Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door engelbert.jan
#72331
Goedemiddag,
Ik heb een ecowitt GW1000 met een bliksemsensor gekocht.Andere sensoren zijn onderweg. Ik heb het geïnstalleerd en krijg nu na 1x een goede verbinding op pc, een tweede keer krijg ik de melding "geen verbinding mogelijk met netwerk GW1000-WIFI1234". Wat gaat hier mis. Heeft iemand een suggestie? wat moet ik doen?
Misschien een overbodige vraag.
Waarop moet ik de GW1000 aansluiten? PC of meteobridge of .......

Gr Engelbert
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#72332
engelbert.jan schreef: 09 jul 2020, 14:26 Goedemiddag,
Ik heb een ecowitt GW1000 met een bliksemsensor gekocht.Andere sensoren zijn onderweg. Ik heb het geïnstalleerd en krijg nu na 1x een goede verbinding op pc, een tweede keer krijg ik de melding "geen verbinding mogelijk met netwerk GW1000-WIFI1234". Wat gaat hier mis. Heeft iemand een suggestie? wat moet ik doen?
Misschien een overbodige vraag.
Waarop moet ik de GW1000 aansluiten? PC of meteobridge of .......

Gr Engelbert
De GW1000 is identiek aan de Froggit DP1500, dit is de manual: https://www.froggit.de/media/products/DP1500_BDA_EN.pdf

Stroom voorziening
U sluit de USB kant van de GW1000 aan via een USB oplader van een oude telefoon o.i.d.
NIET op een USB poort van een PC of Meteobridge.
De GW1000 wil alleen stroom, geen andere seriele boodschappen.

GW1000 Aanmelden aan het WiFi netwerk
Dat moet met de wsView app die u downloadt van de app-store van apple / google
LET OP: De GW1000 werkt alleen op een 2.4 GHZ netwerk
Dus uw smartphone of tablet moet ook gebruik maken van 2.4 ghz. Sluit eventueel tijdelijk uw 5ghz WiFi af in uw outer

Als u de GW1000 in de USB oplader stopt gaat die in "AccessPoint" stand, ook wel "Wi-Fi configuration mode."
U vindt dan tussen de WiFi netwerken in uw smartphone/tablet een nieuw WiFi netwerk, zoiets als GW1000-WIFI1234
U meldt u telefoon op dat netwerk aan
Dan kunt u via de app de GW1000 de gegevens van uw locale WiFi netwerk geven.
Die zal herstarten en zich aanmelden bij uw echte WiFi netwerk en het "AccessPoint" uitschakelen.

U zet ook uw telefoon weer op het normale WiFi netwerk en de WS-View app zal de GW1000 kunnen vinden.

Ook een Meteobridge zal dan de GW1000 vinden en kunnen gebruiken.
LET OP: Een Meteobridge kan maar 1 weerstation tegelijk bedienen.
Dus alleen een GW1000 met een bliksemsensor zal weinig informatie opleveren.
Probleem is ook dat normale sensoren elke zoveel secondes een meting rond-bazuinen. Maar dat doet de bliksem sensor veel minder vaak dan bijvoorbeeld een temperatuur sensor. De Meteobridge ondersteuning voor de bliksem sensor werkt nog niet correct. Zie Meteobridge forum.
Succes, Wim
Door engelbert.jan
#72335
goedemorgen,

Bedankt voor deze uitvoerige uitleg.
Dat zou dus betekenen dat de GW1000 constant aan een gsm moet hangen?
Een andere methode is er niet!

gr Engelbert
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#72338
engelbert.jan schreef: 10 jul 2020, 09:21 goedemorgen,

Bedankt voor deze uitvoerige uitleg.
Dat zou dus betekenen dat de GW1000 constant aan een gsm moet hangen?
Een andere methode is er niet!

gr Engelbert
De GW1000 zit alleen vast in een oplader in uw stopcontact. Verder nergens aan.

U voert de setup uit met behulp van de wsView app waarin u aangeeft wat uw Wifi-netwerk is incl. password
Dan koppelt de GW1000 zich aan uw WiFi netwerk en is uw smartphone weer vrij.
Dus na de setup verbindt u uw smartphone ook weer gewoon aan uw lokale WiFi-netwerk.

