Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door oli
#60660
Sinds kort draaien de cupjes van mijn windmeter die bij mijn Oregon Scientific WMR-100n weerstation zat niet meer zo soepel. Het lijkt alsof er op de een of andere manier wat roestvorming is ontstaan... Heeft iemand hier ervaring mee? Ik dacht er zelf aan om het een beetje te oliën en daarna voor te zorgen dat er geen lucht meer bij kan komen (om te voorkomen dat er allemaal stofdeeltjes etc. aan de olie gaan plakken). Vervolgens zou ik de windmeter dan kunnen kalibreren met een ventilator en mijn digitale handwindmeter (die het wel prima doet). Is dit de juiste oplossing of is er een andere betere oplossing?

Ik hoor het graag,

Olivier
Door vincenttor
#60797
Hey,

Toevallig kwam ik even wat gal spuwen over de super slechte kwaliteit van oregon.
Ik ben zojuist de zendmast in geklommen want ik vond het al vreemd dat de cupjes af en toe stil stonden terwijl er toch wind was.
eenmaal in de mast aangekomen op de top bleek dat het vast zit.
Meter heeft er enkele maanden in gehangen hier en het lager is eruit gelopen......

Denk dat er bij jouwe het zelfde euvel is , olie zal niet veel helpen.
Lager eruit halen en een nieuwe erin zetten, of er 1 van nylon maken bijv.
Door oli
#60804
Het is mij aardig gelukt met siliconenspray, die je ook gebruikt voor sloten e.d. Het ging er bij mij alleen om dat de as van de cupjes een beetje verroest was, maar daar heb ik nu helemaal geen last meer van gehad. Wellicht dat dit voor jou ook een oplossing is.
Door nolversteeg
#60805
Snelle reactie,

Siliconespray is geen smeermiddel, maar een glijmiddel, en maakt het alleen maar erger. het is een middel dat vocht weert maar geen enkele smeeractiviteit heeft,
en de lagers van de meter alleen maar slechter laat draaien.

Nogmaals gebruik geen siliconespray om te smeren, Teflonspray mag wel, of een nog minder dan een druppeltje naaimachineolie.


Ik kan wel meer uitleg geven, maar dat zal niet aankomen.

Groetjes Nol
Door oli
#60808
Beste Nol,

Dank voor de reactie, alleen is deze nu een beetje als mosterd na de maaltijd... Ik heb de spray dus gebruikt en heb er tot nu toe geen last van gehad, wellicht dat dit in de toekomst nog komt? Ik hoop echter van niet!

Olivier
Door nolversteeg
#60811
Hoi Olivier,

Ik heb dit al eerder geventileerd in mijn verhaal over het repareren van de Davis windmeter.

Maar Ik hoop dat weer veel mensen dit gelezen hebben en er hun voordeel mee doen.

Een klein voorbeeldje dat het geen smerende werking heeft is een klein silicone stofdeeltje op een auto die gespoten moet worden, dit geeft en puntje midden in een krater dat kleine stofdeeltje verdrijft de verf , zo ook een nodig smeermiddel voor een asje, ook water, dus roesten zal het niet meer.

Dus nooit siliconen spray gebruiken om te smeren.

Groeten Nol