Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Gebruikersavatar
Door JPC
#74394
Er zij hier al wel wat draadjes te vinden hierover maar toch:
Ik denk aan de aanschaf van een van beide stations ter aanvulling / vervanging van mijn huidige station. Zijn er mensen hier die ze nu gebruiken en waarom. Welke is het beste?
Tempest :
Langer op de markt
Alleen solar voeding (werkt het nu ook nog?)
Geen vorst/sneeuw verwarming (Is dat een probleem?)
Glad ontwerp met een centrale paal in windmeter
(De glad geverfde windtunnel mag niet beschadigen?)
Geen vorstverwarming nodig i.v.m. gladde ontwerp?
weinig onderhoud door glad ontwerp?
bliksem detectie
Weer voorspelling met AI (Is die beter dan de reguliere voorspelingen?)

Wittboy:
Korter op de markt
Voeding aansluiting voor vorst verwarming en ook de rest.
Is de vorstverwarming nodig i.v.m. ribbels en matje?
Heeft de vorstverwarming invloed op de temperatuur meting?
Ribbels op regen vlak, wind tunnel : Ribbels bovenkant, 4 paaltjes, gazen matje op bodem
(Gazen matje is nodig bij hevige regen voor de nauwkeurigheid van de windmeting)
Heeft dus meer onderhoud nodig?
Temp/hum meter vervangbaar
Binnen temp/hum via hub (ook de barometer zit daar).
Systeem uitbreid baar met andere sensors
O.A. normale regenmeter en bliksem detectie

Samen:
Wat plaatsingshoogte betreft is zo’n all-in station altijd een compromis.

Hoe goed is de windmeter (ook bij hevige regen / sneeuw / vorst)?
Hoe betrouwbaar zijn de solar en UV metingen?
Is de haptische regenmeter al nauwkeurig en betrouwbaar genoeg?
Ook bij sneeuw en vorst?
Hoe gevoelig zijn de regenmeter en windmeter voor trillingen.

Dit is een must: Is de data goed te verkrijgen voor gebruik op eigen website!
En dan NIET via WU, awekas …
Gebruikersavatar
Door T.J.
#74395
Sinds een dik halfjaar de WS90 in gebruik.
Haptic regen sensor vereist calibratie in app, ik doe dat in combinatie met mijn Davis en een WH40 regensensor van Ecowitt
Nauwkeurigheid is echter wisselend van de haptic sensor afhankelijk van de weersomstandigheden, motregen wordt niet geregistreerd
Ik heb de WS90 nog steeds in een testopstelling staan, tot nu toe tevreden over betrouwbaarheid van de communicatie
Nu, met de koudere temperaturen heb ik de WS90 via netstroom van stroom voorzien, verwarming wordt dan gebruikt, niet echt een grote invloed op de temperatuur meting tot nu toe
UV en solar ook bijgesteld in de app, wijken standaard nogal af, vaak te hoog, na bijstelling redelijk in lijn met mijn Davis
WH32 sensor kan gebruikt worden om de temperatuur/vochtigheid op een andere plaats te meten dan de WS90, deze vervangt dan de basissensor in de WS90

Er is een mogelijkheid tot een "custom" upload, ik gebruik deze samen met pwsdashboard en dit werkt prima
Ook meteobridge verzamelt de data via lokaal netwerk van de GW2000 hub, ook dit probleemloos
Bereik van de extra sensoren is ook goed, zolder naar beneden verdieping, geen probleem door twee betonnen verdiepingen heen
Ik gebruik de WS90, GW2000, 2550 console, 4 extra temp/hum sensoren(WH31), onweerdetector(WH57), WH40 regenmeter
Mogelijkheden genoeg, samen met de prijs van Ecowitt, prima station
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74396
Tempest in gebruik sinds december 2020.
Blijft bij mij onder titel ‘in validatie’, want vooral de neerslagmeetwaarde vraagt nog steeds aandacht:
zie mijn betreffende rapportage in deze thread van het forum, naast die van andere gebruikers.
Sinds enige tijd net als T.J. een WH40 als neerslagreferentie meelopen.
Meetwaarden voor Temp/vocht/luchtdruk/wind zitten redelijk in de buurt van mijn Nexus en WS7000.
De metingen voor Licht en UV lijken heel plausibel:
mijn andere sensoren daarvoor zijn ongekalibreerd, dus geen echt vergelijkingsinformatie beschikbaar, alleen ‘indicatief’.
Over de werking van de ontladingsdetectie-functie heb ik geen mening, behalve dat het intrigeert:
je kunt de uitkomsten (m.i.) nu alleen voor jezelf afbeelden als afstand en niveau, maar het wordt niet globaal uitgewerkt i.c.m. de info van andere Tempest_PWSen.
Heb je de betreffende App geïnstalleerd, dan krijg je melding op iPad e.d. van neerslag en van ontladingen.

