Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#72688
Inmiddels een doos met Tempest op tafel staan:
valt alles mee hoe snel pakketjes uit de VS aankomen!

Zijn er al mensen met ervaring m.b.t. inbedrijfstellen en integreren?
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#72689
  • De Tempest draait al een paar dagen.
  • Geen probleem met de "Tempest"app voor het instellen
  • Meteen na het instellen start de upload naar de WeatherFlow website.
  • De data kon meteen weer worden opgehaald vanaf de website omdat de API ongewijzigd is t.o.v. de WeatherFlow versie.
  • Een Meteobridge haalt local de gegevens op. Leuk is dat de oude WeatherFlow en de nieuwe Tempest nu door de Meteobridge als 1 station worden gezien met twee regen-sensors, 2 buiten temperatuur e.d. Nog geen ervaring met WeatherDisplay. Op het WD-forum wordt gemeld dat er geen problemen waren bij de installatie.
  • Bijgevoegd de lijst van velden zoals opgehaald vanaf de Tempest/WeatherFlow website.
Alleen zat de toegezegde "extra" niet in de doos bij aankomst. I.v.m. de lange vertraging bij de uitlevering zouden de KickStarter kopers iets extra krijgen. Dat cadeau komt later rechtstreeks uit China.

Vooralsnog zie ik geen onverklaarbare verschillen tussen de metingen van Tempest of WeatherFlow.
Ook liggen alle waardes met een Davis-Vue en Ecowitt dicht genoeg bij elkaar.

Nu afwachten wat het wordt met zware regen, storm en vooral bliksem.

Documentatie:
UDP protocol voor lokaal ophalen van de data: https://weatherflow.github.io/Tempest/api/udp/v143/
HTTP via de website: https://weatherflow.github.io/Tempest/api/

Wim
Bijlagen
(356.51 KiB) 293 keer gedownload
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#72690
Wim,

Klinkt heel goed!

2 Vragen over 'setup' van Tempest:
a. Op de webpagina 'Siting' wordt opgemerkt dat de Tempest-kop gevoelig is voor vibraties, omdat die de regenmeting kunnen verstoren. Kan kritisch zijn als de sensorkop op een mast wordt geplaatst.
Is jou daarvan iets gebleken bij de voorganger (Weatherflow)? Zo ja, hoe?
b. Ben nog onbekend met Weatherflow-softwareaspecten dus eerste start geheel volgens hun instructie, en na enige ervaring dan uitbouw/aanpassing.
UDP voor data-afgifte is mooi, maar heeft Weatherflow ergens in the dataflow ook file-uitvoer bijv. als JSON of XML?
Subjectief, maar JSON/XML vind ik iets handiger o.a. vanwege gebruikeraspecten:
- Veel systemen hebben JSON/XML op de LAN grijpbaar, en dat is toch directer dan extern over de servers van de fabrikant.
- Bovendien ;-) heb ik voor processing met JSON/XML meer software grijpbaar.
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#72693
Toulon7559 schreef: 24 nov 2020, 15:02 . . .
2 Vragen over 'setup' van Tempest:
a. Op de webpagina 'Siting' wordt opgemerkt dat de Tempest-kop gevoelig is voor vibraties, omdat die de regenmeting kunnen verstoren. Kan kritisch zijn als de sensorkop op een mast wordt geplaatst.
Is jou daarvan iets gebleken bij de voorganger (Weatherflow)? Zo ja, hoe?
Neen maar het is een korte mast.
En ik heb er ook van andere gebruikers nog geen klachten over gehad.
b. Ben nog onbekend met Weatherflow-softwareaspecten dus eerste start geheel volgens hun instructie, en na enige ervaring dan uitbouw/aanpassing.
UDP voor data-afgifte is mooi, maar heeft Weatherflow ergens in the dataflow ook file-uitvoer bijv. als JSON of XML?
Subjectief, maar JSON/XML vind ik iets handiger o.a. vanwege gebruikeraspecten:
- Veel systemen hebben JSON/XML op de LAN grijpbaar, en dat is toch directer dan extern over de servers van de fabrikant.
- Bovendien ;-) heb ik voor processing met JSON/XML meer software grijpbaar.
Ook de UDP data is gewoon json in hele kleine berichten die meteen bij iedere nieuwe meting worden uitgestuurd. Voorbeeld lightning event
Code: Selecteer alles
{	  "serial_number": "AR-00004049",
	  "type":"evt_strike",
	  "hub_sn": "HB-00000001",
	  "evt":[1493322445,27,3848]}
Het "weer-programma" zal continue luisteren naar de berichten die komen van IP-tempest: 50222
Voordeel van UDP is in dit geval dat er meerdere luisteraars zijn en de Tempest-hub de berichten gewoon maar 1 keer op het netwerk gooit.
Heel goed geschikt voor een lokaal weer-programma dat naar allerlei sensors moet luisteren. Bijna geen overhead met UDP.
Geen eind-eind controle, geen handshaking. Het is niet erg als je een bericht niet ontvangt of even geen tijd hebt om te luisteren.