Daarna praten de apparaten zoals laptop, GW100, een tablet, uw telefoon alleen nog met elkaar via uw (WiFi)-netwerk.

Wie kan er met de GW1000 praten:
Uw smartphone en tablet
1. Die kunnen met behulp van de wsView app rechtstreeks alles zien wat de GW1000 kan tonen.

2. Als de GW1000 goed is geïnstalleerd laadt die ook alle weergegevens op naar o.a. WU en ecowitt.net
Dan kunt u met smartphone/PC/tablet de opgeladen informatie bekijken in uw browser.

Uw weer-programma
O.a. Meteobridge, CumulusMX en Weatherdisplay kunnen ook rechtstreeks met de GW1000 praten.
Weewx kan (nog even alleen) via een kleine omweg de GW1000 benaderen.

Als u zou willen vertellen wat u eigenlijk wil bereiken, kan er betere informatie gegeven worden.

Wim
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#72400
engelbert.jan schreef: 06 aug 2020, 09:47 goedemorgen,

Ik ben het hexadecimale id-nr kwijt van mijn Froggit DP50 temp/hum sensor. De sensor wordt nu geïdentificeerd als chanel 22. zou graag het hexa nr weer weten. Iemand die het wel weet?
Alvast bedankt.

Gr Engelbert.jan
www.weerstationbijdetoren.nl/pwsWDxx/

De Froggit DP50 is de multi-kanaals-sensor

U weet welk kanaal-nummer ("CHannel number ") u aan de DP50 heeft gegeven via de dip-switch bij de batterij.
Dan kan dus variëren van CH1 to CH8, voor dit antwoord neem ik aan dat de switch op CH1 is ingesteld?
Het hexadecimale ID varieert van 00 - ff voor de DP50 meer-kanaals sensor

De "22" uit uw bericht is een correcte ID en kan het hexadecimale ID van een DP50 sensor zijn.
Zie bijgevoegd screen-shot van vier DP50 sensors met ID 2d ec 9c en cc

Als er bij uw CH1 een nummer staat is dat een DP50
==> met CH1 dipswitch instelling
==> die de laatste keer gevonden is.
==> alleen of het uw sensor is, of die van de buurman, weten we niet.

Start uw WS-View app
1. Menu linksboven => Selecteer "Device List"
2. Klik op uw device, zoiets als "GW100A-xxxxx"
3. U krijgt dan een compleet overzicht van al uw geregistreerde sensors.
=> Dit is inclusief die van uw buren als de ontvangst daarvan tot bij uw DP1500 !
4. Klik op "more" rechtsboven => selecteer "Sensors ID"
5. U ziet dan alle soorten sensors die uw DP1500 ondersteund.
==> welke worden getoond is afhankelijk van de versie van WS-View
===>De vierde groep lijkt op uw DP50,
===> maar dat is hem niet. Dat is de vervangende buiten-temp-hum sensor en daar is er maar 1 van
6. De negende groep (onder de rechthoekige "leak sensor) is de DP50 multi-channel sensor.
==> Daar kunt u via het potloodje rechts zelf een sensorID invullen, handig als de sensor van de buurman er staat
==> Of u kunt op de "RE-register" knop drukken.
===> Dan zoekt de DP1500 opnieuw naar de sensor met dat kanaal nummer

Hoe weet u zeker of het uw sensor of die van de buurman is:
Om zeker te zijn of het getoonde nummer uw DP50 is neemt u de batterijen uit de DP50 en doet een re-register.
Als er dan na enkele minuten
==> geen DP50 is gevonden
==> of dat er een ander nummer verschijnt (vaak met een ander icoon voor de netwerk sterkte)
weet uw welk nummer bij uw eigen sensor hoort.

Succes, Wim

P.S. Ik apple Apple/IOS, dus als u Android gebruikt kunnen de menu's in WS-View er iets anders uit zien.
Bijlagen
sensors_ID.jpeg
sensors_ID.jpeg (46.68 KiB) 3109 keer bekeken