Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door thomaske
#63326
Hallo,

Ik heb sinds begin september een nieuw weerstation, een TFA nexus pro.
Werkt perfect, maar alleen wijkt de temperatuur af met weerstations in de omgeving van mij.
Vooral 's nachts merk ik grote sprongen op, nochtans komt de grafiek van de windtemperatuur en de temperatuur gemeten door de temperatuurmeter exact overeen.
Komt dit doordat ik de temperatuurmeter aan de noordkant van mijn huis heb geplaatst?
Of zijn er andere verklaringen?
Ik woon in As, België.
As ligt wel op het Kempens plateau, kan dit ook een verklaring bieden?


Alvast bedankt
Thomas
Door ws vreewijk
#63327
Hallo Thomas,

Ik vrees met grote vreze dat je Aan de slag moet.

De tfa sensors zijn open en bloot geen weerhuis eromheen kortom de sensor zal direct aan de elementen zijn bloot gesteld,

Kortom maak een weerhuisje volgens de officiele standaard en je zal zien dat de meting nagenoeg Perfect zal zijn.

Gebruik de zoek funtie hier of op andere weersites en je zal genoeg vinden

Kijk ook eens bij Willy ws Nijmwegen. Die heeft een alternatief Wittich weerhut.

Laat eens weten wat je gaat verbeteren aub.

Gr Chris
Door jeroenzwart
#63330
Thomas,

Is je station al aangemeld? Ik zie geen As in de lijst staan. Zet anders een grafiekje van je temperatuurmetingen op dit topic met een vergelijkende grafiek van de omliggende stations, dan kunnen we zien wat je bedoelt met de verschillen.
Als je vooral 's nachts verschillen bemerkt en je sensor goed is afgeschermd in een geventileerde hut, dan is het waarschijnlijk dat je goed meet. De oorzaak van de (meestal negatieve) afwijking kan door meerder factoren veroorzaakt worden:
- beschutte ligging van het station (bv. in een tuin omringd door bomen en huizen)
- het station ligt in een gebied met veel (kale) zandgrond
- het station ligt in een kom, of aan de rand van een heuvelrug

Mijn station (Milsbeek) heeft te maken met de laatste factor. Ten noorden van het station ligt een hoge heuvelrug, die nagenoeg met een strakke lijn oost-west loopt. Bij een zuidelijke zwakke wind en helder weer kan het in Milsbeek sterk afkoelen, waardoor de minimum temperatuur in die situaties vaak één van de laagste, zo niet de laagste waarde oplevert van geheel Nederland. Bij een zwakke noordelijke wind en helder weer treedt juist het omgekeerde op: 's nachts koelt het dan minder sterk af dan bij weerstations in de omgeving. Beide fenomenen zijn het gevolg van de stuwwal die bij een zuidelijke wind een barrière vormt voor de koude lucht aan de grond (het wordt eerder windstil), terwijl bij een noordelijke wind een föhneffect ontstaat van de lucht die langs de stuwwal omlaag komt (hierdoor blijft het 's nachts juist waaien).

De negatieve temperatuurafwijking kan soms wel tot 4°C oplopen t.o.v. de omringende stations. Zelfs t.o.v. de officiële KNMI-station Volkel en Arcen komen bij een zwakke zuidelijke wind en helder weer negatieve afwijkingen voor van wel meer dan 2°C. Het föhneffect is minder sterk: de positieve afwijking komt over het algemeen niet verder dan +1°C t.o.v. de omringende (officiële) weerstations.

Jeroen
Door ws vreewijk
#63331
Als de zaken die Jeroen aangeeft geen oplossing geeft zou je een extra sensor kunnen kopen die kosten weinig en eens kijken of het aan je sensor ligt.

Het zou zo maar kunnen dat je ergens woont met een micro klimaat veroorzaakt door de omgeving dus meet je altijd meer bijvoorbeeld?

Of is de afwijking twee kanten op.

Gr Chris
Door thomaske
#63339
[img size=500]http://www.hetweeractueel.nl/images/fbfiles/images/grafieken_gemtemp-3aea53c341c371a182eae5fdb86d62fd.png[/img]
[img size=500]http://blogimages.bloggen.be/allesovergeiten/attach/254293.png[/img]

http://blogimages.bloggen.be/allesovergeiten/attach/254293.pngbeter zichtbaar de foto.

Je ziet toch vooral dat het 's morgens kouder is en overdag er een lagere maximumwaarde wordt bereikt dan het weerstation in de buurt (buurgemeente).

De temperatuur van de wind komt ook goed overeen met de temperatuur gemeten door de temperatuurmeter in de weerhut. Behalve als de zon schijnt zie je bij de windmeter een duidelijke piek door slechte bescherming tegen de zon.
Bijlagen
grafieken_gemtemp-3aea53c341c371a182eae5fdb86d62fd.png
grafieken_gemtemp-3aea53c341c371a182eae5fdb86d62fd.png (7.42 KiB) 2353 keer bekeken