Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73050
Het onstuimige weer van de laatste dagen maakte het mogelijk nog weer een functie van Tempest te bekijken:
bliksemdetectie.
Tempest geeft daarvoor:
- Actuele detecties
- Detecties laatste uur
- Detecties laatste 3 uur
- Detectie-afstand
.
Uitlezen en presenteren met een widget en grafisch op een tijdlijn is 'basic' en met Domoticz eenvoudig te realiseren.
Invoegen van visualisatie in de eigen, private website is dan mogelijk.
.
chart210314lightcount [50%].jpeg
Tempest_bliksemdetectie
chart210314lightcount [50%].jpeg (16.2 KiB) 4953 keer bekeken
.
Maar is die 'lightning'-info uit Tempest ook als bijdrage elders toepasbaar?

30Mar2021:
Tekst uitgebreid
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73109
Soms duurt het even voordat je op het internet een component tegenkomt makkelijk bruikbaar voor een gedachte toepassing.

UDP-sniffing hoeft niet moeilijk te zijn: dit Python-script vraagt geen instelling van IDs, poorten e.d., zuigt de UDP-messages op van het WLAN en levert 'printjes' af van de dictionaries.
Die dictionaries zijn in dit script opgedeeld in:
- 'obs' dataset die voldoende lijkt voor een gebruikelijke, periodieke uitlezing van meteo-data, vergelijkbaar (maar niet gelijk!) met de JSON-file die de Weatherflow-server maakt.
- 'rapid wind' info, die heel frequent, periodiek meldt hoe de wind zich gedraagt
- 'start-of-rain' event-melding
- 'lightning' event-melding
- 'status'-meldingen met periodiek allerlei status- en QC-info voor sensor en hub (o.a. de verschillende IDs)

Voor vervolgtoepassingen moet je 'alleen maar' een passende vertaling & samenstelling aankoppelen ........

09April2021:
Beschrijving van dictionaries toegevoegd
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73115
Vervolg op het voorgaande bericht:
inmiddels een aanpassing van het genoemde Python-script uitgewerkt voor
- extractie van de UDP-messages van de Tempest-sensor
- compilatie daaruit naar json-files en naar een xml-file.
Het uitgewerkte Python3.x-script staat in het Domoticz-forum.

Loopt in mijn configuratie op een RPI0W met Raspian_Buster, als 'lokale/centrale aangever' van de Tempest UDP-info naar andere toepassers.

Nu bezig om bijpassende 'readers' robuust te maken:
- JSON-reader OK, incl. upload naar Domoticz
- XML-reader nog testend

De exercitie om een HWA-uploadfile te maken met WeeWX ook gebruikt om Tempest als sensor/front-end via zijn UDP-messages aan WeeWX te koppelen.
In die keten tevens de mogelijkheid beschikbaar om calibratie-offsets in te voeren t.o.v. de 'ruwe' UDP-data uit de Tempest-sensoren:
lijkt (bij mijn configuratie) tenminste nodig voor luchtdruk en neerslag.

14April2021:
voorlaatste alinea toegevoegd.

17Mei2021:
voorlaatste alinea bijgewerkt en laatste alinea toegevoegd.
Laatst gewijzigd door Toulon7559 op 17 mei 2021, 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73210
De passerende onweersbuien geven een mooie demonstratie van de samenhang van weeraspecten:
je weet het wel, maar nu zie je het voor je ogen afrollen gemeten door Tempest.
Tempest1LS_Survey210519b [640x480].png
Overzicht samenhangende aspecten
Tempest1LS_Survey210519b [640x480].png (131.95 KiB) 4513 keer bekeken
Tegelijkertijd discussie in het Weatherflow SupportForum over hoe zien van Lightning-info in de UDP-berichten.
Dan blijkt dat ze vanuit Weatherflow de firmware in Tempest kunnen aanpassen zonder dat je zelf in de actie hoeft deel te nemen
[sterker nog: je wordt verzocht 10 minuten helemaal niets met de Tempest-software te doen]
Wel iets gewend op softwaregebied, maar dit is toch verrassend ......
Gebruikersavatar
Door Meowbay
#73394
Toulon7559 schreef: 19 mei 2021, 21:24 Dan blijkt dat ze vanuit Weatherflow de firmware in Tempest kunnen aanpassen zonder dat je zelf in de actie hoeft deel te nemen
[sterker nog: je wordt verzocht 10 minuten helemaal niets met de Tempest-software te doen]
Wel iets gewend op softwaregebied, maar dit is toch verrassend ......
Opvallend zijn ook de twee FCC ID's die bij de Tempest horen. Sowieso, als CISSP/CHFI onderzoek ik altijd 'smart'-devices o.a. middels wireshark alvorens ik ze in mijn LAN toelaat, en de tempest hub deed bij installatie echt véél meer dan alleen de UDP broadcasts van de tempest-unit uitspugen. Nader onderzoek leverde mij ook ietwat bedenkelijke banden op, zo is de belangrijkste man binnen Weatherflow ene Buck Lyons, die al jaren banden heeft met Synoptic, een half overheids-bedrijf dat o.a. big data voor de NSA verwerkt tot hapklare brokken. Laat ik het zo zeggen; Door hun open api access zijn mensen geneigd de tempest te vertrouwen in hun netwerk, maar ik heb 'm in een zwaar restricted VLAN gezet, d.w.z. de hub mag met internet (lees, de wereld) praten, maar niet met iets anders bij ons thuis. Dat even FYI..

