Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Door Rick1507
#74222
Beste forumleden,

Ik wil graag een eigen amateurweerstation beginnen. Ik heb er lang over gedacht en het nooit echt uitgezocht maar nu moet het er toch maar eens van komen.

De keuze uit weerstations is alleen zo groot dat ik niet echt meer weet waar te beginnen. Ik heb een dak van 2 meter hoog en een dak van 10 meter hoog wat op die hoogte vrij open is t.o.v. de omgeving.

Ik zou dus graag aparte temperatuur en windsensoren willen hebben. Ik ga er namelijk van uit dat een 10 meter temperatuur erg moeilijk te extrapoleren is naar een 2 meter temperatuur.

Ook zou ik graag een database bijhouden van de gemeten waarden. Ik heb wat programeer ervaring dus ik denk dat ik dat wel voor mekaar krijg maar het weerstation moet het natuurlijk wel toelaten.

Mijn budget is pakweg 500 euro dus als men suggesties heeft en/of tips dan hoor ik ze graag.

Bedankt alvast!
Gebruikersavatar
Door wvdkuil
#74223
Lokatie:
Ik heb een dak van 2 meter hoog en een dak van 10 meter hoog wat op die hoogte vrij open is t.o.v. de omgeving.
Ik zou dus graag aparte temperatuur en windsensoren willen hebben. Ik ga er namelijk van uit dat een 10 meter temperatuur erg moeilijk te extrapoleren is naar een 2 meter temperatuur.
Als u zo dicht mogelijk bij de "KNMI/KMI" stations wilt zitten kiest u in uw geval voor 10m hoog, liefst boven alle bebouwing, vrij zicht e.d., geen bomen, geen schaduw van andere gebouwen e.d.
Maar u zelf en uw naaste buren zullen de windsnelheden die uw "professioneel geplaatst " station meet nooit voelen. En ook niet dezelfde temperatuur.

In mijn ogen meten "privé-weerstations" de micro-lokale waardes, in de tuin zoals u die zelf ervaart.
In steden is er namelijk op vele plaatsen een aanzienlijk "hitte effect" en waait er altijd minder wind dan aan de zee-kust of op een weide in een polder.
De "weer-voorspelling" leveranciers maken ook steeds meer "micro"-verwachtingen voor gebieden van minder dan 1*1 km.

In mijn ogen moeten wij, de privé weer-stations, de echte neerslag, de echte "gevoels" temperatuur en wind meten en op onze eigen lokale web-site vermelden.

Alles-in-één of losse componenten:
Ik zou dus graag aparte temperatuur en windsensoren willen hebben.
"Alles-in-een" werkt goed in zeker 80% van de gevallen voor een stads/dorp station.
Losse regenmeter:
In mijn ogen is de lokatie eis voor de neerslag meter het belangrijkst . Maak die bereikbaar om makkelijk op verstoppingen te kunnen controleren. Liever boven een groen/grasveld en niet boven een bitumen dak. De metingen gaan meestal per 0.2 mm neerslag via een "maatbekertje/lepeltje". Er blijft dus altijd < 0.2 mm na wat regen achter.
Losse of extra temperatuur meter
De meeste "alles-in-een" werken met "zon bescherming" voor de temperatuur sensor, in de meeste gevallen voldoende.
Een aparte temperatuur sensor kan betere waardes geven maar die gebruiken batterijen. Dus die raken langzaam leeg en dan is er helemaal geen echte temperatuur meting meer.
Losse of extra wind meter
Soms heel handig bij grotere tuinen. Maar ook daar kan er een batterij probleem zijn.

Welk compleet weerstation heeft u nodig?
Ook zou ik graag een database bijhouden van de gemeten waarden. Ik heb wat programeer ervaring dus ik denk dat ik dat wel voor mekaar krijg maar het weerstation moet het natuurlijk wel toelaten.
Essentieel => U moet uw eigen weer-data zonder problemen lokaal uit uw weerstation kunnen ophalen.
Voorheen kon dat met bijna alle weerstations, maar anno nu werkt bijna alles eerst via internet.
Via weerstation -> console -> opladen naar XYZ-portaal -> opvragen vanaf XYZ -> verwerken in eigen "database"/website.

