Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door Toulon7559
#70035
Na eigen observatie van grote afwijkingen, nadat HWS een paar keer grote afwijkingen rapporteerde, en zeker nadat AWEKAS me recent een aantal keren een blokkade stuurde, heb ik mijn luchtdruk-sensoren eens vergeleken over een reeks waarden.
Bijgaande tabel geeft de resultaten over 55 verschillende waarden, voor KNMI-Twente_AWS, TFA_Nexus, WS7000 en BMP180.
De eerste is de referentie, terwijl de andere 3 sensoren de ruwste waarden zijn, die vindbaar is.
Op basis van de metingen enige statistiek bedreven zoals aangegeven in het tabelletje bovenaan. Voor wat het waard is, want de reeks is niet sluitend en niet homogeen verdeeld over het volle bereik.
Zie ook de opmerkingen onderaan de tabel.

De registraties bevestigen:
- dat TFA_Nexus een luchtdruksensor heeft van (netjes gezegd) abominabele kwaliteit
- dat WS7000 heel redelijk registreert, maar wel met een bias
- dat zo'n goedkoop sensortje als BMP180 het eigenlijk goed doet

Benieuwd of jullie vergelijkbare waarnemingen hebben.

Binnenkort begin ik metingen met een BME280-sensor: kijken wat daar uit komt.
Door Toulon7559
#70036
Vervolg.
T.a.v. de BMP180-sensor op te merken, dat je voor zo'n goedkoop ding moet verwachten dat er grote variatie is tussen exemplaren. Het zou dus zomaar kunnen dat een ander exemplaar ander gedrag vertoont, bijv. een zichtbare bias heeft.
;-) Een calibratie-reeks dient om juist dat te bepalen .....
Door JPC
#70070
Ik gebruik de USB Barostick sinds augustus 2012. Deze is wel iets duurder maar werkt prima. Hierin zit de voorloper van de chip (BMP085) die in jouw module zit. Ik was de uitstapjes van mijn TFA Nexus zat. Ik denk dat je niet gauw een beter barometer vindt voor dat geld. Ik meet 100 keer per minuut en middel dat. Controleren doe ik live met de data van de buienradar in xml formaat met KNMI stations in mijn buurt.
https://www.elektor.nl/barostick-module ... and-tested
http://www.spezial.cz/pdf/BST-BMP085-DS000-05.pdf
http://www.sysanalyser.com/actueel/barov.php
Door JPC
#70071
Controle heeft alleen zin als er weinig wind is en de luchtdruk op de diverse KNMI stations in buurt ongeveer gelijk is (Dus de isobaren ver uit elkaar liggen)
Door Toulon7559
#70080
Volgens GoogleEarth staat Twente_AWS voor mij op 5600m afstand (luchtlijn), dus m.i. voldoende dichtbij om in ieder geval de luchtdrukdata te kunnen beschouwen als geldige referentie.
Voor de andere data geldt dat zeker niet, want de omgeving is heel anders:
stadsbebouwing (voor mijn setup) t.o.v. open vlakte (rond de meetopstelling van Twente_AWS), en ook neerslag kan heel lokaal zijn.
Door Toulon7559
#70144
Voor vergelijk moet Twente_AWS natuurlijk wel op wow.knmi.nl zijn luchtdruk melden: sinds een aantal dagen mist die opgave.
Zie dat manco ook optreden bij diverse andere stations.
Ook zo zichtbaar voor jullie, en weet iemand wat de reden is?
Door Toulon7559
#70440
AWS_Twente levert via KNMI_WOW al weer een hele tijd luchtdruk als referentie, en anders [url=weergegevens.nl/averages_10m.aspx?jaar=2017&maand=12&dag=5&station=6290]weergegevens.nl[/url] wel.

Daarmee de meetreeks uitgebreid tot meer dan 100 punten, waarmee m.i. het hele praktische bereik voor luchtdruk redelijk is bedekt.

Dan blijkt duidelijk dat TFA_Nexus eigenlijk niet de naam barometer mag dragen, want hij zwabbert maar zo'n beetje rond de 'ware waarde', afhankelijk uit welke richting de tendens is, terwijl mijn andere 2 sensoren (WS7000 resp. BMP180) met een constante bias best aardig dicht bij de KNMI-waarheid blijven.
Hoe ziet dat er bij andere PWSen uit?

Door Toulon7559
#70458
De sneeuwbui van gister gaf gelegenheid de tabel in vloeiende lijn uit te breiden tot aan 971 hPa. Dat bevestigt alleen maar de tendens in mijn voorgaande bericht.

:( De [slechte] feiten m.b.t. de luchtdrukmeting van mijn TFA_Nexus liggen dan nu wel op tafel, en ik zie hem nu bij stijgende luchtdruk ook weer 5 hPA naijlen t.o.v. de 'buren', maar hoe verhelp ik dat?

HWA-upload maak ik klaar met WsWin.
Remedie lijkt dus dat ik in WsWin de Nexus-input vervang of aanvul door de veel betere waarden van WS7000 of BMP180.
Heeft iemand een beproefde, eenvoudige methode daarvoor?
[Heb al zitten knutselen met 'merge' van een csv-file, maar nog niet met succes: mijn duits is blijkbaar niet goed genoeg om de essentie van het Help-verhaal te begrijpen]
Door Toulon7559
#70459
De mooi continue daling en stijging gisteren en vandaag hebben geholpen om de 'bias' van mijn 3 barometers netjes te bepalen, zoals weergegeven in de bijlage.
Voor WS7000 en BMP180 ziet het er niet echt anders uit dan over de lange meetreeks:
hoogstens kun je concluderen dat de meetreeksen ín de laatste 2 dagen minder 'ruis' hadden.
Voor Nexus moet ik blijkbaar de correctie verhogen van +6 naar +9 of +10, maar ik betwijfel of dat helpt om het fluctuerend gedrag te compenseren, dus mijn vraag blijft open, hoe ik in WsWin de luchtdruk-input kan vervangen/corrigeren.

Helemaal overschakelen op WS7000 is ook niet de oplossing, want weliswaar zijn daarvan thermometer, windmeter, barometer en regenmeter in orde, maar de hygrometers daarvan zijn zeer twijfelachtig (door ouderdom, en niet vervangbaar[?]).
B) Altijd weer die dilemma's ........