Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door engelbert.jan
#72162
Hoi,
Heeft iemand al ervaring opgedaan met de Froggit WH4000SE. i.v.m mijn budget ben ik geïnteresseerd in dit type weerstation. Davis vindt ik aan de prijzige kant. Koppelen met wifi schijnt lastig te gaan. Maar sensoren software e.d. hoe gaat het daarmee?
Of wat is een betere keus. ( Het moet wel een hobby blijven ) ;)

Gr Engelbert
www.weerstationbijdetoren.nl
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#72163
engelbert.jan schreef: 07 mei 2020, 15:17 Hoi,
Heeft iemand al ervaring opgedaan met de Froggit WH4000SE. i.v.m mijn budget ben ik geïnteresseerd in dit type weerstation. Davis vindt ik aan de prijzige kant. Koppelen met wifi schijnt lastig te gaan. Maar sensoren software e.d. hoe gaat het daarmee?
Of wat is een betere keus. ( Het moet wel een hobby blijven ) ;)
Gr Engelbert
www.weerstationbijdetoren.nl
Bijna alle Froggit stations maken gebruik van de FineOffset sensoren en consoles.
De link bij Froggit https://www.froggit.de/product_info.php ... tware.html
U kunt ook altijd rechtstreeks bij de fabrikant kijken http://www.foshk.com/Wifi_Weather_Station/WH2350.html
of de website voor verkoop aan particulieren http://www.ecowitt.com/weather_station/3.html
U ziet dat de model-nummers telkens verschillen, op het Amerikaanse weer-forum worden meestel de Ecowitt nummers gebruikt.

Er worden twee vergelijkbare buitenstations verkocht, 1 in de T-vorm en 1 in de Y-vorm.
Vrijwel identiek in specificaties.

Het console van dit type is mono-blauw kleurig en vrij groot.
Het console kan WEL samenwerken met een programma op de PC, waarvan ook weer verschillende versies bestaan met verschillende namen : WeatherSmart for WiFi (2017) en WeatherSmart IP (2018) maar gelukkig functioneel hetzelfde.

Er is een goed bruikbare app (iPhone en Android) die ook wordt gebruikt om de eerste installatie en koppeling met wifi te doen. De app kan ook de WU data laten zien en de status en waardes van alle sensoren.

Opladen naar eigen website e.d.
Ik weet niet of er oplaad-faciliteiten in het meegeleverde PC-programma zijn. Het is meer een analyse programmatje.
Het opladen naar WU, WOW, WeatherCloud en Ecowitt.net gebeurt door het console, niet door het programma.

Standaard sensoren
In de buitenunit: regen, wind, temp, hum plus redelijke solar en "uv"
Console heeft barometer en temp en hum

Extra sensoren worden niet herkend door het console en dus ook niet door het PC-programma.
En dat is meteen het grote nadeel van deze configuratie.
Er zijn heel veel extra sensoren van FineOffset denk aan onweer, grond-vocht, extra temp-hum, luchtkwaliteit.

De (veel) duurdere consoles (zoals de HP1000SE) ondersteunen wel extra sensoren.
Maar voor de uitlezing van de "normale" sensoren op een console is de WH4000SE goed geschikt.

Als u nu (of later) toch meer sensoren wil gebruiken is de Froggit DP1500 (= Ecowitt GW1000) de oplossing voor "slechts" 50€ extra Daar kunt u werkelijk alles op aan sluiten.
Die GW1000 wordt veel besproken op het wx-forum, er is daar een levendige ontwikkeling van allerlei scripts voor weer-websites, "home-automation" etc.
EN
zowel WeatherDisplay, Meteobridge, CumulusMX e.a. ondersteunen de GW1000.

Zelf gebruik ik de DP1500/GW1000 zonder weer-programma en directe oplaad naar mijn PWS_Dashboard.
Kijk maar hier: https://pws.sluispark.be/?test De onweer(lightning) heeft na een batterij wissel nog geen onweer ontdekt.

Veel succes,
Wim
P.s. Bijgevoegd een screenshot van de WS-View app met de lokale data. Bijna net zo veel informatie als een console. De app kan ook de stations-gegevens van WeatherUnderground laten zien. Met alleen de standaard sensoren, maar ook de grafieken.
Bijlagen
Schermfoto 2020-05-07 om 16.53.37.jpeg
Schermfoto 2020-05-07 om 16.53.37.jpeg (76.36 KiB) 2906 keer bekeken
Schermfoto 2020-05-07 om 16.59.31.jpeg
Schermfoto 2020-05-07 om 16.59.31.jpeg (91.53 KiB) 2907 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door meteolosser
#72168
Dag Wim,

De wh4000 van Fine offset wordt ook genoemd in de Meteobridge lijst voor geschikte weerstations.

De toevoeging SE staat niet vermeld, dus volledige garantie dat het hierop werkt is er niet ?

In het geval dat het wel werkt dan kunnen aan meerdere weerburo,s data geleverd worden via de pc aansluiting.

Ecowitt in de VS levert zowel de 433/868 als 915 mhz .

Bij een eventuele bestelling dus vermelden welke frequentie het moet zijn voor NL. ( 868 dus )

Froggit duitsland verkoopt alleen de 868 versie.

Groeten,
Paul
Meteolosser.nl
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#72170
meteolosser schreef: 08 mei 2020, 11:40 Dag Wim,

De wh4000 van Fine offset wordt ook genoemd in de Meteobridge lijst voor geschikte weerstations.

De toevoeging SE staat niet vermeld, dus volledige garantie dat het hierop werkt is er niet ?
Inderdaad het lijkt erop dat dit station ondersteund door de Meteobridge
Het afgebeelde console is de console is van een Froggit WH4000SE die via USB wordt aangesloten.
Maar losse extra sensors kan je dan niet gebruiken. Dan heb je toch een DP1500/GW100 nodig
In het geval dat het wel werkt dan kunnen aan meerdere weerburo,s data geleverd worden via de pc aansluiting.
Ecowitt in de VS levert zowel de 433/868 als 915 mhz .
Bij een eventuele bestelling dus vermelden welke frequentie het moet zijn voor NL. ( 868 dus )
Froggit duitsland verkoopt alleen de 868 versie.
Groeten,
Paul
Meteolosser.nl
De meeste extra sensors worden gewoon door Froggit geleverd. Hun prijzen zijn inclusief BTW (dus geen extra kosten, behalve Europese verzendkosten).
Omdat Ecowitt rechtstreeks vanuit China levert moet er de juiste frequentie bij de bestelling worden opgegeven. Standaard wordt de Amerikaanse 433 mhz gebruikt. Verboden frequentie bij ons en ook lastig met uitbreidingen.
Als er bij Ecowitt besteld wordt komen er verzendkosten en via de douane BTW en invoerrechten bij.
Helaas merk ik dat dat vaker in België dan in Nederland wordt aangerekend.

Over nieuwe extra sensors die nog verwacht worden is er een discussie hier => https://www.wxforum.net/index.php?topic=39393.0
Zeer waarschijnlijk komt er al snel ook een soil-temp sensor (naast de al beschikbare Soil moist sensor) en een "water"-temperatuur sensor.

Wim