Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door AntonE
#73370
Goedemorgen,
Ik wil graag een weerstation aanschaffen. Het wordt mijn eerste weerstation en hoop dat het vooral leuk is. De gegevens moeten wel enigszins valide en betrouwbaar zijn. Een temperatuursensor op dezelfde positie als de windmeter lijkt me niet handig. Een weerhut hoeft dan weer niet. 😀. Opslagoverzicht over bijv een jaar lijkt met interessant. De Alecto heeft denk ik alle sensoren op een plaats? Dan zou deze, gezien mijn vorige opmerking ( enigszins valide en betrouwbaar) afvallen. Wat is jullie advies?
Dank voor jullie advies.
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#73373
Alecto ws-5500 wordt gemaakt door FOSHK http://www.foshk.com/ en dergelijke stations worden verkocht onder diverse namen. Bijvoorbeeld Alecto, Garni, Ventus en vele andere. De stations worden niet onder de naam FOSHK aan consumenten verkocht. Daarvoor gebruikt de fabrikant de naam Ecowitt

Ik zal voor de links de Duitse leverancier gebruiken omdat die zeer veel FOSHK stations verkoopt.
Dus de "eenvoudigste" versie, identiek aan de alecto WS-5500, is Froggit WH3000 SE PRO

Zelfde buiten unit, maar een console wat alle extra sensors ondersteunt:HP1000SE PRO Wi-Fi

De buitenunit in aparte onderdelen kan ook HP1000SE PRO Single Sensor Edition
Hiermee kan de temperatuur wind en regen sensor op een "optimale" plaats geïnstalleerd worden.

Op het WXForum is er een apart topic waar alle mogelijkheden van de FOSHK/Ecowitt/Ambient/xyz naam stations in een matrix zijn neergezet.
De door de leverancier gebruikte type nummers zijn immers allemaal verschillend.

=== Davis
Als we dit vergelijken met een Davis die dan ook nog aparte sensors voor wind en regen moet hebben, wordt dat een Davis VP2. Daar kan een console bij, ziet er helaas wat ouderwets uit, maar is oer-degelijk.
Met "uitbreidbaar" console https://www.weerstationkopen.nl/weersta ... eerstation
Om gegevens op te laden naar een website of WeatherUnderground e.d. moet daar nog een "logger" bij.

=== Vergelijk altijd appelen met appelen.
Helaas is tussen Davis en FOSHK een echte vergelijking niet meer mogelijk.

Voor dezelfde beperkte mogelijkheden is een Davis 2 tot drie maal duurder.
Tot voor enkele jaren werd dat goed gemaakt door de hoge kwaliteit vergeleken met de Chinese "brol" versies.
Helaas is Davis, naar mijn persoonlijke mening, stil blijven staan en is FOSHK/Ecowitt enorm in kwaliteit gegroeid. Een nieuwe buiten temp/hum sensor kost 20 euro , batterij erin , aanzetten, klaar.

=== Is een console wel nodig:
Veel consoles staan ergens te verstoffen dus zowel Davis als FOSHK/Ecowitt verkopen dezelfde stations met een "console" zonder glazen scherm. Men gebruikt dan een smartPhone of tablet app om de weer-gegevens te bekijken.

Veel plezier met het uitzoeken,

Wim
P.S. Ik gebruik zelf een Davis VUE (alles in 1) EN een Froggit HP-1000 (alles in 1)
Op een appartement kan je nooit alle sensoren optimaal plaatsen.
Laatst gewijzigd door wvdkuil op 13 aug 2021, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door BrEw
#73374
Het is moeilijk kiezen en de keuze is reuze. Ik heb ook een paar weken zitten surfen en vergelijken. Davis is kwalitatief zeer goed maar viel voor mij af vanwege de prijs en wat je voor die prijs krijgt. Je krijgt een jaren 90 console en wil je eventueel je data op internet publiceren dan mag je nog een keer (diep) in je buidel tasten terwijl dit bij nieuwere weerstations al is ingebakken.

Zodoende kwam ik bij Ecowitt terecht (www.ecowitt.com). Ecowitt is een dochteronderneming van Fine Offset, een producent van weerstations voor diverse merken zoals Ecowitt, Froggit en ook Alecto, en er zijn er nog een aantal. Vergelijk de Alecto ws-5500 eens met de Froggit HP1000SE PRO. De sensoren zijn hetzelfde alleen de console ziet er wat gelikter uit, het oog wil tenslotte ook wat.

