten. Ik beschik over webspace en benader die altijd via FTP.

Mijn vraag is dus wat de beste optie is en waarbij ik de meeste mogelijkheden heb (makkelijk 'bereiken' van de console op gegevens op te slaan, keuze uit verschillende weersoftware, ...)

Graag jullie advies, en alvast bedankt !

Ronny
Door wvdkuil
#60363
ronny59 schrijft:
. . . ingekort . . .
2. een USB datalogger van Davis voor 149 euro en een home plug type DLink 501 AV (setje van 2) voor 39,99 euro (verzending incl.)
Volgens mij kun je geen usb datalogger aansluiten aan een DLink 501AV. In ieder geval moet u daar nog even goed naar kijken.
3. een Awekas bridge voor meteobridge (gevonden op dit forum) voor 99,90 euro (verzendkosten onbekend), ik weet niet of ik daar dan ook de licentie van 49 euro moet bijtellen of dat die in feite niet meer nodig is bij een al geflashte Asus WL-330N3G ?
. . .
De meteobridge van Awekas is inclusief de softwarelicentie, excl verzondkosten van ongeveer 20-euro. Het zelf flashen is natuurlijk rond de 20-40 euro geodkoper.

Opmerking 1. De ip-logger van Davis is een seriele logger met een ingebouwde serieel naar ip-converter. Dus deze kan slechts tegelijk met 1 apparaat "praten". Voordeel is dat er "gratis" een eerste (engelstalige) webasite beschikbaar is. Het prijsverschil is zo groot dat je voor het prijsverschil 1 Meteobridge of bijna twee raspberryPIs kunt kopen.
En met alle loggers moet u kiezen waarmee de console via de logger verbonden wordt. En dat is bijna altijd maar 1 apparaat. Dus of de PC of een extra kastje als Meteobridge of raspberryPI of een zeer zuinige PC. Qua prijs lijkt de raspberryPI het goedkoopste. Qua gebruikers gemak kies ik voor Meteobridge.

Opmerking 2. Wat wilt u precies. Is de externe website het belangrijkste? Ga dan voor een Metobridge met een Saratoga- of Leuven-template . Of maak je eigen website en laat Meteobridge die opladen. Als er toch al een hosting contract is kan Meteobridge de gegevens ook veilig stellen op een sql server. Voordeel: de PC/laptop hoeft niet 24/24 aan te blijven. Exact hetzelfde geldt voor een raspberryPI (met consoleWD of Weexx). Maar dat is een meer leer-rijke oplossing, meer geschikt voor mensen die ook Linux en consoleWD tot hun hobby rekenen.

Als u de gegevens ook naar WeatherUnderground gaat opladen (en waarom zou u dat niet doen?) dan hebt u daar ook een archief van alle historie die u rechtstreeks op uw pc kunt inladen. En voor uw web-site zijn er grafieken die ook op basis van de WeatherUnderground worden gemaakt.

Succes, Wim
Door ronny59
#60367
Bedankt voor je reactie, Wim !

Ik moet eerst zeggen dat ik een echte newbie ben op het gebied van weerstations. Ik kocht me jaren geleden een goedkope WS-3000, maar ben sindsdien veel meer geïnteresseerd geraakt in weerparameters dan oorspronkelijk gedacht. En nu de windmeter van mijn stationnetje onlangs stuk is gegaan, nam ik me voor ineens voor het serieuzere werk te gaan.
De bedoeling is dat ik nu niet meer elke dag de gemeten waarden van de console moet overschrijven in een boekje (yep, sorry, maar zo doe ik het momenteel), maar ze via mijn laptop kan bekijken, in grafieken omzetten, minima en maxima van een gekozen periode (dag, maand, seizoen, jaar,...) kan opvragen enz. Alle data mogen gerust via internet op te vragen zijn, maar enkel mijn router is 24/7 aan, ik kan er mijn laptop of pc geen 24/7 voor laten draaien. De console zou dus gekoppeld moeten worden aan de router, waarbij ik ofwel draadloos of via home-plug kan gaan. Kabels gaan trekken van de console naar de draadloze router die er ongeveer 10 van verwijderd komt te staan en/of naar de bovenverdieping is geen optie.

Ik ben intussen al zowat een maand op internet van alles aan het opzoeken en nalezen, maar hoe meer ik dat doe, hoe moeilijker het wordt door het bos de bomen nog te zien. Er is zoveel verschillende software op de markt, en zoveel verschillende mogelijkheden om je data te weten te komen, dat ik het op de duur niet meer weet.
Eerst dacht ik dat je weerstation als een soort externe schijf te zien zou zijn in je netwerk, maar ik denk begrepen te hebben dat dat niet het geval is.
Blijkbaar moet je ofwel de data downloaden van een website die je constant update, of je console aan de laptop/pc hangen, maar kunnen beiden niet samen, is dat juist ?

De ip-logger van Davis is een seriele logger met een ingebouwde serieel naar ip-converter. Dus deze kan slechts tegelijk met 1 apparaat "praten". Voordeel is dat er "gratis" een eerste (engelstalige) webasite beschikbaar is. Het prijsverschil is zo groot dat je voor het prijsverschil 1 Meteobridge of bijna twee raspberryPIs kunt kopen.

