Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door foppen
#72612
Ik wil graag een weerstation installeren omdat het weer hier ter plaatse (Thailand) vaak erg saai (warm, droog en windstil) maar op sommige momenten juist ontzettend (nouja ontzettend) interessant kan zijn.
Met name in de moesson tijd, zo’n beetje van juli tot november kun je worden overvallen door enorme regens en onweders met gigantische bliksems die plotseling lijken te ontstaan zonder enige waarschuwing vooraf.
Heel onverwacht is er een enorm snel naderende donkere lucht die zonder een drup plotseling weer schijnt te verdwijnen maar het kan ook zijn dat het zo hard regent dat je denkt dat het niet harder kan er dan toch kan het nog een streepje meer….
Hel bijzonder is dat je soms een regenbui HOORT aankomen zonder em te zien.
Ook bijzonder vind ik dat onze hondjes onrustig worden van naderend onweer terwijl er niets nog op wijst dat er slecht weer aankomt, als die hondjes dat voelen moet het ook met een weerstation zichtbaar te maken zijn of niet?
De lokale weersverwachting van de commerciële websites kun je vergeten, die zeggen gewoon dat de zon schijnt en dat het de komende 14 dagen droog is terwijl het hoost van de regen.

Ik woon op het platte vlakke land en heb een goed en ver uitzicht op het naderende weer.
In de directe omgeving zijn er vrijwel geen weerstations, althans de dekking is niet zo als in Nederland en al helemaal niet met een webcam.
De glasvezel internet verbinding is hier heel goed.

Nu mijn vraag:
Wat zou een geschikt weerstation kunnen zijn?

Ik denk aan Garni 2055 Arcus en Davis 6250EU Vantage Vue en Bresser WSX3001

Moet het meteen zo duur en profi? Kun je niet beter gewoon met iets eenvoudigs beginnen?
Jawel, maar ik wil de aanschaf in Nederland doen, dit soort spul is in Thailand haast niet te koop of….2 á 3 keer duurder vanwege invoerrechten.
Als ik in Nederland bestel kan ik dit door familie als kerst geschenk laten opsturen voor 5 tientjes verzendkosten zonder importheffing.
Beetje ingewikkeld en daarom dan maar meteen goed zodat ik niet later nog meer kosten moet maken omdat ik bij nader inzien toch iets beters wil.

Wat mij bij een zoektocht opviel was dat er nogal wat merken zijn die gebruik maken van (Chinese?) OEM producten oftewel dat dezelfde modellen onder verschillenden merknamen verkrijgbaar zijn of vergis ik me?

Ik las bij een shop dat deze de instellingen voor aanschaf alvast kan doen zodat het uit de doos direct kan worden geplaatst.
Hoezo?. Wat valt er in te stellen behalve de coördinaten en de aanmelding op bijvoorbeeld Wunderground?
Als dat alles is kan ik dat zelf wel denk ik, of zie ik iets over het hoofd? Beetje pielen met instellingen is toch juist leuk?

Begrijp ik het goed dat voor het model van Davis extra accessoires nodig zijn om te connecten met Wunderground?
Waarom spreekt men van EU modellen?
Is het model in Azië dan niet bruikbaar vanwege de software ofzo?

Kortom, dit zijn zo’n beetje de vragen van een beginner….

Ik wil zeker ook een webcam installeren, daar ben ik gelukkig wel wat beter in thuis alleen… welk model lijkt jullie het meest geschikt?
Liefst installeer ik een IP Wifi camera.
Ik kan deze plaatsen op een soort van uitkijktoren met vrij zicht over rijstvelden.
Graag lees ik jullie adviezen…
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#72613
Wat opmerkingen vooraf
  • Een weerstation levert alleen informatie over het nu en het verleden
    Een eigen weerstation kan alleen vertellen of het de laatste 5 minuten heeft geregend. Niet of het binnen nu en x minuten / uren of dagen zal gaan regenen.
  • Grapje: Als u wilt weten of het regent, of de zon schijnt e.d. dan is een raam het goedkoopste station
Verwachtingen:
Welke leveranciers van weers-verwachtingen heeft u bekeken?
Zowel WeatherUnderground als Yr.No leveren verwachtingen die vrij redelijk overeen komen met de gemeten waardes. Er zijn er nog veel meer maar daar is het lastiger om de verwachting te bekijken.
Probleem is dat in dun-bevolkte gebieden en gebieden met weinig weerstations, de verwachtingen in stukken van "tientallen of honderden" vierkante kilometers worden gemaakt.

