Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74517
Voor PWS-op-afstand zou MiFi-routing inderdaad wel eens de gemakkelijker invulling kunnen zijn voor diegenen die minder goed onderlegd zijn t.a.v. interface-details
[ ;-) oftewel de meesten van ons], met een beetje hulp van een wel ter zake bekende leverancier voor de systeem-opzet.
Gebruikersavatar
Door HeliantHus
#74518
Ja, ik ben voorlopig toch weer terug bij mijn eerste opzet met MiFi-routing, 80Ah accu, 5V USB en 180W zonnepaneel.
Het hierboven door mij genoemde Ecowitt systeem met ingebouwde 4G kost overigens €600,-. Dat is vergeleken met professionele systemen, niet duur, maar ver boven mijn budget.
Gebruikersavatar
Door HeliantHus
#74607
We zijn nu een maand verder en ik heb wat draaien.

Het weerstation is geworden de SenseCAP S2120 8-in-1 LoRaWAN Weather Sensor.
De reden dat deze het geworden is dat hij geen electriciteit en geen WiFi nodig heeft om de data door te zenden naar mijn website.
De voeding bestaat slechts uit 6AA batterijen en het station heeft een 0,5W zonnepaneeltje wat de levensduur van de batterijen verlengt.

Zoals uit de naam blijkt maakt het station verbinding met het LoRaWan netwerk.
Ik gebruik hier voor The Things Network. https://www.thethingsnetwork.org/
Het omzetten van de data naar een dashboard gebeurd met Datacake, een IOT-platform. https://datacake.co/

De communicatie met het netwerk is nog niet optimaal omdat ik vrij ver van de publieke LoRaWan gateways zit.
(Zie de lage Rssi) Hierdoor valt er nu soms data weg, of komt niet aan.

Mijn volgende project is dan ook om zelf een gateway te maken van een Raspberry PI 3B+, als de LoRaWan gateway HAT hiervoor weer leverbaar is.
Het voordeel van een eigen gateway is dat je dan kan uitbreiden met bijvoorbeeld een bodemvochtigheidssensor.

Daar de tuin slechts 1km verwijderd is van mijn huis ga ik eerst kijken of de PI-gateway aan mijn huis kan komen (scheelt weer stroom) of dat hij toch in het tuinhuis geplaatst moet worden.
Ik heb al gezien dat er ook voor de PI accu's zijn die aan een klein zonnepaneel kunnen worden opgeladen. (PI-juice)

Eerlijk gezegd viel het uitzoekwerk mij mee, ik had e.e.a. in een dagje aan de praat.
Kijk voor een indruk hier: https://huismanwim.nl/
#74608
Het ziet er allemaal netjes uit!
Veel hobby-plezier met verdere verbetering van je weerstation.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74609
Een werkend voorbeeld is aansprekend en daagt uit!

1. Soms wil het voor verbindingscontinuïteit helpen als je de LoraWAN-verbinding instelt op SF12 ipv SF7.
SF12 kost soms wel tot 25 maal vermogen, dus gaat ernstig ten koste van batterijlevensduur.
Bij redelijk/goed zicht tussen je sensor en de Gateway kun je (daarna) mogelijk met een lagere SF werken.
2. Anderzijds is LoraWAN juist bedoeld om de Gateway op afstand te kunnen plaatsen voor draadloze overbrugging naar je huis cq. het internet, over grotere afstand dan met Wifi-bereik haalbaar.
Gateway in je tuinhuis lijkt daarom niet DE oplossing, maar plaatsing thuis meer te overwegen.

;-) Zoals veel aspecten: wat is een bruikbaar compromis?

Aanpassing24Feb2023:
Tekst ingekort & herzien
Gebruikersavatar
Door HeliantHus
#74619
Toulon7559 schreef: 22 feb 2023, 08:41 Een werkend voorbeeld is aansprekend en daagt uit!

1. Soms wil het voor verbindingscontinuïteit helpen als je de LoraWAN-verbinding instelt op SF12 ipv SF7.
SF12 kost soms wel tot 25 maal vermogen, dus gaat ernstig ten koste van batterijlevensduur.
Bij redelijk/goed zicht tussen je sensor en de Gateway kun je mogelijk met een lagere SF werken.
2. Anderzijds is LoraWAN juist bedoeld om de Gateway op afstand te kunnen plaatsen voor draadloze overbrugging naar je huis cq. het internet, over grotere afstand dan met Wifi-bereik haalbaar.
Gateway in je tuinhuis lijkt daarom niet DE oplossing, maar plaatsing thuis meer te overwegen.

