Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
#74689
Dag T.J.,

Goed om te weten!

Die combo zou dan weer net iets groter zijn, maar misschien nog af te wegen als de regenmetingen effectief nauwkeuriger zijn. De WS90 is in feite de WittBoy?

Is de WS80 en WH40 combo compatibel met de gateway? Ik vraag dit omdat deze module ook enkele indoor sensoren heeft, wat op zich wel leuk is.

Waar kan je trouwens de Ecowitt producten kopen? Via hun officiële website komt er redelijk wat importkosten bij, ik vermoed dat hun Duitse Amazon store de beste optie is dan? Klopt het dat de Froggit producten in feite dezelfde zijn als Ecowitt, maar gewoon met een andere merknaam?
#74690
Er is ook Amazon.nl waar je de hele genoemde collectie kunt bestellen,
mogelijk met levering via een andere, ‘bemiddelende’ firma.
#74691
Ik zou dan volgende items nodig hebben?
WS80
WH40
GW1100

Is de GW2000 enkel compatibel met de WittBoy? En de WH31 is gewoon een extra module om ergens in huis te plaatsen? Of kan die ook als "bridge" werken (zoals de GW1100)?

Dus, om even samen te vatten, ik kan met bovenstaande combo gaan, of indien ik minder waarde hecht aan de regenmeter gewoon met deze combo gaan?

Excuses voor al mijn vragen, maar als nieuwkomer is het best overweldigend om door alle bomen het bos nog te zien 😅 Alvast hartelijk dank voor al jullie tips.
#74692
Vragen staat vrij, en is OK: geen excuses nodig, want overleg is het hoofddoel van dit forum!
😉 Zo zijn we allemaal begonnen en ontwikkeld met uitwerken van onze meteo-opzetten.

GW2000 is de opvolger van GW1x00.
inderdaad zou je kunnen beginnen met een WS90+GW2000,
en dan later de configuratie uitbreiden naar wens/behoefte.
;-) Een GW2000 lust als Gateway (bijna) alles uit de collectie van Ecowitt.
#74694
Ok, dat maakt het nóg duidelijker nu ;)

De WS80 en WS90 hebben geen ingebouwde luchtsensor zoals de Netatmo zeker? Dat is een aparte module die je erbij moet kopen? En er komt ook geen bevestigingsklem zeker met de WS90? Heb je een aparte buis voor nodig?

Is er trouwens nog een verschil met Froggit? Die hebben feitelijk dezelfde producten maar onder hun eigen merknaam. Zo lijkt deze Froggit DP2000 identiek aan de WS90/WittBoy, alleen is de Froggit zo maar eventjes €80 goedkoper.

Laatste vraag: ik zie dat je ook de Tempest hebt. Is die beter/slechter dan de WS90? En waar heb je die kunnen kopen? Op de officiële website is hij niet beschikbaar voor Europa.
Gebruikersavatar
Door T.J.
#74695
De WH31 is extra sensor, je kunt er 8 op de GW2000 koppelen, evenals 8 bodemsensoren, onweersensor, 4 luchtkwaliteits sensoren, 1 luchtkwaliteitsensor voor binnen (incl CO2), bladnatsensoren, grondvochtsensoren etc.
Ik heb ook een console in gebruik, de 2551

Montage van de Wittboy is op een 25mm buis, er kan ook externe stroombron op aangesloten, voor stroomvoorziening en bij koud weer, verwarming van het wind gedeelte
Luchtdruk wordt in de GW2000, evenals de temperatuur, gemeten, als je een 2551 console hebt dan is een extra sensor voor de luchtdruk nodig, de nieuwste console de 2560 meen ik, heeft een onboard luchtdruk sensor
De GW2000 kan ook door een meteobridge worden uitgelezen, voor verdere verwerking van je data op bijvoorbeeld een website
Nog een tip, bestel rechtstreeks uit de ecowitt shop, scheelt behoorlijk in de prijs en levering gaat vrij vlot, meestal binnen 2 weken binnen
Wel even goed je gewenste frequentie aangeven (868 Mhz)
De support van Ecowitt is zeer goed!

PS, ik heb nog een Wittboy over, met GW2000, voor meer info even een pb
#74696
T.J. schreef: 05 apr 2023, 23:48 De WH31 is extra sensor, je kunt er 8 op de GW2000 koppelen, evenals 8 bodemsensoren, onweersensor, 4 luchtkwaliteits sensoren, 1 luchtkwaliteitsensor voor binnen (incl CO2), bladnatsensoren, grondvochtsensoren etc.
Check!

T.J. schreef: 05 apr 2023, 23:48 De GW2000 kan ook door een meteobridge worden uitgelezen, voor verdere verwerking van je data op bijvoorbeeld een website
Dit kan niet alleen met de GW2000? Dus zonder meteobridge enkel maar naar de eigen website van Ecowitt?

T.J. schreef: 05 apr 2023, 23:48 Nog een tip, bestel rechtstreeks uit de ecowitt shop, scheelt behoorlijk in de prijs en levering gaat vrij vlot, meestal binnen 2 weken binnen
Wel even goed je gewenste frequentie aangeven (868 Mhz)
De support van Ecowitt is zeer goed!
Bedoel je dan deze shop? Komt hier niet redelijk wat importkosten bij?
#74697
@simtom

Inderdaad heb ik zelf een Tempest in gebruik, indertijd aangeschaft in 2020 via het betreffende kickstarterproject.
Als je even zoekt in dit forum met Tempest als zoekterm, dan zie je de bevindingen van mijzelf en andere forumleden.
Niet onverdeeld gunstig:
bijv. net zoals de WS90 van T.J. is bij mij ook de neerslag-meting met Tempest 'nogal afwijkend' van wat andere, conventionele neerslagmeters registreren,
zodat ik eveneens besloot in de configuratie een WH40-neerslagmeter in te zetten naast Tempest.
Dat is o.a. reden dat bij mij de Tempest nog steeds als hulp-sensor dient, niet als hoofd-sensor.

Weatherflow bedient heel duidelijk via hun eigen webshop allereerst Noord-Amerika voor de bestellingen van Tempest, en doet moeilijk over verzending overzee.
Zag bij Amazon.nl wel een aanbieding van Tempest, maar in mijn ogen is de daar gevraagde prijs onverklaarbaar hoog:
niet alleen omdat de prestaties vergelijkbaar zijn met WS90, maar ook omdat ze in hun amerikaanse webshop adverteren met een prijs van $329.00,
met de opmerking dat het apparaat momenteel niet beschikbaar is voor Europa.
De levering van Amazon.nl komt dus blijkbaar naar Europese klanten 'via een andere dan de gebruikelijke' route, en dat voelt (in ieder geval bij mij) niet goed.
Gebruikersavatar
Door T.J.
#74699
Alle sensoren zijn compatibel met de GW2000, mits op dezelfde frequentie
Froggit is gelijk aan de Ecowitt en compatibel met Ecowitt
De GW2000 kan naar een zelf te bepalen server uploaden en naar diverse weersites waaronder WU, weathercloud etc
Ik gebruik een meteobridge omdat deze wat meer mogelijkheden heeft qua uploaden, data opslag en grafieken kan genereren
Ook een mogelijkheid is om CumulusMX te gebruiken, op bijvoorbeeld een raspberry Pi
Ik doe dat ook en gebruik de sensoren van de Ecowitt als extra sensoren

Er zijn mogelijkheden genoeg
Bedoel je dan deze shop? Komt hier niet redelijk wat importkosten bij
Dat valt mij in ieder geval mee