De gestructureerde communicatie, zoals TCP/HTTP/GET/REST/Websocket e.d. ondersteunt de Tempest-hub niet. Dat kan alleen via de tempest website. En dat is voor de weer-websites meer dan voldoende.

Meer vergelijkingen voor de liefhebber: https://www.diffen.com/difference/TCP_vs_UDP

Wim
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#72694
Helder!

Eerst de basis-keten aan de gang krijgen, met de sensor op een testmastje op een pergola [ ;) WAF-certified]:
(te) hoog voor temperatuur & vocht/neerslag, te laag voor wind, maar verbeterd vrij werkgebied voor alle andere sensoren, o.a. door grotere afstand tot bebouwing en beplanting.
:( Echt goed zal het nooit worden in een gebied met stadsbebouwing, maar als compromis misschien wel acceptabel & begrijpelijk .........
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#72704
Installatie en setup van Tempest is de eenvoud zelve!
;) De meeste tijd had ik nodig om het mastje op de pergola vast te zetten .....

Nu verder kijken naar de software, om de datastroom direct op te pakken, zodat de Tempest-data gaat meelopen naar de gemeenschappelijke databases in Domoticz.
Nadat Weatherflow voor upload naar WUnderground heeft gezorgd, kan binnenhalen in Domoticz door download uit WUnderground, maar dat is een hele omweg met afhankelijkheid van 2 externe partijen .....
Wim's bericht geeft richting naar kortere wegen:
UDP is de meest directe&lokale methode, maar met een apart bericht per element.
Met HTTP-aanroep schijn je een korte JSON-samenvatting op te kunnen halen van de Weatherflow-server.
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#72708
Dit is een kopie van zo'n json file https://pwsdashboard.com/pwsWD/jsondata/weatherflow.txt
{"station_id":2167,"station_name":"sluispark","public_name":"sluispark","latitude":50.88632,"longitude":4.70032,"timezone":"Europe/Brussels","elevation":42.2,"is_public":true,"status":{"status_code":0,"status_message":"SUCCESS"},"station_units":{"units_temp":"c","units_wind":"kph","units_precip":"mm","units_pressure":"hpa","units_distance":"km","units_direction":"degrees","units_other":"metric"},"outdoor_keys":["timestamp","air_temperature","barometric_pressure","station_pressure","pressure_trend","sea_level_pressure","relative_humidity","precip","precip_accum_last_1hr","precip_accum_local_day","precip_accum_local_yesterday","precip_minutes_local_day","precip_minutes_local_yesterday","wind_avg","wind_direction","wind_gust","wind_lull","solar_radiation","uv","brightness","lightning_strike_last_epoch","lightning_strike_last_distance","lightning_strike_count","lightning_strike_count_last_1hr","lightning_strike_count_last_3hr","feels_like","heat_index","wind_chill","dew_point","wet_bulb_temperature","delta_t","air_density"],"obs":[{"timestamp":1606598906,"air_temperature":4.2,"barometric_pressure":1020.5,"station_pressure":1020.5,"sea_level_pressure":1025.6,"relative_humidity":99,"precip":0.0,"precip_accum_last_1hr":0.0,"precip_accum_local_day":0.0,"precip_accum_local_yesterday":0.0,"precip_minutes_local_day":0,"precip_minutes_local_yesterday":0,"wind_avg":0.3,"wind_direction":74,"wind_gust":2.4,"wind_lull":0.0,"solar_radiation":0,"uv":0.0,"brightness":4,"lightning_strike_last_epoch":1598630978,"lightning_strike_last_distance":10,"lightning_strike_count":0,"lightning_strike_count_last_1hr":0,"lightning_strike_count_last_3hr":0,"feels_like":4.2,"heat_index":4.2,"wind_chill":4.2,"dew_point":4.1,"wet_bulb_temperature":4.1,"delta_t":0.1,"air_density":1.28178,"pressure_trend":"rising"}]}
Die json bevat ook meer correcte neerslag gegevens omdat die op de weatherflow website "verbeterd" worden.

