Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door AntonE
#73382
@wim je kan lezen dat je er verstand van hebt. Ik merk dat ik nog een leek ben. Ik zou graag realtime data willen bekijken en een tijd lang terug kunnen kijken (hoe was het vorig jaar?) Wat kan ik met een weer programma? Ik heb nog niet de interesse om deel te nemen aan programma’s. Daarvoor ben ik wellicht niet goed genoeg. Ook een eigen website is op dit moment niet aan de orde. Vooral data voor mezelf👍. Op afstand bekijken lijkt me wel 😎 stoer. Ik wil dus wel data op kunnen slaan. Ik ben al een stuk verder; willen jullie mij nog verder brengen? Dank en groeten, Anton
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#73383
AntonE schreef: 14 aug 2021, 10:24 . . .
Ik zou graag realtime data willen bekijken
Op uw console of bij een weer-netwerk.
en een tijd lang terug kunnen kijken (hoe was het vorig jaar?)
Dat kan met iedere versie van deze weerstations.
Die laden uw data op naar Die netwerken zijn gratis, kost u niets om op te laden. Alleen een heel klein beetje data verbruik van uw internet aansluiting.
Waarom is het gratis: Omdat u ook uw data gratis ter beschikking stelt.
Uw data wordt door de netwerken gebruikt om de fijnmazige weersverwachtingen te verbeteren.
Wat kan ik met een weer programma?
Niets extra zolang u geen eigen weer-website heeft.
Zoiets als dit [RECLAME] bijvoorbeeld [RECLAME]
Ik heb nog niet de interesse om deel te nemen aan programma’s. Daarvoor ben ik wellicht niet goed genoeg.
?? Als u weer-netwerken bedoelt, daar neemt uw weerstation aan deel zonder inspanning voor u.
Ook een eigen website is op dit moment niet aan de orde. Vooral data voor mezelf👍. Op afstand bekijken lijkt me wel 😎 stoer. Ik wil dus wel data op kunnen slaan. Ik ben al een stuk verder; willen jullie mij nog verder brengen? Dank en groeten, Anton
Uw data wordt bij de weer-netwerken opgeslagen en bij sommige kunt u die dan weer terug ophalen, als het u uitkomt.
Dan kunt u allerlei extra programma's mee gebruiken op uw (toekomstige) website.

Wim
Door AntonE
#73384
Ga me bezinnen op de froggit of toch alecto waarbij ik de temperatuur meting in een alles in 1 unit voor lief neem. Dank voor jullie hulp. Mochten jullie of anderen nog toevoegingen hebben, graag. Gr. Anton
Door Elvia16
#74140
wvdkuil schreef: 13 aug 2021, 18:21 Alecto ws-5500 wordt gemaakt door FOSHK http://www.foshk.com/ en dergelijke stations worden verkocht onder diverse namen. Bijvoorbeeld Alecto, Garni, Ventus en vele andere. De stations worden niet onder de naam FOSHK aan consumenten verkocht. Daarvoor gebruikt de fabrikant de naam Ecowitt

Ik zal voor de links de Duitse leverancier gebruiken omdat die zeer veel FOSHK stations verkoopt.
Dus de "eenvoudigste" versie, identiek aan de alecto WS-5500, is Froggit WH3000 SE PRO

Zelfde buiten unit, maar een console wat alle extra sensors ondersteunt:HP1000SE PRO Wi-Fi

De buitenunit in aparte onderdelen kan ook HP1000SE PRO Single Sensor Edition
Hiermee kan de temperatuur wind en regen sensor op een "optimale" plaats geïnstalleerd worden.

Op het WXForum is er een apart topic waar alle mogelijkheden van de FOSHK/Ecowitt/Ambient/xyz naam stations in een matrix zijn neergezet.
De door de leverancier gebruikte type nummers zijn immers allemaal verschillend.

=== Davis
Als we dit vergelijken met een Davis die dan ook nog aparte sensors voor wind en regen moet hebben, wordt dat een Davis VP2. Daar kan een console bij, ziet er helaas wat ouderwets uit, maar is oer-degelijk.
Met "uitbreidbaar" console https://www.weerstationkopen.nl/weersta ... eerstation
Om gegevens op te laden naar een website of WeatherUnderground e.d. moet daar nog een "logger" bij.

=== Vergelijk altijd appelen met appelen.
Helaas is tussen Davis en FOSHK een echte vergelijking niet meer mogelijk.

Voor dezelfde beperkte mogelijkheden is een Davis 2 tot drie maal duurder.
Tot voor enkele jaren werd dat goed gemaakt door de hoge kwaliteit vergeleken met de Chinese "brol" versies.
Helaas is Davis, naar mijn persoonlijke mening, stil blijven staan en is FOSHK/Ecowitt enorm in kwaliteit gegroeid. Een nieuwe buiten temp/hum sensor kost 20 euro , batterij erin , aanzetten, klaar.

=== Is een console wel nodig:
Veel consoles staan ergens te verstoffen dus zowel Davis als FOSHK/Ecowitt verkopen dezelfde stations met een "console" zonder glazen scherm. Men gebruikt dan een smartPhone of tablet app om de weer-gegevens te bekijken.

Veel plezier met het uitzoeken,

Wim
P.S. Ik gebruik zelf een Davis VUE (alles in 1) EN een Froggit HP-1000 (alles in 1)
Op een appartement kan je nooit alle sensoren optimaal plaatsen.
Ik heb nu de froggit HP 1000se pro single sensor edition gekocht naar aanleiding van uw verhaal, blijkt echter dat je niet èn de regensensor èn de anemometer samen aan een paal kunt bevestigen. Klopt dat of zie ik iets over het hoofd?

Bij goedkeuring van 1e bericht, een moderator-correctie in de laatste zin van een waarschijnlijke fout:
'regenseizoen' is veranderd in 'regensensor'
Door Elvia16
#74141
Wvdkuil,
Ik heb de froggit HP1000se pro single edition gekocht maar kom er dus achter dat je de anemometer en de regenmeter niet samen aan een paal kunt bevestigen. Heb ik dat juist of zie ik iets over het hoofd?
Door WSDokkum
#74144
Elvia16 schreef: 21 mei 2022, 18:34 Wvdkuil,
Ik heb de froggit HP1000se pro single edition gekocht maar kom er dus achter dat je de anemometer en de regenmeter niet samen aan een paal kunt bevestigen. Heb ik dat juist of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb even moeten zoeken maar uiteindelijk een video kunnen vinden van dit station.
Als ik het goed bekijk moet je inderdaad 2 aparte buizen moeten hebben voor de windmeter en de regenmeter.
Indien mogelijk zou je de windmeter hoog kunnen plaatsen, de regenmeter dan ergens in de achtertuin of voortuin indien dat mogelijk is, anders zou je nog een korte buis aan het hok dak kunnen plaatsen.
#74145
Voor een configuratie met 'losse componenten' is een aparte mast per sensor en een redelijke afstand tussen regenmetermast en windmetermast prima te verdedigen,
want anders staat namelijk de ene sensor mogelijk in de 'schaduw' van de andere.
De file in de weblink in dit forumbericht geeft uitleg hoe je zou kunnen opstellen, ook in een bebouwde omgeving.
Eveneens engelstalig, maar dit document geeft vooral in hoofdstukken 4 en 5 praktische voorbeelden met uitleg bij de keuzes.