Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Gebruikersavatar
Door JPC
#74595
Ik heb nu een korte tijd een WS90 op een proef locatie (Moet nog het dak op). Wat ik merkte is dat de vogelpinnen niet veel waarde hebben. Er is al een paar keer een Kauw midden op gaan zitten. Heb nu 4 pinnen vervangen door echte (langere). Misschien help dat. Ik hoop dat dat de metingen niet beïnvloed.

Ik merk dat diverse waarden gekalibreerd moeten worden. In ieder geval de UVI. Deze is te hoog, maar pas tegen de zomer kan je daar wat zinnigs over zeggen omdat de waarden nu laag zijn. Ook de regenmeter. Vanochtend 0,5mm tegen 0,1 van mijn WH40. Heeft iemand dit al uitgezocht. Het zal wel niet geheel kloppen maar het is wel een makkelijker startpunt. Dus UVI en W/m2 en de 4 regenwaarden voor de haptische regenmeter. Bi voorbaat dank.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74596
Misschien vergelijkbaar met Weatherflow_Tempest.
Voor temperatuur, vocht en druk kun je nog iets verzinnen voor een lokale kalibratie met DHZ-hulpmiddelen,
maar zou niet weten hoe je een haptische neerslagsensor lokaal kunt kalibreren:
controle van een 'conventionele' regenmeter met bucket-constructie is in dat opzicht de eenvoud zelve.

Voor Licht, UV en Wind de Tempest-waarden vergeleken met andere, lokale sensoren,
met hevige verwarring als gevolg, als je geen 'professionele' referenties hebt.
Voor online vergelijking in Domoticz van mijn Tempest met zijn 'buren', zie https://vannwnhzn.nl/Tempest_Vergelijk.html
In die vergelijking zijn Tempest-waarden de uitlezing uit WUnderground,
aan het eind van het langst mogelijke, externe circuit via de Weatherflow-server en via WUnderground,
onbewerkt en zonder offsets m.b.t. lokale kalibratie.

18Februari2023:
Aangepast en ingekort.
Gebruikersavatar
Door T.J.
#74597
Mijn calibratie waarden UV en licht.
Haptic sensor ongeveer 0.6 tot 0.7 instellen dit proefondervindelijk doen.
Aangezien mijn WS90 kuren heeft met de regenmeting kan ik dit nu niet beoordelen, maar voor de problemen begonnen had ik alle calibratie waarden op ongeveer 0.7 gezet voor alle ranges van neerslag intensiteit.
Bijlagen
Schermafbeelding 2023-02-17 204128.png
Schermafbeelding 2023-02-17 204128.png (15.85 KiB) 3731 keer bekeken