Bij Tempest geen verwarming in de sensorhead, maar nog geen problemen daarmee gehad.
Wel vorige winter uitval gehad door te weinig zon om de interne accu vol te houden:
oplosbaar met de PowerBooster die gereed ligt voor installatie
[moet nog wel iets bedenken om de batterijhouder (en eventueel daaraan de USB-voeding) beter beschermd buitenshuis te monteren,
of bedenken hoe ik de Cat5-type voedingskabel naar binnenshuis doorvoer].

Gebruik de data van Tempest van alle 3 beschikbare aftappunten:
- rechtstreeks vanuit DHZ-UDP-extractie op de WiFi-LAN.
- vanuit de kant-en-klare uitgang van de Weatherflow-server,
- na deze server via zijn doorvoer via WUnderground als WU-station,
De lokale UDP-extractie geeft ruwe data.
De tweede dataset (en daardoor ook de derde dataset) ondergaat een vorm van auto-kalibratie in de Weatherflow-server.
Meteobridge pikt via ingebouwd menu uit de dataflow de Tempest-data zonder moeite op.
Weatherdisplay heeft ook een hele reeks functies specifiek voor Tempest/Weatherflow.
Gebruikersavatar
Door JPC
#74399
Dank voor de reacties.
Het lijkt erop dat de regenmeter niet die kwaliteit heeft als de reguliere. Ook voor detectie regen of droog is hij niet ideaal, omdat motregen niet gezien wordt.
(Dan blijft mijn RG11 dus in gebruik, die doet dat goed. Maar rate en hoeveelheid regen is daar slecht. Ondanks het vervangen van het relais door een solidstate exemplaar.)
Dan is die WH40 een betere oplossing. Maar dan weer een oplossing voor sneeuw maken (heb ik nu ook niet).
Dan is de WS80 misschien ook een optie.
De windmeter moet dan wel betrouwbaar zijn, anders heeft het geen zin dit uit te proberen !
Het ontvangen van data rechtstreeks van de sensors via UDP extractie lijkt mij en goed plan. Kijken of ik dat in vb.net kan verwezenlijken.
Om geheel onafhankelijk te zijn van wifi zou ook een 868 ontvanger een oplossing kunnen zijn?
Nu heb ik een 433 ontvanger voor al mijn sensors.
Voordeel is dat bij stroomuitval het blijft doorwerken op de accu van de PC.
Dat kan hiermee:
http://www.rfxcom.com/epages/78165469.s ... ucts/22101
Die kan wel o.a.Davis Vantage Vue sensors ontvangen.
Zou ik de ontwikkelaar hierover moeten mailen.
Door alexuskoi
#74401
Hallo, ik ben de wittboy aan het uittesten. Jammer genoeg kan ik het station kwa nauwkeurigheid niet aanraden. De temperatuur meting heeft nu zelfs in de winter al een afwijking van meer dan +1 °c. De regenmeter is een geval apart dat ben ik nu aan het proberen kalibreren dat ik een betrouwbare meting krijg. Maar standaard is die meting veel te hoog. Meet meer regen dan er valt. Motregen leek hij me wel goed te meten allé dat waren toch mijn bevindingen. Als de verwarming bij vorst aanschiet om sneeuw neerslag te meten dan gaat de temperatuur meting toch beetje omhoog. Dat kan niet de bedoeling zijn. Of hij effectief de neerslag als sneeuw goed meet heb ik nog niet kunnen uittesten ik wacht nog steeds op de 1 ste sneeuw. De windmeter ook aan het bijregelen in de instelling aangezien de wittboy bij mij naast de andere meet instrumenten staat op de officieel correcte hoogte. (1,5m)

Verder heb ik naast dit station al de losse Ecowitt sensoren die allemaal goed naast elkaar werken en goed ontvangen worden door GW1000 of 2000. Mijn temperatuur meter zit een barani shield waardoor de meting heel goed is. Verder worden al mijn meting nog een gecontroleerd met de kmi regen en temperatuur meters. Dus Ecowitt is zeker een aanrader maar de all in Wittboy niet echt. Hopelijk kan ik het nog wat beter inregelen zodat ik er toch nog iets kan van maken. Mvg Alexander