Een leverancier van betaalbare weerstations en die nog steeds "internet" en lokaal tegelijk ondersteunt is de Chinese FOSHK. Die stations worden onder heel veel verschillende namen verkocht: Ecowitt, Ambient, Froggit, Alecto e.a.

Traject 1: Data naar - van internet
De stations moeten minstens standaard kunnen opladen naar de meest gebruikte "openbare" internet sites: zoals WeatherUnderground, WeatherCloud en WOW. FOSHK/Ecowitt/Froggit stations hebben daarnaast ook een eigen "Ecowitt" site op het internet.
U kunt uw opgeladen data van die internet sites terug lezen voor eigen gebruik. Dat kan direct maar ook (jaren) later. soms is er wel een aggregatie tot 5 minuten of langer.

Traject 2: Data rechtstreeks van station
O.a. de betaalbare FOSHK/Ecowitt/Froggit stations hebben 1 of meer API's om de data rechtstreeks vanuit het station te lezen.
Met een API (application-programming-interface) kunnen uw programma's de data opvragen (pull) of krijgt een weer-script/website de gegevens toegestuurd elke x secondes (push).

Console?
Een ander voordeel van moderne stations, u heeft geen "glas-plaat" console meer nodig. Een micro-klein kastje ontvangt alle informatie van de sensors en stuurt die door naar de ingestelde websites. Ook reageert zo'n kastje op lokale vragen van lokale computers/weer-programma's.
U gebruikt dan een standaard app op een tablet of telefoon om uw weer-gegevens te bekijken. Een oude afgeschreven tablet ergens in huis volstaat.

Voorbeeld stations
Een starters configuratie: DP1500 Wi-Fi Weather Server USB Dongle & WH3000SE All-in-One outdoor sensor voor minder dan 130€

Een all-in-one zonder bewegende delen: ECOWITT Wittboy Weather Station voor 310€

Een losse componenten station: GW1102 Wi-Fi Weather Station with Solar Powered Wireless Anemometer, UV & Light Sensor, Self-Emptying Rain Collector
Ook in europa beschikbaar voor < 250€

Heel veel informatie over FOSHK stations vindt u => hier En die informatie wordt voortdurend bijgewerkt door de gebruikers.

Succes,
Wim

P.S. een welgemeend advies:
Stel zo veel mogelijk vragen voordat u iets bestelt.
Ook met een budget van 500€ zijn er veel zeer veel op elkaar gelijkende stations te koop. Prijsverschillen voor identieke stations van 100€ of meer komen frequent voor. Maar sommige weer-stations lijken wel heel erg op elkaar maar zijn intern totaal verschillend.
Laatst gewijzigd door wvdkuil op 25 jul 2022, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74226
Rick,

Naast alle aspecten die Wim noemt, vooruitdenken mbt de praktijk van het gebruik & onderhoud.
Voor blijvend goede werking moeten sensoren af en toe worden nagekeken, en zeker batterijen voor voeding vragen periodieke controle en vervanging
=> toegankelijkheid is belangrijk, en bijv. een opstelling op 10m hoogte vraagt dan denkwerk tav constructie.
Met zonnecellen goed alternatief voor batterijen, met meer autonomie, maar is niet zaligmakend:
toch soms onvoldoende in onze winter, en dan is iets extra nodig zoals bijv. een Powerbooster bij WFTempest en de externe voeding voor de nieuwe, solidstate Ecowitt.
Wim’s laatste advies ook daarvoor zinvol: het forum doorzoeken en doorvragen totdat je een goed beeld hebt ………
Gebruikersavatar
Door BrEw
#74229
Hoi Rick,

Ik zou eens op de site van Ecowitt gaan kijken. Veel waar voor je geld en je koopt rechtstreeks bij de fabriek die voor veel andere merken produceert. Ook de klantenservice is prima bereikbaar (ook al zitten ze in China). Ik ben vorig jaar begonnen met een weerstation en dit draait al ongeveer negen maanden probleemloos.

Groeten,
Hans