Wim
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#72711
Blijkbaar zijn er voor een JSON-call meerdere ingangen mogelijk, want dit kreeg ik als voorbeeld-respons aangereikt in het Domoticz-forum (zonder verdere uitleg).
Code: Selecteer alles
{"status":{"status_code":0,"status_message":"SUCCESS"},"device_id":1110,"type":"obs_air","source":"cache","summary":{"pressure_trend":"falling","strike_count_1h":0,"strike_count_3h":0,"strike_last_dist":5,"strike_last_epoch":1597697242,"feels_like":26.2,"heat_index":26.2,"wind_chill":26.2},"obs":[[1606670166,1013.5,26.2,73,0,0,2.98,1]]}
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#72719
Misschien overgebleven beroepsdeformatie, maar ik heb een voorkeur voor softwareketens die lokaal & autonoom draaien zonder trajecten en functies in het 'externe' internet-domein.
Bij Domotica incl. PV helemaal, want niets zo erg als een functie die vastloopt door een externe storing:
niet alleen praktisch hinderlijk, maar ook ;-) zakt WAF door de bodem ........
Meteo-besturing en -uitlezing niet in de hoofdlijn, maar wel annex.
De internet-infrastructuur in deze regio is heel stabiel, maar ook de benodigde providers moeten stabiel & aanwezig blijven (en dat is niet vanzelfsprekend):
niets zo erg als een datastroom die hort en stoot, en een database die onbereikbaar wordt.
Heb dat al meegemaakt voor inverters in mijn PV-systeem.
Met mijn Nexus_PWS, WS7000_PWS en eigen Domotica kan ik lokaal, onafhankelijk doorgaan, maar met Tempest_PWS is in de basis-opzet een externe afhankelijkheid van toepassing.
Vandaar mijn idee om naast toepassing van de basis-opzet lokaal de Tempest-datastroom af te tappen t.b.v. Domoticz:
processing van de UDP-datastroom lijkt de aangewezen weg die het dichtst bij de sensor blijft.
Aangezien Weatherflow al enige tijd bestaat, ben ik vast niet de eerste met die vraag.
Iemand al ergens een voorbeeld gezien van een 'UDP-Sniffer'-script dat 100% of selectief de berichten oppakt?
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#72724
Verder rondkijken. proberen en checken .....

Verbinding gemaakt over WUnderground naar Domoticz, en vergelijking met andere waarden.
Mooi voor luchtdruk dat Tempest zowel stationsdruk als MSL-druk geeft, maar t.o.v. het dichtstbijzijnde KNMI-meetpunt nu een verschil van 3hPa.
De ingestelde hoogtes kloppen, dus dat vraagt bijregelen van de Tempest-waarde, liefst bij de sensor als bron.
Alleen: weet iemand waar daarvoor een handmatige correctie-instelling zit?
Of zit er niets anders op dan te wachten tot het CL-systeem ingrijpt op de calibratie?

Hoe is trouwens de gebruikers-ervaring met het CL-systeem bij Weatherflow?