U vraagt: "Welk weerstation" => maar
De eerste vraag moet eigenlijk zijn: Weet u al of u een weer-programma gaat gebruiken om de gegevens te vanuw station te lezen, historie bij te houden en op te laden naar weer-netwerken?
Zo ja welk welk weer-programma denkt u aan.

De meeste weer-programma's ondersteunen veel verschillende stations, u moet dus voor de beastelling van uw station weten welk weer-programma u gaat gebruiken en of dat station door dat weer-programma kan worden uitgelezen.

Als u een station gaat gebruiken wat geen weer-programma nodig heeft, wordt de weer-data meestal alleen naar WeatherUnderground opgeladen. Daar heeft u een beperkte mogelijkheid om de weer-historie te raadplegen.

Davis stations:
Voor gewone gebruikers zoals de meeste HWA-deelnemers is dat de top.
U heeft inderdaad nog een kastje o.i.d. nodig om de gegevens van het Davis station te kunnen lezen of op een website te kunnen bekijken. Veel gebruikte termen: "USB-logger" voor aansluiting op een computer thuis, "WLL" een kaastje wat de gegevens naar het weatherlink.com netwerk oplaadt. Of een "MB-nano" of "Wifi-logger" die met veel meer mogelijkheden.
Bij Davis zijn er weinig uitbreidings mogelijkheden. Geen bliksem detectie bijvoorbeeld.
In het algemeen moet u daarvoor aparte apparaten kopen en die dan op 1 eigen website bij elkaar presenteren.
Of u gebruikt een uitgebreid weer-programma (WeatherDisplay, Meteobridge, CumulusMX die meerdere weer-apparaten kunnen inlezen en de gegevens voor u naar uw website kunnen doorsturen.
Kijk dan wel vooraf op de website van die weer-programma's welke weerstations ondersteund worden.

"Chinese OEM"
Ja, heel veel electronica komt uit China. Net zoals uw volgende smart-phone kan dat een hele goedkope of hele dure zijn die zeer goed werkt. Of een hele goedkope of dure die niet werkt.
Behoudens Davis zijn er weinig of geen fabrikanten meer die zelf stations maken. En volgens mij is alleen

"Chinese top-leveranciers"
Bijvoorbeeld ecowitt, wordt onder verschillende namen verkocht. Goed opletten is de boodschap. Veel stations lijken op lekaar, soms ook erg op een Davis-VUE.

Wim
Gebruikersavatar
Door T.J.
#72644
Mocht het budget niet teveel uitmaken, dan is Davis een aanrader, de EU versies werken op 868 mHz en de overige non eu versies op 915mHz.
Ontvangst is storingsvrij door frequency hopping.
Welke versie je neemt is afhankelijk van de lokale wetgeving betreffende frequenties.
Een IP cam is gemakkelijk te gebruiken met een Meteobridge.
Een Nano SD heeft een data opslag mogelijkheid op een SD kaartje.
Deze Nano SD wordt in de console geplaatst.
Wil je geen console dan is een MB pro of een gewone meteobridge met meteostick ook een optie.
Je kunt dan geen Davis verwachting gebruiken op een site ook EVO transpiratie is niet mogelijk, alleen met console.
In Thailand wel een dingetje lijkt mij.
Voorwaarde voor ET is wel een solar meting.
Via de server van meteobridge is het actuele IP cam beeld op te halen evenals gegenereerde grafieken.
Ook de ingebouwde weather 34 template is superhandig en vergt geen aparte installatie.
Mijn advies Davis met meteobridge nano, solar sensor (evt UV sensor voor zonkracht)

Dan haal je een betrouwbare set in huis, waar je jaren plezier van hebt, ook reserve onderdelen goed verkrijgbaar en station heeft veel mogelijkheden tot uitbreiding.

Succes!