Complimenten voor je Python script in dezen. Voor mij ook zeer bruikbaar!
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73857
Na aandringen hebben ze nu bij Weatherflow na een jaar opnieuw handmatig een poging gedaan om mijn neerslagregistratie bij te regelen:
ben benieuwd of dat al te zien is bij de buien komend weekend ......
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73858
De langgeleden beloofde PowerBoosterAccessory is nu beschikbaar gekomen in hun webshop:
kunnen we in de komende winters gaan meten, niet gestoord door powerdips.
Heel variabele voedingskeuzes: 2/4/6/8 AA-batterijen en/of een netvoeding.
En voor de laatste ook een kantenklare verlengkabel.
.
Interessant om te zien dat ze spul gaan meeleveren om o.a. de contacten vochtwerend te installeren.
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#73885
Sinds november was er maar enkele uren en alleen bij wat sterker zonlicht een maar gedeeltelijk werkend Tempest weer-station. De meeste dagen was er geen enkele meting. De langste periode zonder 1 enkele meting was 11 dagen.

Gisteren de externe voeding ("Power Booster") binnen gekregen en geïnstalleerd.
De voeding laadt nu de interne accu's op en de Tempest werkt weer 24/7

Ik weet dat een opstelling in een stad, met soms schaduw van verder gelegen hoge gebouwen, lastiger is vergeleken met een opstelling op een weide in de buiten gebieden. Zeker in de winter met de lage zonnestand waardoor de schaduw van dichtbij gelegen gebouwen veel langer de zonnecellen afschermt.
Voor mijn gevoel en door de antwoorden van de WeatherFlow-support medewerkers, moet je op onze noordelijke breedtegraad standaard de "Power Booster" gebruiken.

Zelfs zonder stopcontact werkt de booster goed. Er passen namelijk acht 1.5V batterijen in.
Daarmee kom je ook wel de winter door. En de externe batterijen kan je op ieder moment verwisselen. Dus als de spanning in de Tempest lager wordt, verse batterijen erin voordat de Tempest in "winter modus" gaat.

De vrij lange kabel ( 5 meter denk ik) tussen de booster/batterijkast en de Tempest is een "standaard" netwerk kabel.
Dus verlengen is ook mogelijk. Ben wel benieuwd hoe goed de kabel de komende jaren tegen ons klimaat bestand is.

Wim
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73886
Ziet de kabelaansluiting op de sensor-adapter er ‘weerbestendig’ uit?
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#73887
Toulon7559 schreef: 15 feb 2022, 12:13 Ziet de kabelaansluiting op de sensor-adapter er ‘weerbestendig’ uit?
De adapter voor onder de Tempest heeft de kabel ingegoten dus zeer weerbestendig.
Geen "insijpeling" mogelijk aan die kant.

Het andere einde van de 5 meter kabel is de "rj45" connector, die gaat in het "batterij kastje" die je "dicht bij" het stopcontact plaatst. Bij mij geplaatst onder een planten bak. Dat kastje is ook (spat) waterdicht.

De als optie verkrijgbare 10 meter verlengkabel set heeft een connector blokje en een klein "kastje" om de zaak waterdicht te maken.
Vermoedelijk zijn er van diverse andere leveranciers dergelijke setjes.
Bijlagen
verleng.jpeg
verleng.jpeg (72.7 KiB) 3534 keer bekeken