Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Gebruikersavatar
Door HeliantHus
#74502
Goedendag allemaal,

Ik ben voornemens om een wifi weerstation (Alecto WS-5200) te plaatsen in mijn volkstuin.
Daar is geen netstroom.
Voor WiFi wil ik gebruik gaan maken van een MiFi-router (TP-Link M7350).
Voor stroomlevering wil ik gebruik gaan maken van 2 x 90 Watt zonnepanelen, een MMPT regelpaneel 20A 12V voor 100-260 Watt panelen en een 20Ah Lithiumaccu.
Hieraan hangt een USB2-adapter voor de levering van de benodigde 5Volt.
Uiteraard is het de bedoeling de weerdata te sturen naar mijn eigen website en algemene weersites.

Gaat dit werken? Mijn zorg gaat vooral uit naar de stroomvoorziening. Is die in bovenstaande configuratie voldoende?

Zijn er hier mensen die ook een dergelijke configuratie hebben en bereid hun ervaringen te vertellen?

Groet, Wim
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74505
Een paar 'losse' opmerkingen.

1. Bij een opstelling-buiten-zicht is 'vandaal-bestendigheid' een hoofdpijn-aspect.
2. Een langere, donkere winterperiode (zoals bijv. nu aankomend in Januari) gaat een testcase worden voor de voedingscapaciteit.
3. Nieuwsgierig naar het verbindingskosten-aspect m.b.t. de GSM-kant van de MiFi-router.
Gebruikersavatar
Door HeliantHus
#74506
Toulon7559 schreef: 13 jan 2023, 23:44 Een paar 'losse' opmerkingen.

1. Bij een opstelling-buiten-zicht is 'vandaal-bestendigheid' een hoofdpijn-aspect.
2. Een langere, donkere winterperiode (zoals bijv. nu aankomend in Januari) gaat een testcase worden voor de voedingscapaciteit.
3. Nieuwsgierig naar het verbindingskosten-aspect m.b.t. de GSM-kant van de MiFi-router.
Dank.

1. Gelukkig zijn wij tot nu toe gevrijwaard hiervan. De tuinen liggen naast een woonwijk waar men zicht op houdt. Dit blijft natuurlijk altijd een risico. Mijn tuinhuis heeft dubbele sloten, maar als ze echt kwaad willen gaat de fik er in of zo.
2. Dat is ook mijn primaire probleemvraag. Het weerstation heeft een batterijbackup. Desnoods kan ik de accu opladen in de werkschuur van het tuincomplex. Een windmolentje in de wintermaanden kwam ook bij mij op.
3. Een SIM-kaart kost ca. €6,50 per maand (1 GB data) en volgens de leverancier van het weerstation is het dataverbruik slechts enkele MB's per maand.
Laatst gewijzigd door HeliantHus op 14 jan 2023, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74508
;-) Reclame maken mag niet in dit forum, maar afkijken kan je wel op ideeën brengen:
WolkyTolky is een oplossing die m.i. functioneel dicht in de buurt komt van wat jou voor ogen staat.

Zoals gemeld in dit forum zou LoraWAN-techniek ook kunnen als verbindingsmiddel tussen de sensor-opstelling en het internet,
maar vraagt DHZ-werk voor protocol-afhandeling.
GSM-verbinding via MiFi is waarschijnlijk door protocol-transparantie de eenvoudiger en beter uitgewerkte aanpak voor dit concept,
met WolkyTolky als wijdverbreid, professioneel praktijkvoorbeeld.
Gebruikersavatar
Door HeliantHus
#74509
WolkyTolky is inderdaad dé oplossing in 1, maar is professioneel en de prijs zal ook daar naar zijn. Ik heb wel een offerte aangevraagd.

Een andere heel interessante tip van je is LoraWAN. Ik bezit een RaspBerry Pi en programmeren is een hobby van me. Bedankt hiervoor.
Ik ga me eerst daar eens op richten.

Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74510
Met LoRaWAN in gedachten out_of_the_box_denkend is de vraag wat je op je volkstuin wil gaan meten.
Als je bijv. 'basis-zicht' wil op Temp&Hum op ca. +1,5m plus 1*Bodemtemperatuur, dan zou je met een kant-en-klaar LHT65-pakketje communicerend via TTN al goed op weg kunnen, want dat heeft dan alle benodigdheden:
werkt zonder PV-voeding, zo'n opstelling is heel onopvallend, en het kost de kop niet.
Minimaal zou je ook met deze Elektor-versie naar Temp&Hum kunnen kijken.

Vanuit die hoek gezien zou je (technisch gezien) momenteel anderzijds zelfs een volledige meteo-oplossing-op-afstand in elkaar kunnen zetten:
naast ongenoemde spec-waarden en het hoge kosten-aspect is daar nog wel iets te regelen m.b.t. interface naar gebruikersapllicaties,
waar ze in aangegeven weblink m.i. tamelijk lakoniek overheen stappen .....
Gebruikersavatar
Door HeliantHus
#74511
Ik val van de ene verbazing in de andere wat er zoal verkrijgbaar is. Geweldig.

Dan is https://www.seeedstudio.com/sensecap-s2 ... -5436.html ook interessant. Ook vanwege de eigen zonne-energie voorziening. Maar redelijk prijzig.

Maar dan heb je nog altijd een LoRaWAN gateway nodig. En https://www.sossolutions.nl/raspberry-p ... D_BwE]deze is voor de RaspBerry Pi momenteel overal uitverkocht.

Ik zoek nog alternatieven.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74512
Tja, elementen zijn er wel, maar daarmee tegen redelijke kosten een van voor tot achter goed geregelde functionele keten bouwen, dat is een uitdagende puzzel ......
Met een klein 'oefenprojectje' kun je kijken of & hoe een bepaalde opbouw werkt:
;-) ervaring daaruit delen is een belangrijke reden van bestaan voor dit soort forums ......
#74513
SwitchDoc Labs heeft een indrukwekkend weerstation gebouwd met veel aandacht voor de stroomvoorziening. Zie https://www.switchdoc.com/project-curacao-project-page/. Het heet "Project Curaçao" met veel detail beschreven waar veel van te leren is, denk ik. Het zonnestroomdeel inclusief berekeningen staat in: https://www.switchdoc.com/project-curac ... em-part-2/

Succes!
Gebruikersavatar
Door HeliantHus
#74514
Het vinden van de juiste spullen voor LoRaWAN is voorlopig moeilijk te vinden of prijzig.
Dan begin ik toch ook weer naar GSM-oplossingen te kijken.

En dan vind ik dit: https://shop.ecowitt.com/products/ws600 ... 8884808866
Dit 7-sensor weerstation (+ optionele bodemsensor) heeft ingebouwde communicatie via GSM 4G (dus geen mifi router nodig), zonnepaneel, en verder alleen voeding via 5V USB. Ik heb dan ook geen zware accu nodig. Daar spaar ik behoorlijk wat Euro's mee uit, waarmee ik de aanschafprijs van dit station kan verrekenen.

Hier staat een leuke review + film van iemand uit Noorwegen die, in the middle of nowhere, het weerstation heeft neergezet: https://www.weatherstationdepot.com/eco ... on-review/

Maar ik blijf nog even doorzoeken.

Edit: Bedankt voor de tip @Ws Heinenoord