Dat is wat ik ook dacht, vandaar dat ik meer van de mogelijkheden van Meteobridge wou weten. Maar toen ik op hun site las dat het flashen niet zo maar eventjes zelf te doen is, vond ik het verstandiger het door hen te laten doen en dan heb ik ook de kosten van een licentie uitgespaard, leek me toch.

En met alle loggers moet u kiezen waarmee de console via de logger verbonden wordt. En dat is bijna altijd maar 1 apparaat. Dus of de PC of een extra kastje als Meteobridge of raspberryPI of een zeer zuinige PC. Qua prijs lijkt de raspberryPI het goedkoopste. Qua gebruikers gemak kies ik voor Meteobridge.

Ik had inderdaad ook al gedacht aan een goedkoop laptopje maar dat vreet in feite energie en Meteobridge lijkt me dezelfde mogelijkheden te bieden, namelijk het constant updaten van een weersite.
[url]Het 'schema' op http://www.meteobridge.com/wiki/index.php/Home[/url]leek me, toch al wat hardware betreft, datgene te bieden wat ik voor ogen heb, maar ik kan natuurlijk mis zijn.

Exact hetzelfde geldt voor een raspberryPI (met consoleWD of Weexx). Maar dat is een meer leer-rijke oplossing, meer geschikt voor mensen die ook Linux en consoleWD tot hun hobby rekenen.

Het is echt niet mijn bedoeling er nog een hobby bij te nemen ;)

Als u de gegevens ook naar WeatherUnderground gaat opladen (en waarom zou u dat niet doen?) dan hebt u daar ook een archief van alle historie die u rechtstreeks op uw pc kunt inladen. En voor uw web-site zijn er grafieken die ook op basis van de WeatherUnderground worden gemaakt.

Ik heb nog niet door wat die WU nu juist doet en hoe die te gebruiken. Maar uit wat je hierboven schrijft, lijkt het me een eenvoudige oplossing te zijn.

Met websites bouwen heb ik niet echt problemen, ik heb er momenteel 5 draaien die ik zelf heb gemaakt en onderhoud, maar ik heb totaal geen ervaring met websites die weerdata moeten weergeven (en constant ge-updated worden).

Je ziet : een echt newbie, sorry daarvoor. Vandaar dat ik hoop dat iemand me hier op het juiste spoor kan zetten zodat mijn data kan opslaan en uitzetten en, indien mogelijk, ook op internet kan plaatsen zonder er weken tijd te moeten insteken, ook achteraf (ik heb het al zo druk dat de meeste van mijn dagen te kort zijn) en met zo weinig mogelijk extra hardware. Een VP2 met de accessoires zoals ik hierboven heb aangegeven is al een serieuze uitgave, nietwaar ?

Bedankt dat je me wil verder helpen !

Groeten,

Ronny

PS 1. mijn excuses voor de lange post, maar ik probeer altijd zo duidelijk mogelijk te zijn en voldoende informatie te geven
PS2. je moet me echt niet met 'u' aanspreken, hoor, dat moeten alleen mijn studenten doen ;)
Door JozBaz
#60371
Je geeft aan dat de Console wilt koppelen aan een PC of laptop om gegevens te kunnen opslaan en verwerken. Dit is naar mijn bescheiden mening ook de meest flexibele oplossing: alle data 24x7 lokaal loggen en van daar uit backups maken, websites updaten, data verwerken, etc.

Zo heb je de data in eigen beheer, zit je nergens aan vast en kun je alle kanten op.

Deze PC is dan ook gewoon een station op je eigen netwerkje, net als andere computers - dat houdt het lekker simpel.
Nadeel is inderdaad dat je een PC 24x7 moet laten draaien. Ik gebruik zelf een Asus B202 EEE PC-tje (verbruikt nooit meer dan 23W wanneer actief dus dat is te overzien) welke ik vanaf mijn Mac en laptop op afstand kan benaderen.

Maar zoals gezegd: mijn persoonlijke mening en de genoemde alternatieven werken voor veel mensen ook prima!

Succes.

Jos
Door ronny59
#60373
Bedankt voor de reactie, Jos.

Een 'probleem' is hier wel dat de console in de leefkeuken op een brede ladekast staat, en daar wil ik nu niet echt een heel gedoe van elektronica (zoals een extra laptop) op gaan zetten. Het doet er misschien niet echt toe, maar weet dat ik in een oud herenhuis woon, en dat op de bedoelde ladekast ook een heel oude radio en een buste van Bach staan. De console, natuurlijk, tot daar aan toe, maar als ik dat dan nog ga 'vol' laden met een laptop e.d., dan wordt het een beetje een rommeltje. Om dezelfde reden staat de laptop in de woonkamer trouwens in een oud 'rolluik-bureau' vermits ik probeer een interieur te hebben dat bij de stijl van het huis past. Nu, er is achter die ladekast wel een (dubbel) stopcontact, vandaar dat ik dacht om via dat stopcontact in mijn netwerk te kunnen gaan. En als ik daar dan iets heb waarmee ik ook contact heb met mijn router, hetzij draadloos hetzij via het elektriciteitsnet, dan heb ik ineens de mogelijkheid om een 24/7 weersite op te starten.