;-) Zoals veel aspecten: wat is een bruikbaar compromis?

Aanpassing24Feb2023:
Tekst ingekort & herzien
Bedankt Toulon voor je reactie.
Inmiddels is mijn dataconnectie al weer down. :(
TTN heeft geen dekking hier en met Helium heb ik mijn DC's al verbruikt en heb geen zin om te gaan "minen".
Ik wil Open Source en zit niet te wachten op e.o.a. commerciële oplossing.

Het wachten is nu op mijn LoRa-HAT voor de Raspberry. Die wil ik thuis plaatsen (WiFi+voeding) en ik woon binnen 500m vanaf de plaats van het weerstation. Dus ik hoop dat ik daarmee verbinding kan maken.

Wordt vervolgd....
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74620
Bij mij niet helemaal vergelijkbaar, maar toch ....

Bij voorgaande TTN-testen zat de dichtstbijzijnde, actieve Gateway op enkele kms afstand:
in de praktijk onbereikbaar gebleken voor de 'Marvin' sensor-node die ik toen gebruikte, en dat was reden om zelf een LPS8Gateway aan te schaffen.
Aan de gang gekregen t/m TTN_v2_Console, maar toen TTN overschakelde naar TNS3, alles opzij gelegd.
Bij recente herstart van de LPS8Gateway blijkt die 'niet in orde', dus indien onrepareerbaar een alternatief gaan verzinnen.
In huidige toestand zit volgens de TTN-kaart al op ca. 800m luchtlijn een actieve Gateway, maar wel in stadsbebouwing, dus veel obstakels & storing = veel verlies.
Heb nu hier een Dragino LSN50 als test_sensornode, die t.a.v. interfaces en firmware universeel genoeg is om een 'basic' weerstation te maken.
Als verbinding met de genoemde externe Gateway onvoldoende blijkt, dan met een eigen Gateway:
afstand van huis tot mijn sensor-node is max. 100m, dus een TTIG zou dan eigenlijk m.b.t. reikwijdte al goed genoeg moeten zijn.
Bijkomend aspect dat zo'n TTIG met minimale moeite moeten kunnen worden geactiveerd voor de TTN-verbinding, maar de TTIG moet het werk doen met een klein ingebouwd antennetje, dus drastische beperkingen te voorzien.
;-) Als de LPS8 niet meer is te redden, dan kan zijn antenne 'duurzaam' de TTIG-prestaties oppeppen, of het is een booster voor een EndDevice.
Gebruikersavatar
Door HeliantHus
#74627
Daar zijn we weer en het is gelukt!

Ik heb een eigen LoRaWAN gateway gemaakt door een Dragino PG1302 concentrator aan te sluiten op mijn Raspberry Pi3B+.
Op de site van Dragino stond al een image-OS klaar om op de MicroSD kaart te branden. Pi opstarten en via de Dragino LoRa gateway webinterface kan e.e.a. ingesteld worden. Aanmelden bij TTN, Datacake integratie maken: klaar!
En het weerstation (op 500m) krijgt nu WEL verbinding met TTN.
Zie hier voor specificaties en foto's.

P.S. Moderator: ik denk dat dit draadje beter past in Klushoekje?
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74628
Wim,

Inderdaad kun je sommige aspecten van het draadje als 'geknutsel' beschouwen,
maar heel veel in het forumwerkgebied is in die categorie,
want continu wikken, wegen en DHZ-aanpassen aan veranderende omstandigheden en mogelijkheden.

.;-) Je ontdekkingsreis met LoraWAN is m.i. van groot 'algemeen belang' voor opzet van een weerstation_op_afstand,
en in die zin zit het draadje toch wel op een prima plek!

;-) ;-) Nu nog het laatste stapje uitvinden & realiseren om vanuit de Applicatie-omgeving de upload naar HetWeerActueel (en andere organisaties) op te zetten.
Als verlengstuk voor jouw opzet op zijn plaats in deze draad,
maar als het iets 'universeler' wordt, en vermoedelijk 100% DHZ-ontwikkeling, dan kan dat misschien inderdaad beter worden opgepakt als nieuw draadje in de rubriek Weersoftware of in rubriek Zelfgemaakt.

MVG, Anton