Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door wvdkuil
#70825
wslembeke schrijft:
Bij luchtmeetnet bij uitleg een document gevonden over luchtkwaliteit .

http://www.rivm.nl/dsresource?objectid= ... ion=inline

vanaf pg60/99 kwaliteitindex van buurlanden.

mvg

Eddy
En dat is het, bedankt.

De voorstellen in het document zijn alleen nog niet definitief goedgekeurd, maar ik ga het toch gebruiken, zie pagina 41.
En die links naar de andere landen zijn ook zeer bruikbaar.

Wim
Door wvdkuil
#70888
Heersje schrijft:
volgens mij is dat europees geregeld: http://ec.europa.eu/environment/air/qua ... ndards.htm

en zijn die soepeler dan de wereldgezondheidsorganisatie
http://apps.who.int/iris/bitstream/1066 ... 02_eng.pdf

JP
De "normen voor gezondheidsrisico's" gaan bijna altijd uit van 24 uur gemiddelde waardes.

Heel veel wordt er in Brussel geregeld, maar de waardes in de link hierboven zijn helaas maximale toegestane jaar-gemiddeldes.
Dus voor pm2.5 = de meest dodelijke, is gemiddeld over het hele jaar 25 ug/m3 toegestaan.

Net zoiets als de statisticus die zegt "deze rivier is gemiddeld 50 cm diep, u kunt er gewoon doorlopen en zult niet verdrinken". Een half jaar "schone" lucht, een weekje dodelijke lucht, en dan een half jaar hele schone lucht: het gemiddelde over het jaar voldoet aan de europese norm.

Wat de pm2.5 luchtmetingen verder zo interessant maakt, zijn vragen als: [ul][li]hoeveel is de werkelijke hoeveelheid fijnstof op mijn eigen lokatie, [/li][li]waarom varieert die hier per dag anders dan even verderop (=lokale vervuilers) , [/li][li]is er een verschil met een officieel meet-station en waarom, enzovoort.[/li][/ul]Hier in Leuven hebben 50 bewoners 2 weken geleden de set in elkaar gezet. En nu al zijn er een 30-tal extra lokale meetstations volledig operationeel en voor iedereen benaderbaar. 1 week geleden heeft weer een groep van 50 bewoners hun luftdaten meter in elkaar gezet. Dus binnenkort een honderdtal stations alleen al in Leuven.

Iedereen heeft toegang tot de gegevens (OpenData) en iedereen kan ook grafisch stations vergelijken t.o.v. andere stations en standaard altijd t.o.v. het officiële meet-station. kijk eens op: https://leuvenair.be/in-detail/grafieken/

Heel leuk, net zoals al die andere "lokale" initiatieven die over heel europa gestart worden .

Wim
Door Heersje
#70889
Dit is hele interessante materie en het is een mooi initiatief in Leuven, als ik vanochtend weer in de krant lees dat cardialogen in Brussel om een verbod van dieselwagens vragen omdat ze een statistisch verband zien tussen luchtvervuiling en hartaanvallen (door de metingen van fijnstof verzameld door een overheidsinstituut te leggen naast de ziekenhuisopnames) is het duidelijk dat dit hele belangrijke materie is. Ik ben zelf niet zo'n held met dingen in China bestellen en ik begreep uit jou eerdere verslag dat dat ook nog eens bij verschillende leveranciers moet (en dan nog de soldeerbout brr). Wim spreek me nog eens een beetje moed in om het gewoon te proberen die spullen te bestellen en in elkaar te zetten ;-)

Over Brussel gesproken, en dan over de stad Brussel, daar zijn de meetstations op de twee meest drukke wegen simpelweg uitgeschakeld, ja zo lukt het wel om binnen een veilige marge te blijven....

Lokaal is heel belangrijk, ik heb zelf best vaak last van buren die de open haard stoken zodat het in mijn slaapkamer ruikt alsof de tent in de fik staat....
Door relin
#70890
@ Heersje

Weet niet of dit mag, maar als je bij Aliexpress besteld, betaal je ook aan Aliexpress. Dit is niet meer dan een verzamelplaats van leveranciers die het vervolgens los van elkaar naar je verzenden. In mijn geval 1 bestelling (en betaling) en vervolgens 5 pakketjes (via de post).

Je hoeft niet te solderen, maar let op bij de esp8266 module dat je hem dan met pootjes eraan koopt.

Dus om je een beetje moed in te spreken...... je kan het!! :woohoo:

Succes en groet,

Remko
Door Toulon7559
#70891
@Heersje

Bestellen in China is nauwelijks een probleem:
- het 'moeilijkste' is dat je bij AliX... moet kiezen je wat je nodig hebt uit hun heel grote catalogus. Als je de aangegeven onderdelenlijst via de weblinks volgt, dan kan er weinig fout gaan.
- bij een gecombineerde bestelling is er maar 1 rekening, die je aan AliX.. kunt betalen op veel verschillende manieren
- daarna leveren de achterliggende leveranciers hun pakketjes gescheiden in hun eigen tempo [is ook heel goed, omdat de douane alleen maar 'kleine dingetjes' ziet langskomen].
- Gaat er toch iets mis, dan kun je via de Orderlijst op je AliX...-pagina direct bij de betreffende leverancier reclameren.

;-) Het op 1 na moeilijkste is dat je niet weet wanneer die pakketjes komen, en het kan snel gaan, maar soms weken duren voordat je de verzameling compleet hebt.
;-) Dat geeft je de tijd om de opbouw-instructie goed tot je te nemen en het werk voor te bereiden, waarna het samenbouwen en activeren waarschijnlijk heel eenvoudig is.
Door wvdkuil
#70892
Heersje schrijft:
. . . ingekort . . . Over Brussel gesproken, . . . ingekort . . .

Lokaal is heel belangrijk, ik heb zelf best vaak last van buren die de open haard stoken zodat het in mijn slaapkamer ruikt alsof de tent in de fik staat....


Dus daarom is er in Brussel http://influencair.be/

En 80% van de extra = lokaal geproduceerde pm2.5 komt van houtkachels / haarden, inderdaad.
Wim