Ik had natuurlijk ook aan een laptop/notebook gedacht, maar in feite vind ik dat ook wel wat duur als er andere oplossingen zijn.

Misschien nuttig te vermelden dat ik ook nog wel een tablet heb, een WM8650 die ik ooit gratis bij een bestelling van Bruneau heb gekregen, en die heeft ook een draadloze internetverbinding met de router, maar ik twijfel eraan of die software op Android draait. Ik denk niet dat daar een 'flexibele' oplossing mee te maken is.

Btw, in mijn post hierboven had ik de 'quotes' verkeerd gezet. Ik wilde laten zien dat het schema op http://www.meteobridge.com/wiki/index.php/Home in feite iets lijkt wat aan mijn bedoelingen lijkt te voldoen.

Groeten,

Ronny
Door ronny59
#60416
Nog even 'oprakelen' zodat ik mijn materiaal kan bestellen.

Net gezien dat de Meteobridge voorgeflashte versie ineens van 99,90 naar 119,90 euro is gegaan, een verhoging van 20% in één keer :( ... Kan ik niet beter zelf een ASUS WL-330N3G kopen (die kost nog geen 40 euro ! + de kosten voor de softwarelicentie die ook ineens naar van 49 naar 59 euro is opgetrokken...) en die elders laten flashen ? Maar dan is natuurlijk de vraag : waar ? Ik zou het zelf doen, maar hetgeen me afschrikt is wat ik lees op de wiki van meteobridge : "This tiny router from ASUS has similar specs like the ones from TP-Link. Flashing the unit is a bit more complicated (cannot be done via web interface, needs TFTP in a prepared LAN) but it can handle USB 1.x and USB 2.0 devices without need for an additional USB hub."
Of toch maar de geflashte versie kopen (die verdorie een paar dagen geleden nog 20 euro goedkoper was).

Maar ik dacht wel begrepen te hebben dat die Asus ineens een wireless mogelijkheid aan boord heeft, zodat ik zonder nog een extra homeplug ineens naar de router zou kunnen versturen. Kan men dan met een Meteobrige weersoftware gebruiken zonder jaarlijks een abonnement te moeten gaan betalen en uploaden naar eigen webruimte (die ik toch nog meer dan genoeg heb) ?

Weer een heleboel vragen, sorry, maar ik hoop toch een afdoende oplossing te vinden zodat ik van wal kan steken ;)

mvg

Ronny
Door ronny59
#60428
Zou een Aopen XC Cube mini-pc Intel celeron 2.4Ghz/1GB/80GB/Radeon kunnen voldoen als ik er Windows XP opzet ? Ik denk aan de oplossing die Jos voor zichzelf heeft draaien. Ik veronderstel dat ik dan voldoende heb aan een USB Wifi adapter en een USB datalogger (geen IP datalogger) : is dit dan bruikbaar om én 24/7 via de Wifi router een weersite te kunnen updaten én ineens mijn data te loggen op de harde schijf ?
Ik vond een interessante aanbieding voor dit toestel, vandaar mijn vraag.

Groeten,

Ronny
Door JozBaz
#60481
Persoonlijk heb ik geen ervaring met deze AOpen Cube PC, maar ik kan geen reden bedenken waarom het niet zou werken. Weatherlink - en andere SW om de boel draaiende te houden - vraagt geen high-end computer dus zolang je de juiste interfaces hebt zou het gewoon moeten werken.

Ik zou wel proberen Windows 7 te nemen in plaats van XP. Support hiervoor houdt binnenkort op en daardoor wordt XP (relatief gezien) kwetsbaar.

Jos
Door ronny59
#60482
Bedankt voor de reply, Jos. Ik ben het apparaat gisteren gaan halen.
Ik wil er wel Windows 7 op zetten, maar ik moet nakijken of het aan de minimum vereisten voldoet (oa minimum Direct X9 compatibele video kaart en ik denk niet dat die kaart eraan voldoet). Ik heb nog wel een en ander liggen, dus kan ik het misschien zelf nog wat 'upgraden'. Ik heb ook nog een USB wifi-dongle liggen, dat wordt ook uittesten. Als dat werkt hoef ik niet met een homeplug te werken. Alleen spijtig dat je de console rechtstreeks moet aansluiten aan die PC, ik had het liever draadloos gezien, maar dat is een volgende stap in het kiezen. Dit weekend eens proberen of ik die miniPC met W7 kan uitrusten ;)
En dan zou ik met een gewone datalogger van Davis moeten kunnen werken. Ik denk dat die meer mogelijkheden biedt inzake keuze van software e.d. dan de IP datalogger.
Ook blijkt er een clone te bestaan ( http://www.wxforum.net/index.php?topic=18110.150) , ik heb de maker gisteren een PM gestuurd, maar die heeft nog niet geantwoord.
Wordt vervolgd :)

Nog eens bedankt voor je tips en hulp,

Ronny