Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Gebruikersavatar
Door simtom
#74677
Hallo allen,

Minder dan een week geleden kocht ik als newbie een volledige kit van Netatmo (dus met regenmeter, windmeter en Radiation Shield), dit omwille van het feit dat er een sale was en omdat enkele vrienden er zelf één hebben en zeker konden aanraden.

Normaal ben ik het type persoon dat soms weken research doet en vergelijkt maar in dit geval was het eerder een impulsaankoop.

Nu, we zijn nog geen week verder en ik begin toch al serieus te twijfelen om de hele kit te retourneren. Zo werkte de windmeter maar 2h sinds zijn installatie vorige vrijdag, en ook de buitentemperatuur is enkele graden hoger dan andere stations of officiële metingen. Dit ondanks het feit dat ik hun Shield gebruik, die net als bedoeling heeft niet onderhevig te zijn aan de warmte van direct zonlicht (wat dus blijkbaar niet het geval is).

Ik moet wel zeggen, ik ben iemand die van minimale designs houdt en in dat opzicht is de Netatmo wel de mooiste, alsook de app is duidelijk en heeft een mooi design (bijkomend moet ik het ook wel kunnen verkopen aan mijn vriendin :D). Ook het bevestigen van alle sensoren was poepsimpel met de meegeleverde mounting hardware. Uiteraard is dit allemaal nutteloos als de effectieve metingen niet juist zijn, of gewoon niet worden doorgestuurd.

Na wat opzoekingswerk (dus in dit geval, na de aankoop...) kwam ik op dit forum terecht. Ik heb al wat merknamen zien verschijnen zoals een Davis, WeatherFlow Tempest, Ambient Weather en Ecowitt, waarbij de drie laatste de meest betaalbare zijn. Je hebt dan ook nog Froggit, maar die gebruiken eigenlijk dezelfde hardware als Ecowitt zeker? Zo ziet deze er wel al heel interessant uit. Ik heb gelezen dat de Davis producten de gouden standaard zijn, maar die prijzen zijn net wat te hoog voor mij, daar komt dan nog eens bij dat je blijkbaar nog een aparte logger moet aankopen om de metingen online te kunnen zien.

Vereisten voor een alternatief zijn:
- budget is om en bij de €350 (liefst inclusief al montagegereedschap, dit was zo met de Netatmo);
- geen meegeleverde monitor (ik ben van de generatie die is opgegroeid met een smartphone);
- een ietwat mooi design, al zal wellicht enkel de Netatmo die prijs kunnen claimen;
- mooie integratie met app en web dashboard;
- eventueel mogelijkheid om later nog modules toe te voegen;
- (bonus) module voor binnen zoals de Netatmo.

Belangrijk ook is dat het zoveel mogelijk plug-and-play moet zijn (in hoeverre dat kan). Misschien is het een nadeel nu dat ik de Netatmo heb, maar die installatie was heel gemakkelijk en snel.

Amai, een hele boterham, maar hopelijk leidt dit deze keer tot een betere aankoop ;)
#74678
Welkom!
Bij een opstart zul je altijd aspecten tegenkomen die vragen oproepen.
je leverancier is degene die je als eerste moet kunnen helpen, zeker zolang onder garantie.

Een forum zoals HetWeerActueel is een plaats waar je ‘lotgenoten’ kunt bevragen voor een second opinion.
Dat de windmeter zo ernstig faalt, dat lijkt ernstig genoeg voor een garantieclaim:
loop voordat je contact opneemt met je leverancier nog een keer goed na of je installatie van dat onderdeel goed hebt uitgevoerd.
Voor temperatuur is het bij eerste opstart niet ongebruikelijk dat er een constante afwijking is (zgn. bias), die door vergelijk t.o.v. een betere, naburige sensor wordt bijgeregeld als onderdeel van lokale kalibratie.
Voor de andere sensoren zou je direct ‘geloofwaardige’ waarden moeten zien.
#74679
Toulon7559 schreef: 04 apr 2023, 18:12 Dat de windmeter zo faalt lijkt ernstig genoeg voor een garantieclaim voor dat onderdeel:
loop voordien nog een keer goed na of je installatie van dat onderdeel goed hebt uitgevoerd.
Voor temperatuur is het bij eerste opstart niet ongebruikelijk dat er een constante afwijking is (zgn. bias), die door vergelijk t.o.v. een betere sensor wordt bijgeregeld als onderdeel van lokale kalibratie.
Voor de andere sensoren zou je direct ‘geloofwaardige’ waarden moeten zien.
Hey Toulon7559,
Dat is de reden waarom ik lid ben geworden ;)

Ik heb inderdaad al een ticket lopen met support, alleen voorlopig zonder reactie (en als ik andere gebruikers mag gevlogen is er amper nog support). Installatie al twee keer gecheckt en geen problemen, in de app en dashboard zie ik de windmeter ook gewoon staan (batterijstatus en verbinding zijn ok).

