Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
#72796
Een goede luchtdruk meten is moeilijk. Evenzo een relatieve vochtigheid. Ik heb op de televisie gezien dat er een luchtdruk meter bestaat. Daar gingen ze de hoogte van een soort vuurtoren mee meten in Hindeloopen. Hoe hoger je komt hoe lager wordt de luchtdruk. Er werd een formule toegepast en dan kon je op de centimeter nauwkeurig de hoogte bepalen.
Relatieve vochtigheid kun je meten door kokend water op de sensor los te laten. De damp die dan ontstaat is 100%. Maar dat gaat wat moeilijk. Als je naar de verschillende weerstations kijkt, wijkt de relatieve vochtigheid behoorlijk van elkaar af.

Hoe kan ik de luchtdruk en relatieve vochtigheid goed meten?
#72797
Het algemene, 'open deur'-antwoord op je vraag is:
1) koop/bouw goede sensoren
2) met een goed uitleessysteem, en
3) pas ze toe in een representatieve opstelling, zoveel mogelijk volgens richtlijnen.
Dat zijn m.i. 3 startvoorwaarden.

Stap 4) is Calibratie, hoewel dat via 1) al deels ingevuld moet zijn.
Dat kun je professioneel aanpakken, of met de mogelijkheden die je thuis hebt.
Voor dat laatste heb ik een beschrijving geprobeerd te maken:
zie http://www.vannwnhzn.nl/Supplement1_CalSensors00.html
Op het internet is voor dat aspect nog veel meer te vinden.

Controle van je luchtdruksensor is niet heel moeilijk t.o.v. bijv. het dichtstbijzijnde KNMI-station (als dat tenminste op redelijk korte afstand is, van bijv. <10km)
Periodieke calibratie-check op locatie van T&H-sensors is een ander verhaal:
als je niet ter plaatse een vergelijkingstest kunt uitvoeren tegen een goed-gecalibreerde referentiesensor, dan zul je bijna altijd de betreffende sensor in/naar een test-opstelling moeten overbrengen, en dat is toch aanzienlijk werk .....

;-) Nog afgezien dat T&H-waarden heel erg kunnen variëren per locatie, is dat misschien ook een reden dat je grote verschillen ziet in de overzichten.
#72799
Toulon7559 schrijft:

> Controle van je luchtdruksensor is niet heel moeilijk t.o.v. bijv. het dichtstbijzijnde KNMI-station.

Dàt is makkelijk gezegd; dichtstbijzijnde knmi-station. Dàt knmi-station ligt te ver (ruim 30 kilometer) bij mij vandaan om de luchtdruk goed in te kunnen stellen. Ik kijk regelmatig naar de stand op de knmi-website. Iedere keer stel ik die waarde weer opnieuw in het basisstation en iedere keer wanneer ik weer een poosje later kijk, staat er weer een andere waarde die ik dus weer op het basisstation instel. En zo blijf je dus bezig. Net een playstation 5 spelletje......

Dan maar te zwijgen over de relatieve vochtigheid............
Gebruikersavatar
Door JPC
#72800
Luchtdruk
Meestal is de afstand tot een KNMI station te groot om deze direct te vergelijken met je eigen waarde. Voor de kalibratie van de luchtdruk maak ik gebruik van :

https://data.buienradar.nl/1.0/feed/xml

Daar staat alle data van de diverse KNMI stations, dus ook de luchtdruk. Deze haal ik ieder 5 minuten binnen en zet ze in een grafiek. Daar staat ook die van mijn eigen barometer. Dan maak ik een absolute en relatieve grafiek. De laatste om de afwijking beter te kunnen zien. Let wel op de timestamp, zodat de waarden op de juiste plaats in de grafiek komen t.o.v. je eigen waarden.

https://sysanalyser.com/actueel/barovd.html

Een goede vergelijking is alleen mogelijk als er weinig wind is.

Mijn barometer is een BME280. Deze heeft een relatieve nauwkeurigheid van 0.12 hPa. De ruis van de sensor onderdruk ik door 100 keer per minuut te meten en deze waarden te middelen. Voor de grafieken gebruik ik een 5 minuten gemiddelde.