Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door baroman
#62311
Beste weeramateurs

Heeft hier iemand een verklaring voor??
Een strakke actie van de pluviograaf, maar waar dit aan ligt schiet mij maar lek.:(
Te dik water misschien:laugh:

Deze actie`s komen vaker voor ik heb van alles al geprobeerd tot goed schoonmaken aan toe, ook al het stangetje waar de vlotter aan zit iets verzwaarden, maar ik ben er nog niet achter wat het is.

Dus heeft iemand een idee, ik ben een en al oor;)

Groeten Ronnie..
Bijlagen
P7214701.JPG
P7214701.JPG (27.3 KiB) 2401 keer bekeken
Door Sloefke
#62328
Hallo Ronnie


Ja inderdaad vreemd. Is je meter elektrisch of mechanisch apparaat.
Wanneer het een elektrisch aangedreven apparaat is lijkt het op een stoor piek.

Verder een vraag van mij waar heb je die pennen gekocht???

groeten

Joost
Door baroman
#62343
Hallo Joost

Nee het is een mechanisch apparaat en het werk als volgt:
De neerslag valt boven in de regenmeter en komt in een reservoir waar ook de vlotter in zit aan deze vlotter zit een stangetje met daaraan je pennetje deze drijft het water, dus elke keer als er neerslag bij komt gaat de vlotter omhoog dus ook je pennetje.
In de pluviograaf wat schrijvend betekent zit ook een uurwerk, deze draait een maal in de week een keer rond op de pluviogram staan millimeters, tijden en dagen dus je kunt precies zien op welke tijd de neerslag is gevallen.

Nu is de grap als de neerslag op de 10 mm komt, dan komt dit ook in de glazen hevel die ervoor zorgt dat alle water eruit wordt gezogen en het pennetje weer op de nulstand komt, maar goed soms heeft de pluviograaf een niet zo`n strakke actie zoals op de foto.
Maar het schijnt vaker voor te komen dit noemen ze een HOP.

Hieronder het antwoord van Firma Bakker & co waar ik ook de foto naar heb gestuurd
deze is importeur van het merk Lambrecht waar ook deze pluviograaf van is.

Het blijkt dat deze "hop" in de registratie normaal is.

Er ontstaat bij het legen van de Sifon door de zuiging lucht, door het uitgaande en ontsnappende water.

Het pennetje kun je kopen bij de boven genoemde firma.

Groeten Ronnie..
Door baroman
#62364
Hallo Joost

Zo even een foto gemaakt van de Lambrecht pluviograaf om je een beter beeld te geven van dit instrument.

De lamp die je ziet deze geeft geen licht maar dit is de verwarming van de pluviograaf en schakelt in bij een temperatuur van 4 graden (150 Watt) maar schakelt ook weer uit als de temperatuur boven de 4 graden komt dus dat scheelt alweer.

Aan de deur hangt een kasje met elektronica deze pluviograaf kun je ook aflezen op een recorder.

Nu heb je een beter beeld gekregen van de watermeter die ik al jaren gebruik.

Groeten Ronnie..;)
Bijlagen
pluviograaf.jpg
pluviograaf.jpg (62.16 KiB) 2401 keer bekeken
Door Sloefke
#62367
Hallo Ronnie


Bedankt voor je reactie
Een prachtig apparaat zeg, een pronkstuk om trots op te zijn.
Ja nu heb ik inderdaad een indruk.
Ondanks dat ik met een Davis vantage pro plus werk ga ik volgende week starten met het maken van een weerhut. Ik wil toch ook wat mechanische apparaten zien werken. Onlangs kocht ik voor een appel en een ei een thermograaf. Nu ik weet waar ik hetde pennen en misschien ook het papier kan kopen ga ik gauw een bestelling plaatsen.
Ik stuur ook nog een foto van mijn thermograaf.
Bedankt

groeten


Joost