Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#71580
Na een lang verblijf 'downyunder' (met veel interessant weer) nu weer hier.
In de wachtende mail vond ik berichten met aanbod voor deelname aan het kickstartproject voor het Tempest Weerstation:
zie https://www.kickstarter.com/projects/we ... her-system
Lijkt vergelijkbaar met de voorgaande actie van Weatherflow, maar heel weinig data om te kunnen vergelijken.

Heeft iemand anders ook deze info gekregen?
Waarin lijkt deze configuratie af te wijken van het genoemde Weatherflow-systeem?
Hoe zijn ondertussen de ervaring met de eerdere configuratie van het Weatherflow systeem?
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#71582
Veranderingen:
alles in 1 apparaat. voor buiten, inclusief zonnepaneel in de behuizing. Het huidige model bestaat uit 2 buiten delen (beide met batterijen) met een zonnepaneel als optie
inclusief weersverwachting komt ook beschikbaar voor het huidige model
betere garantie voorwaarden
vergoeding voor het gebruik van de gegevens van minimaal 15$ /jaar

Meer specificaties: Afbeelding

Volgens de opmerkingen op de forums zijn ook de technische componenten zoals batterijen en spannigs-regelaars aanzienlijk verbeterd. Helaas nog geen ervaringen met de berekeningen van de neerslag, want die wijken nog al eens "ietsje" af

Ben benieuwd naar de eerste echte ervaringen maar de leveringen zijn pas in maart 2020.

De KickStarter prijs is nu aantrekkelijk.
Er zijn door annuleringen nog enkele inschrijvingen beschikbaar van 229$ (plus 50$ invoerrechten/verzending naar België).
De huidige versie wordt "uitverkocht" (https://weatherflow.com/) maar alleen naar de US en Canada.

Ik gebruik de huidige versie omdat die er voor een appartement onschuldig uit ziet. Net een bloemenvaas.
De metingen zijn wel steeds stapje voor stapje verbeterd in de loop van de tijd en zijn nu "ongeveer" gelijk aan de stations in de omgeving.

Mijn eigen website https://weer.sluispark.be/ werkt met de Leuven-Template. Maar ik heb het dashboard op de startpagina vervangen door de WeatherFlow versie van PWS_Dashboard.

Wim
Laatst gewijzigd door wvdkuil op 15 feb 2022, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#71584
Het 'onschuldige' uiterlijk en de komplete integratie in 1 stand-alone unit met draadloze verbinding lijkt me een interessant aspect voor WAF.
De genoemde kickstarterprijs is ook interessant in verhouding tot de prestaties die je noemt:
deze kickstarterprijs is voor Nederland ook $229+$50P&P

Op termijn zal ook hier vervanging nodig zijn (want de WS7000 still going strong, maar wordt wel erg oud), dus dit lijkt een geschikte kandidaat om in de configuratie te gaan schuiven:
op die manier tijd om te integreren & testen voordat iets anders in de configuratie sneuvelt wegens ouderdom o.i.d.
Zo ook gelegenheid om uit te zoeken hoe ik dit station goed inpas in mijn configuratie met upload (incl. data-fusie) in meerdere richtingen.

Gelijk maar het voorlaatste exemplaar voor deze prijs bestelt.
Gebruikersavatar
Door T.J.
#71595
Is inderdaad een zeer compleet pakket ineen.
Jammer dat er geen console mogelijkheid is, alles gaat via een eigen "hub" en dan naar app.
De ultrasone windmeter is onderhoudsvrij, twijfels over de accuratie van de regenmeting.

Benieuwd naar de ervaringen, maar dit zal pas volgend jaar bekend zjin...

Houd ons svp op de hoogte!
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#71597
De toegevoegde waarde van een apart console:
+ de gegevens worden getoond zoals ze rechtstreeks van het buitenstation zijn ontvangen
maar
- moet , i.v.m. de ontvangst van het buitenstation , vaak ergens in een verborgen hoekje staan
- is vaak zwart/wit en slecht leesbaar
- door achtergrond licht is de binnen temperatuur vaak te hoog
- en is niet aanpasbaar

Een tablet die ook in realtime via het (W)LAN en/of via Bluetooth de gegevens ontvangt
+ kan ook voor andere zaken worden gebruikt
+ de app is vaak aanpasbaar
+ is ook een console op afstand

Ik denk dat alle leveranciers redelijk snel zullen overgaan naar een hub en een app.
De kostprijs van een console is gewoon te hoog voor de toegevoegde waarde.

Davis heeft als hub de WLL uitgebracht waarbij een app "in-huis" via WiFi -UDP alle gegevens rechtstreeks ontvangt. Helaas hanteren zij een vreemde prijsstelling waardoor het weerstation met WLL duurder lijkt dan een station met console. Maar de console versies hebben wel nog een logger nodig, wat de console versies toch duurder maakt als een WLL versie.

