mandersp schreef: ↑03 jun 2020, 18:17
Alweer problemen met de stofsensor van de BME280.
Het gekke is dat alleen de SDS011 geen data doorgeeft.
Het heeft een paar weken goed gegaan en nu weer om de haverklap eruit.
De enigste oplossing is stekker eruit en weer opnieuw opstarten.
Ik heb wel Ziggo en de Connectbox.
Maar het rare is dat ik ook een DHT22 heb en die blijft tot op heden het netjes doen..
Wie heeft een goeie oplossing voor de BME280???
Zelfde probleem een paar maanden geleden.
Om de zoveel dagen alleen op te lossen met de stekker eruit en er weer in.
Ondanks de lockdown toch maar van de muur gehaald bij mijn dochter.
Het bleek toch echt dat de SDS011 soms een oplosbaar probleem heeft.
De sensor moet zo'n twee jaar mee kunnen gaan => als die ouder is toch 1 op voorraad nemen
De sensor was bij mij verstopt, vermoedelijk door de vele pollen van deze maanden
=> voorzichtig de stofzuiger erbij houden
==> en lichtjes kloppen met de sensor op een tafel.
Daarna doet de sensor het weer voor maanden bij mij.
Ik heb hem hier op mijn bureau voor het raam gehangen zodat ik direct kan controleren als die weer stopt.
Verklaring, denk ik:
Als je de spanning eraf haalt en weer opstart blijft de sensor de eerste 2,5 minuten doordraaien.
=> Dan wordt (een deel van) de vervuiling naar buiten of los geblazen.
Daarna om de 2,5 minuut maar enkele secondes.
=> dan verstopt de rest van de vervuiling de senosr.
Wim
P.S. ook Purpleair heeft bij zijn support al geadviseerd om eerst de sensors schoon te maken