Er is inderdaad een mogelijkheid tot kalibratie, alleen, de metingen zijn wél accuraat van zodra de zon niet meer op de Shield schijnt! Het toepassen van een afwijking zou dus leiden tot een foutieve meting 's nachts. Ik kan altijd eens proberen om de module uit de zon te plaatsen, maar wat is dan het nut van de bescherming?

Vochtigheid is relatief accuraat.
#74680
Dat de windsensor zich meldt, is op zich al positief.
Misschien een heel nuchtere vraag, maar waait het momenteel in jullie omgeving?
De laatste dagen is het hier namelijk bijna windstil, en dan zie je dus nauwelijks iets van windsnelheid, en is windrichting ook onbetrouwbaar (vanzelfsprekend).
Kijk bij naburige weerstations eens wat die aan meetwaarden aangeven en vergelijk daarmee.
#74682
Waar staat je weerstation?
Dan kunnen we misschien meekijken:
voor een aantal Netatmo’s hebben we een invulling gemaakt met hun ‘publieke dataset’.
Uitlezen op die manier blijft wel in status 'validatie', omdat de gebruikservaringen met dit PWS 'erg ambivalent' zijn.

Aanpassing230405:
Toevoegen van laatste zin.
#74684
Helaas simtom, van mijn ervaring zal je zeker niet blij worden. Ik kocht een paar jaar geleden ook de complete netatmo set: 3 binnenmodules, buitenmodule, regensensor en windmeter. Plaatsing van de wind- en regenmeter is nooit 100% en langer dan een paar dagen in orde geweest. Ik was met name geïnteresseerd in de windmeter, omdat ik weleens wilde weten hoe dat rond ons huis eruit zou zien met storm.

Na enkele posities uitgeprobeerd te hebben, bleef de verbinding instabiel en verscheen met grote regelmaat de melding dat er geen verbinding kon worden gelegd met de windmeter. Overigens geldt dit voor bijna alle modules...
Ik heb net als jij netjes een ticket aangemaakt, toegang gegeven tot het weerstation zodat kon worden meegekeken. Ik heb daardoor (kosteloos) twee nieuwe windmeters opgestuurd gekregen omdat men kon zien dat deze defect was. Omdat je zelf de data kan downloaden kon ik zien dat de meting regelmatig plaatsvond, behalve uiteraard bij verbindingsproblemen.

Ten einde raad heb ik mijn hoofdmodule op de tweede etage gezet. Hemelsbreed een meter of 3 van de windmeter vandaan. Een houten dak met zonnepanelen erop was het enige dat in de weg stond. En nog was de verbinding geregeld weg.

Kortom, ik vond het toch een miskoop. Vooral omdat de windmeter maar om de 5 minuten data laat zien in de app. Dat is heel wat anders dan de 2,5 seconden die mijn huidige windmeter doorgeeft.
De prijs weerhield mij er destijds van om voor Davis te kiezen, maar ik heb door de Netatmo wel ontdekt dat ik het echt leuk vind. De Netatmo heb ik er nu nog voor de lol bij, met alleen de buitenmodule actief en een binnenmodule staat in de kruipruimte :D. Daar wordt nu gemeten wat het effect is van de vloerisolatie die inmiddels is aangebracht.

Kortom, de vervanging onder garantie is wel goed van Netatmo, maar de kwaliteit van de apparatuur is beroerd.
Je gaf ook aan dat de installatie eenvoudig is met de mount-kit. Ik kan dat beamen. Helaas zit de aluminium schroef waar de meter op vastzit na een jaar compleet vast, waardoor kapotdraaien de enige optie is. Dat probleem komt vaker voor heb ik op diverse fora gelezen.
#74686
Dag Richard,

Dat komt eigenlijk helemaal overeen met mijn ervaringen. De afstand tussen de modules is amper 5m met enkel een groot venster tussenin en ik verlies al snel één tot drie streepjes.

Tja die Davis, voor mij persoonlijk een beetje te "oubollig", zeker ook omdat je die logger nodig hebt, maar ik ben er van overtuigd dat de effectieve metingen top zijn ;)

Voorlopig ziet de Ecowitt WittBoy er wel interessant uit, vrij strak design (alles in één unit) en gewoon met een Wifi-module.
Gebruikersavatar
Door T.J.
#74688
Met Ecowitt zeker geen verbindings problemen van sensoren gehad
Wittboy is goed, alleen de haptische regenmeter is niet erg nauwkeurig
Persoonlijk zou ik ik voor de WS80 gaan met een WH40 regenmeter, deze is vrij nauwkeurig vergeleken met mijn Davis regenmeter
Ik heb naast mijn WS90 ook een WH40 aangeschaft vanwege de betere neerslag meting
Wel enige problemen gehad met verbinding met internet van de gateway, na een firmware update, nu lijkt dat opgelost

Succes met je keuze