Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door walberg
#71458
Excuses, vorige bericht was een reactie op bericht #68263 maar om de een of andere reden gaat dit hier mis. Ik kan ook niet mijn vorige bericht editen of wissen.
Door walberg
#71459
Toulon7559 schrijft:
Tjeerd,

99,9% R.V. kan in de praktijk voorkomen, want dat zie ik bijv. voor vandaag (26 april 2018) op Luftdaten_DHT.

Welke vochtsensor gebruik je?
De 'standaard' DHT22 (volgens de Luftdaten-bouwbeschrijving) is niet slecht, maar bijv. een BME280 is beter.
Als ik de grafieken van mijn eigen setup bekijk, dan bevreemdt me ook het gedrag van de DHT22-vochtmeting, want ik zie daar frequente schommelingen van soms wel 5 %.
In mijn alternatieve setup met GP2Y10-stofsensor gebruik ik een BME280, dus vergelijking mogelijk: dat ziet er veel netter uit.
Datafiltering help maar een fractie om dit soort 'ruis' te onderdrukken op de DHT22-vochtgrafiek: zie mijn grafiek-pagina


plus en min 5 procent is helaas een normale norm voor de meeste betaalbare rlv sensoren (al wordt in de specs van de DHT22 plus en min 2% opgegeven). Helaas speelt ook nog eens de temperatuur een negatieve rol.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#71660
Ruim anderhalf jaar later is er (bij mij) meer ervaring met de Luftdaten SDS011-configuratie en met de GP2Y10-configuratie.
Hoe staat dat bij jullie?

1. T&H-meting
In mijn beide configuraties doet al een tijd zonder problemen nu een BME280 de metingen voor T&H t.b.v. Luftdaten enz..
De DHT22 in de SDS011-configuratie (omdat hij er toch is) draait nog mee als 'algemene monitor' voor T&H in de behuizing.
Zelfs daarin geeft hij soms problemen, want afgelopen dagen had hij door de hoge luchtvochtigheid blijkbaar sluiting en dan stopt op een gegeven ogenblik de NMCU zijn werk ..........
De DHT22 gedroogd en verplaatst naar een iets drogere plek binnen de behuizing.
Gezien de nog steeds haperende DHT22-werking (die m.i. duidt op extreme vochtgehaltes) toch eens denken over verwarming in de fijnstof-behuizingen:
dat is ook positief voor de werking & levensduur van de andere elektronica.
Gelijk de behuizing van de SDS011-opstelling van schorten/lamellen voorzien om beter extern vocht en volgend jaar ook zon weg te houden van de kernbehuizing.

2. Fijnstofmeting
De SDS011-configuratie doet netjes zijn werk, en sommige metingen zijn verklaarbaar.
Uitleg van de GP2Y10-metingen is veel moeilijker: soms gelijkloop met de SDS011, maar vaak ook niet.
De momentele correctie-methode van RIVM op de ruwe SDS011-meetwaarden is niet erg doorzichtig.
Verwarming/droging van de inkomende luchtstroom zou gunstig moeten zijn voor de kwaliteit van de metingen, maar nog onduidelijk hoe dat te realiseren op een manier die én van toepassing voor alle gebruikers, én kwalitatief goed is, én reproduceerbaar, eenvoudig&eenduidig t.a.v. hardware & software.
Daarvoor (ver)wacht ik toch een aanwijzing vanuit Luftdaten.org en/of vanuit RIVM.

3. Gasmeting
Een opzet van gasmeting met Alphasense-sensoren voor O3 en NO2 zou mooi zijn, maar is relatief duur en met nog veel mitsen en maren over een goede opbouw.
Bij Sensebox.de loopt een proef met de Alphasense-sensoren. Ook heb ik daar iets gezien over toepassing van de simpeler MiCS6814 voor CO, NO2 en NH3 als deel van hun opzet, maar nog niet echt uitgewerkt.
Om toch zelf ergens te beginnen met de leercurve, de GP2Y10-configuratie uitgebreid met een MiCS6814 gassensor, zonder maatregelen t.a.v. invloed van temperatuur & vocht.
Voorlopig alleen vertoning van de MiCS6816-signalen op mijn eigen website.
Zie http://www.vannwnhzn.nl/esp8266a7_Dust00_Gas.html
Het werkt, maar niet duidelijk hoe je de meetwaarden kunt uitleggen al dan niet in samenhang met temperatuur en vocht:
heeft iemand daarover meer info?
Gebruikersavatar
Door pdw112
#71662
Hier om een een of andere reden ook de NMCU gestopt met werken en ook de DHT22 stopt er mee.
Alles zit hier in een klik aan klik uit behuizing
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#71663
@pdw112

