Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
#74402
Dit voorjaar is na vele jaren inzet mijn Luftdaten-Fijnstofsensor met SDS011+BME280 gesneuveld.
Werk op de LAN altijd met fixed_IPs voor de diverse computers/processors;
wel zo handig als je vanuit LAN periodiek aanroept of overstuurt voor lokaal datagebruik.

Nu bezig met installatie van vervangende Fijnstof-sensor van type Weerhuisje_FS02, met SPS30+SHT31 als sensoren,
maar vindt in diens menu's geen mogelijkheid voor instellen van Fixed_IP.
Kan indirect wel Fixed_IP proberen af te dwingen via router-instelling m.b.t. MAC-adres van de Fijnstofsensor,
maar direct Fixed_IP instellen bij de Fijnstofsensor is handiger:
weet iemand of dat in de huidige airrohr-firmware ergens kan? Zo ja, hoe?
#74405
Was probleempje met initiële firmware-versie van oudere datum (zoals hieronder = zonder mogelijkheid voor IP-instelling).
Aanvinken voor automatisch bijwerken van firmware, en dan laat de nieuwere firmware-versie wel een IP-instelvenster zien.
Bijlagen
screenshot-fijnstof0-2022.12.13-19_52_38.png
Initieel config-venster
screenshot-fijnstof0-2022.12.13-19_52_38.png (30.96 KiB) 4395 keer bekeken
#74407
Mijn 'oude' SDS011-setup weer tot leven kunnen wekken na vervangen van blijkbaar toch kapotte BME280,
nog eens goed schoonmaken van de SDS011 en nalopen van alle bedrading + connectors:
o.a. de voedingskabel bleek ook een ‘zachte’ breuk opgelopen na langdurig gebruik in de buitenlucht.
;) Wel realistisch blijven: bij een SDS011 daterend van 2018 kun je end-of-life nu zien aankomen.
#74410
Gaat de SDS011 4 jaar mee?

Ik heb hem nu ruim een jaar draaien en gaat geweldig. Echt leuk project.

Hoopte dat ik ook mee kon doen met Blitzortung, maar dat schiet niet op. Ben nog wel op zoek naar een betrouwbaar citizien science project voor bliksem.
#74411
Mijn luftdaten sensor gaat ook al 4 jaar mee, echter heb ik de sensor zelf binnen hangen en een slangetje via luchtrooster naar buiten.
Voor bliksem detectie is misschien het projekt van Microsferics een optie?
Oebel van weerstation Assen zuidwest weet hier alle ins en outs wel van.
Is ook nog wel redelijk betaalbaar.
Kijk eens op https://www.wxforum.net/index.php?topic=43702.0

Plan om volgend voorjaar ook met dit project mee te doen
Na wat opstart problemen schijnt dit project nu goed van de grond te komen.
#74412
Levensduur SDS011 volgens datablad is 8000uur (voor vol-continu bedrijf, gebaseerd op de verwachte levensduur van ventilator & laser).
Voor beperking van belasting wordt bijv. in de Luftdaten-firmware de aandrijving periodiek aangestuurd voor 20s bedrijf per meetinterval van 150s:
dat kan de levensduur verlengen met factor 7,5 => effectieve levensduur van 4~5 jaar.
Maar dat is natuurlijk wel een geschatte waarde t.o.v. het datablad,
afhankelijk hoe de aansturende software is opgezet, exemplaar-kwaliteit, omgeving, staat van onderhoud, respijt door uitschakeling(en) i.v.m. storing, e.d. …..

Toevoeging 07Jan2023:
De naastgeplaatste BME280s hielden het bij mij ca. 4,5jaar uit, voordat de luchtdrukmeting onderuit ging.
De Temperatuur&Vocht-meting ging nog rustig door.