Froggit / Ecowitt leveren zowel een console versie als een hub-versie voor hun nieuwste weer-stations.
Het prijs-verschil is hier zo'n 80 euro, wat op een station van 250-300 euro toch aanzienlijk is
De hub zou ook werken met alle andere "Fine Offset" stations en sensors.

Veel weer-programma's, o.a. WeatherDisplay, Meteobridge en Weewx ondersteunen deze en andere hubs.

Wim
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#71603
Als het console-loze weerstation vanaf hub of vanaf LAN-interface als output-op-verzoek een JSON-file en/of XML-file (of vergelijkbare datafile) kan leveren, dan staat het de gebruiker vrij daaruit zijn eigen registratie, console-beeld e.d. te maken.

Misschien voor weerstations nieuw, maar voor bijv. PV-inverters heel gebruikelijk.
óf al standaard ingebouwd, óf d.m.v. een toevoeg-optie.
Die constructie pas ik in mijn eigen configuratie toe voor dataverspreiding:
- voor 3 PV-clusters geven de inverters op aanvraag een XML-file
- voor het 4e PV-cluster maakt een Domoticz-processor vergelijkbaar een opvraagbare JSON- en XML-file
- voor Meteo maken de Domoticz-processoren JSON- en XML-files uit de draadloze data-ontvangst van de PWS-sensoren en van de ESP8266en
.
Op bovenstaande manier van iedere databron een JSON/XML-file beschikbaar.
Dan is de vraag hoe je bron & gebruikers aan elkaar koppelt.
Vele manieren, met dit voor mijzelf gekozen:
- om niet kris-kras & ontijdig allerlei calls en data over het LAN of over internet te jagen, worden periodiek op 1 server alle bovengenoemde JSON- en XML-files uit de bronnen verzameld.
- gebruikers kunnen van die server naar believen (in laag of hoog tempo) de gewenste JSON- of XML-file(s) oproepen.

Dat laatste is ook een manier om gebruik te maken van bijv. OpenUV en vergelijkbare sites die maar een beperkt aantal (gratis) calls/tijd toestaan:
- op 1 plek de file van 'extern' naar binnen halen en opslaan
- vanaf die ene plek kunnen andere gebruikers dan met eigen snelheid de file ophalen, gescheiden van de 'externe' ophaal-actie
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#72025
Wachtend op binnenkomst van Tempest alvast kijkend naar de integratie-aspecten (o.a. met oog op de mogelijkheid van lokaal 'sniffen' van de datastroom).
De beschrijving spreekt over een reikwijdte van ca. 1000ft, maar dat schat ik in als de '300m', die ook voor andere PWSen wordt genoemd als 'nominale waarde', dus in de praktijk mogelijk (heel) veel minder.
Wim's spec-samenvatting spreekt ook over 'sub-GHz telemetry', maar in het diagrammetje zie ik een WiFi-hub.
Tempest_comms.png
Tempest_comms.png (63.21 KiB) 8000 keer bekeken
Check-recheck:
1) welke communicatiemode gebruikt Weatherflow cq. Tempest tussen de sensor en de getoonde Wifi-hub?
Is dat 868MHz met een 'eigen' protocol, LoRaWAN, Wifi, of iets anders?
2) is het diagrammetje in onderstaande zin te lezen?
a. sensor => hub op 868MHz o.i.d.
b. hub => LAN op Wifi, gevolgd door LAN => Internet naar de Weatherflow server
c. hub => Smartphone, lokaal op BLE (= Bluetooth Low Energy)
Daarvan lijkt b. het eenvoudigst 'snifbaar', tenzij er een specifieke codering in de berichten zit.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#72027
Met die info zie ik zo gauw geen antwoord op mijn vraag.
;-) Dan proberen we er 'heel praktisch, omgekeerd' achter te komen.
Wim, zit er voor jouw Weatherflow misschien ergens een FCC-stickertje op het apparaat of een FCC-vermelding in de handleiding met vermelding van de gebruikte frequenties?

MVG, Anton
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#72028
Toulon7559 schreef: 22 mar 2020, 11:35 Met die info zie ik zo gauw geen antwoord op mijn vraag.
;-) Dan proberen we er 'heel praktisch, omgekeerd' achter te komen.
Wim, zit er voor jouw Weatherflow misschien ergens een FCC-stickertje op het apparaat of een FCC-vermelding in de handleiding met vermelding van de gebruikte frequenties?

MVG, Anton
Neen, stond wel op de doos, maar die is er niet meer.
Alle communicatie vanuit de hub is via WiFi via UDP.
De hub ontvangt de informatie via 868 Mhz.

Wel heel veel informatie op het (developers) forum https://community.weatherflow.com/c/developers

Wim