Gezien mijn eigen ervaring is mogelijk de volgorde omgekeerd:
- de DHT22 gaat (na lange tijd tonen van een R.V.-waarde >99%) onderuit
- deze fout stopt de NMCU
Remedie is niet moeilijk:
- fijnstofmeter binnenhalen
- DHT22 drogen
- eventueel de NMCU opnieuw flashen
- alles weer buiten monteren en opstarten

Misschien een geschikt moment om de DHT22 te vervangen door een veel betere BME280, óf om een BME280 bij te plaatsen ( met verhuizen van de DHT22 - als die nog werkt - naar een drogere plek).
Gebruikersavatar
Door pdw112
#71664
DHT22 is vervangen en de NMCU was niet meer te flashen.
Werd niet meer herkend door het flash programma.
Ik had altijd al de andere sensor er bij hangen.
Gebruikersavatar
Door Ws Heinenoord
#71666
Hier in Heinenoord dezelfde problemen.
De DHT22 stond al enige tijd op > 99%. Een paar weken terug kwam er geen data meer aan bij Lufdaten en ook niet meer op m'n eigen website. Bij het ombouwen naar een nieuwe ESP8266 waren en ook haperingen in de verbinding met de buitenwereld. Met een voltmeter een en ander nagelopen en toen ontdekt dat de niet-vervangen DHT22 zoveel stroom trok dat de spanning wegzakte. Zonder DHT22 en dankzij een derde ESP werkt de luchtmeter weer als het moet. Binnenkort arriveert een een nieuwe DHT22, maar ook een setje BMP/BME280's . En dan het begin van een hopelijk leuk projekje om DHT met BME te vergelijken.
Ik denk dat we met z'n allen kunnen concluderen dat een DHT22 niet zo geschikt is om de buitenlucht condities voor de luchtmeter op een bijhorende plaats te meten.
Het is mij nog niet gelukt om de twee gesneuvelde ESP weer aan de praat te krijgen. Als er meer nieuws is meld ik mij wel weer. Mvg Peter.
Door WL De Poel
#71670
Na het gebruik van 2 dht22's ben ik overgestapt op de BME280 sensor.
Ik had gehoopt dat deze sensor wat van betere kwaliteit zou zijn.
Inmiddels na 10 dagen heb ik de tweede BME280 geinstalleerd en ook deze staat nu ook weer op 100% vocht.
Er was geen peil op te trekken die luchtvochtigheid.
Bij erg koud weer zakte rv terug naar bijv. 20%, bij oplopende temperaturen weer richting 95+ en bij regen bijvoorbeeld weer 80%.
Temperatuur en luchtdruk werken wel, hoewel enig verschil met mijn VantageVue en Weatherflow.
Ik heb de sensors deze keer gewoon in NL gekocht voor iets meer dan 5 Euro per stuk maar ik vermoed dat deze ook gewoon uit China komen 8-) .
Zelfde type sensors worden ook voor duidelijk hogere prijzen aangeboden (15 euro+) 0.a van Bosch.
Zou dit mogelijk een oplossing kunnen zijn door een betere kwaliteit of zeggen jullie , niet aan beginnen.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#71671
Als ik me niet vergis, dan is BME280 een sensor van Bosch Sensortech, dus niet zo wonderlijk dat die als OEM het ding ook aanbieden voor een 'europese' prijs.
Kun je alleen afvragen of die breakouts uit China allemaal een echte Bosch' BME280 bevatten.

Bosch is geen meteo-firma, maar doet in auto-onderdelen, dus in die zin ben ik niet echt verwonderd over variaties in meetuitkomsten van 1C en 10% R.V.:
prijs & kwaliteit hebben een bepaalde verhouding ..........
In mijn 2 opstellingen met BME280 zie ik momenteel 90%@9C en 85%@8,5C, en die lijn blijft redelijk constant en in de buurt van TFA_Nexus en WS7000, i.t.t. de DHT22 die temperatuur weliswaar 'redelijk' aangeeft, maar met R.V. zwalkt, momenteel vooral bovenin het bereik.
Gezien mijn eerder beschreven eigen ervaring speelt gevoelsmatig de manier van inbouw ook duidelijk een rol.

De meesten van ons zullen gebruikmaken van een T&H-sensor in de catalogus van de Luftdaten-firmware.
Dat is wel een hindernis voor toepassing van een betere sensor zoals de SHT31~35 die je ook netjes waterbestendig verpakt kunt aanschaffen .......
Door mandersp
#71673
Bij mij werkt de DHT22 in mistige omstandigheden beter in combinatie met de SDS011 dan de BME280.
De BME280 schiet soms wel erg ver in de waarde terwijl de DHT22 hierin preciezer werkt.

Zie ook: https://weerstationafferden.nl/sensorge ... n-limburg/.
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 26