Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Gebruikersavatar
Door BrEw
#73343
Ik heb een Arduino uno bordje besteld, met daarbij een Bosch BMP390L sensor. Absolute nauwkeurigheid +/- 0,5 hPa. Voor een goeie 25 euro heb je een enorm nauwkeurige barometer in huis. Ik vraag me af waarom fabrikanten van weerstations nog sensoren gebruiken met specificaties als +/- 3 hPa of +/- 1hPa in het geval van Davis.

Het zal waarschijnlijk te maken hebben met kostenbesparing en dat is niet mijn sterkste punt.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73346
Nauwkeurigheid van meteosensoren is niet absoluut, maar bestaat uit componenttoleranties en toepassingstoleranties, en de statistiek daaromheen.

Het lijkt me niet zonder reden dat fabrikanten/leveranciers van meteo-systemen bijna nooit vermelden welke sensoren-typen ze toepassen:
1. De meeste klanten hebben het nauwkeurigheids'bouwwerk' niet in de gaten, en accepteren de afgegeven meetwaarden zonder discussie.
;-) Het is immers door een computer uitgerekend .......
Dat daar achtergrondaspecten meespelen als bijv. resolutie & tijdgeldigheid bij overdacht van data, en layout (zoals algorithme-keuze), rekenresolutie en rekenfrequentie voor de bijbehorende functies, dat wordt niet gezien.
2. Nauwkeurigheid van de component is 1 aspect, maar gebruik maken van die nauwkeurigheid en afregelen van de bijbehorende toepassing is vaak iets anders => bijkomende effort = kosten. Die effort kun je als fabrikant vermijden door de specwaarden voor de leverantie zo ruim te zetten, dat bijna altijd de som van de toleranties binnen de marges vallen. De klant heeft hierop geen invloed en moet het accepteren (of niet).
3. Gemak, omdat de fabrikanten (als ze maar binnen de spec-waarden blijven) zonder kennisgeving de component mogen wisselen. En dan is de goedkoopste geschikte component goed genoeg .......
4. Vermijden van discussie met kundige/geïnteresseerde gebruikers, als aan de componentenkeuze te zien zou kunnen zijn dat de sensorfunctie veel beter kan dan de specs aangeven. Dus niet tonen van die info vermijdt discussie = tijd = geld.

Samenvattend lijkt me de keuze van specwaarden meestal gedreven door de commerciële aanpak, niet door de techniek.

;) Daarom is zelfbouw ook zo leuk: je kunt (met voldoende kennis) echt de technische grenzen verkennen ......
Gebruikersavatar
Door BrEw
#73347
Ik bedoelde te zeggen dat deze sensor de absolute luchtdruk meet met een nauwkeurigheid van +/- 0.5 hPa. Dat lees ik toch op de website van de fabrikant (Bosch).
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#73348
@BrEw

Helemaal kloppend!
;-) Met zulke kennis kun je dus zelf iets moois daarmee maken, dat een mogelijk zwak punt van je PWS opvangt!
Het is al zinvol om vergelijkend te kunnen kijken of je vermoedens waar zijn.
Daarna vers2 hoe je dat invoegt in de dataset van je PWS.

27Juli2021:
ingekort
Gebruikersavatar
Door BrEw
#73393
Ergens deze week zaten de lage landen in een grote bubbel van ongeveer gelijke druk. Ik heb toen van de gelegenheid gebruik gemaakt om mijn arduino barometer setje gelijk te zetten met vliegveld Deurne bij Antwerpen. Hemelsbreed hier 10,8 km vandaan dus voor mij acceptabel.

Om enigszins gelijk te komen moest ik softwarematig 0,37 hPa in de min corrigeren, dit valt nog binnen de sensorspecificatie van +/- 0,5 hPa.
correctie.png
correctie.png (2.91 KiB) 1774 keer bekeken
De uitvoer komt er dan zo uit te zien:
com.png
com.png (141.01 KiB) 1774 keer bekeken
Vandaag liggen de isobaren dichter bij elkaar maar er zit weinig afwijking in de gemeten waardes.
excel.png
excel.png (2.72 KiB) 1774 keer bekeken
Links de BMP390 sensor en rechts Deurne airport.

Mijn weerstation was niet op voorraad dus er zit wat levertijd op. Misschien dat de vakantietijd en chiptekort ook meespelen. De spullen die wel op voorraad waren heb ik inmiddels ontvangen, zonder invoerkosten.