Ik heb uiteindelijk gekozen voor een Ecowitt HP2553 met een losse extra nauwkeurige temperatuursensor voor buiten (WH32_EP met SHT35 sensor), bliksemdetectie en een sensor voor de luchtkwaliteit. De losse temperatuursensor komt in een Davis passieve sensorhut te hangen. De overige sensoren krijgen elk hun eigen plaats.

Ecowitt levert vanuit Hongkong wat invoerkosten met zich mee kan brengen. Het eerste pakje met een inhoud van ongeveer 75 euro werd overigens zonder invoerkosten afgeleverd. Froggit levert vanuit Duitsland en kost dus niets extra. Ecowitt sensoren werken ook op Froggit weerstations mits ze dezelfde frequentie gebruiken (868 MHz voor Europa).

Een heel verhaal, ik hoop dat je er iets mee kan.
Door AntonE
#73376
Beste mensen, heel veel dank voor deze goede info. Wanneer ik het samenvat denk ik dat de strekking is: ecowit met een losse temperatuur sensor? Blijft alecto ook overweegbaar wanneer losse temp.sensor mogelijk is? Is dit een correcte strekking? Gr. Anton
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#73378
AntonE schreef: 13 aug 2021, 20:12 Beste mensen, heel veel dank voor deze goede info. Wanneer ik het samenvat denk ik dat de strekking is: ecowit met een losse temperatuur sensor? Blijft alecto ook overweegbaar wanneer losse temp.sensor mogelijk is? Is dit een correcte strekking? Gr. Anton
De beste configuratie is als alle sensoren apart te plaatsen zijn.
De Alecto WS-5500 en vergelijkbare stations kunnen niet op de console extra sensors weergeven.
Daarvoor is het uitgebreide console nodig, of een extra (50 euro) GW1000/DP1500
Die GW1000/DP1500 is ook nodig als er van weer-programma's zoals Weewx. MeteoBridge of WeastherDisplay gebruik gemaakt gaat worden voor opladen naar HWA en andere. Ecowitt kan standaard al opladen naar
Ecowitt.net (transmission of the measured values of all connected sensors)
Wunderground (transmission of the measured values of the outdoor area)
Weathercloud (transmission of the measured values of the outdoor area)
WOW (transmission of the measured values of the outdoor area)
User-defined server (transmission of the measured values of the outdoor area)
AntonE schreef: 13 aug 2021, 20:31 Nog even dit: deze kwam ik tegen bij froggit? Zou dat wat zijn? In ieder geval losse onderdelen😁https://www.froggit.de/product_info.php ... meter.html
Gr. Anton
Dat is precies de configuratie die ik bedoelde, mijn link was in het Engels en had een kopieer fout.
Later kunnen er allerlei extra sensoren toegevoegd worden zelfs luchtkwaliteit en CO2 sensors.
Het console laat die allemaal zien.
Afbeelding
Succes,
Wim
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#73381
AntonE schreef: 14 aug 2021, 08:50 @wvdkuil wat kan deze meer? Een console vind ik op zich wel mooi😁. Wellicht later bij te kopen? Gr. Snton
Ik vermeldde die configuratie omdat het glazen console toch 110 (nu met actie) tot 140 euro meer kost.
En niet (direct) met de belangrijkste weer-programma's kan samenwerken.

Als je een weer-programma, zoals Meteobridge, WeatherDisplay of Weewx, wilt gebruiken moet dat programma de gegevens kunnen lezen van het station.

Een GW1000/DP1500 heeft een extra API (= programmeer interface) waardoor de weer-programma's de data kunnen ophalen.

Het gaat erom hoe u n aar uw weerstation metingen wilt kijken.
Via de console
=> alleen in huis
Op 4 netwerken b.v. ecowitt.net, WeatherUnderground waar uw console naar kan opladen
=> overal waar u een internet verbinding heeft
Uw eigen website daar kunt u op twee manieren uw data krijgen
=> via de console met glas. Die kan naar 1 eigen website de realtime gegevens opladen
=> via de GW1000 en een weer-programma
==> dan kan het weer-programma ook alle hoog-laag waardes berekenen en veel meer data opladen

De GW1000 kunt u (later) voor 50 euro aanschaffen als u nu een inderdaad zeer fraai console wilt.
Vooral als u extra sensors gaat gebruiken en uw eigen weer-website aan het opzetten bent.

Succes,
Wim