Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Gebruikersavatar
Door T.J.
#74556
Horregaas lijkt mij wel een probaat middel, zal daar ter zijner tijd eens mee aan de gang gaan.
De ventilatie openingen van de buitenbehuizing voorzien van horregaas aan de binnenzijde vastlijmen zal het wel worden.
Jammer dat daar af fabriek niet rekening mee wordt gehouden.
Bedankt voor de info.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74593
Recent bij schoonmaken van de opstelling met GP2Y10_Fijnstofsensor & MiCS6814_Gassensor ervaren dat stofafnemen en stevig zuigen en/of blazen een probaat herstelmiddel is ook voor dat soort gassensor.
Niet ‘wetenschappelijk’, maar wel effectief om voor die simpele set de luchttoevoer naar de sensoren weer netjes op gang te brengen.

Bij SDS011 weten we ook uit de praktijk dat stofzuigen en afstoffen werkt voor herstel.
Nu nog voor SDS011 en SPS030 een stel online gassensoren vinden, bijpassend in kwaliteit en kosten,
voor praktische onderbouwing van eigen bevindingen m.b.t. de luchtkwaliteit-discussie.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74600
In de categorie lowcost_gassensoren is misschien de Ozon_sensor type SEN0321 een kandidaat om het spectrum uit te breiden
[hoewel 'low-cost' een relatief begrip is als je ook de noodzakelijke mechanische installatie-voorzieningen meerekent].
Aansluiting op Arduino, Raspberry e.d. wordt in github beschreven vanuit de fabrikant, dus een voorzet is beschikbaar voor besturing/uitlezing:
zelf een mechanische opstelling te bedenken met geschikte luchtstroom over de sensor, waarbij rekening te houden met gevoeligheid voor vocht & temperatuur,
dus misschien zinvol om een verwarming te voorzien.
Levensduur in openlucht wordt aangegeven als >2 jaar.
Gebruikersavatar
Door T.J.
#74604
Na installatie van mijn Ecowitt outdoor pm sensor had ik vaak veel te hoge waarden.
Na het bestuderen van de handleiding erachter gekomen dat de sensor onder een afdakje geplaatst dient te worden en dus maar een kastje gebouwd van polycarbonaat plaat zodat het solar paneel nog enige energie kan opwekken.
Is nu beschermd tegen regenval, want de sensor kan daar niet goed tegen, zoals ook in de gebruiksaanwijzing vermeld staat.
Misschien dat ik het ter zijner tijd nog verplaats naar een vrijere opstelling
Tevens de behuizing van de sensor voorzien van horrengaas tegen insecten
Bijlagen
IMG20230219172948.jpg
IMG20230219172948.jpg (98.11 KiB) 9035 keer bekeken
IMG20230219172851.jpg
IMG20230219172851.jpg (49.24 KiB) 9035 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74729
Presentaties bij VWK_Regio_Oost en voor de VWK_ALV2023 waren aanleiding om in afgelopen maanden de eigen opstelling en andere realisaties weer eens goed te bekijken.

;) Voor CitizenScience is (en blijft) de beschikbare budgetruimte beperkt:
daarom nog steeds open vraag naar een gassensor-setup die betaalbaar & kwalitatief past bij de fijnstofmeting met SDS011, SPS030 o.i.d..
Met antwoord daarop kunnen we enig actief tegenwicht en/of support geven aan o.a. de RIVM-metingen door uitgebreidere bedekking van Nederland.
Iemand iets gezien of gebouwd dat die vraag invult?

Voor België zag ik nog niet zoiets als de Nederlands RIVM-metingen waarvan trouwens de uitkomsten ook doorvloeien naar de overzichten van diverse andere organisaties:
lijkt me in België vooral interessant in de omgeving van de Belgische kust en rondom Antwerpen waar nogal wat chemische industrie actief is,
maar onderschat ook de binnenlandse steden en het 'platteland' niet, zowel in Vlaanderen als Wallonië ..........
kan een Belgisch forumlid ons daarover inlichten?
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74734
Uit het franstalige gebied van België werd me deze meertalige weblink naar Irceline aangereikt, die de toestand voor heel België laat zien.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74999
Waarschijnlijk niet zo bedoeld, maar deze Tweaker-draad is weergave van stukje ontwikkeling mbt zelf-luchtmeten.

Hij doet het nog zonder problemen, maar mijn SDS011 heeft zijn nominale levensduur al lang overschreden.
Daarom vandaag in de tuin een vervangende setup met SPS030 opgestart, ook gekoppeld aan Luftdaten/SensorCommunity.
De SPS030 van de nieuwe setup door Weerhuisje geleverd in een TFA-huisje, maar gezien ervaringen daarmee,
bij installatie het geheel ondergebracht in een ruime omhullende behuizing, met bovenin al een afzuigventilator, en onderin voorzieningen/ruimte om een aldanniet thermostatisch bestuurde verwarming aan te brengen.

Volgens de sensor-evaluatie van RIVM is een SPS30 minder vochtgevoelig dan een SDS011,
maar vochtgevoeligheid blijft een hinderlijk aspect:
RIVM heeft liever niet dat wij met particuliere fijnstofmeters individueel maatregelen nemen,
maar voorkeur voor hoe zij 'centraal' kalibreren t.a.v. vocht-invloed.
Vochtgehalte in de invoer corrigeren lijkt m.i. toch beter dan achteraf, statistisch rechttrekken.
In het SensorCommunity-forum o.a. deze thread te vinden in respons op zoekterm 'humidity' of 'HECA'.
met uitgewerkte extensie van voorverwarming voor SDS011.
Ook discussie of/hoe je HECA moet toepassen.
.
SDS_Relocatie [incl. preheaterchamber].jpg
SDS011-behuizing met voorwarm-extensie
SDS_Relocatie [incl. preheaterchamber].jpg (28.1 KiB) 6979 keer bekeken
.
Misschien voorzet om met mijn SDS011-setup als testbed iets te proberen met bestuurde verwarming van de binnenstromende lucht:
de komende late herfst, winter en voorjaar lijken heel geschikt daarvoor met veelal vochtige, frisse omgeving.
Met een schuin oog ook kijkend naar voorverwarming voor de gassensor MiCS6814 in mijn G2Y10-setup.

Heeft iemand in dit forum al eigen praktijkervaring met een eenvoudige voorverwarming i.c.m. luchtmeting?

Aanpassing 06+09Oktober2023:
uitgebreid met diverse weblinks en plaatje
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26