Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
#74707
Hey Toulon7559,
Dat is de reden waarom ik lid ben geworden ;)

Ik heb inderdaad al een ticket lopen met support, alleen voorlopig zonder reactie (en als ik andere gebruikers mag gevlogen is er amper nog support). Installatie al twee keer gecheckt en geen problemen, in de app en dashboard zie ik de windmeter ook gewoon staan (batterijstatus en verbinding zijn ok).

Er is inderdaad een mogelijkheid tot kalibratie, alleen, de metingen zijn wél accuraat van zodra de zon niet meer op de Shield schijnt! Het toepassen van een afwijking zou dus leiden tot een foutieve meting 's nachts. Ik kan altijd eens proberen om de module uit de zon te plaatsen, maar wat is dan het nut van de bescherming?

Vochtigheid is relatief accuraat.
Het is reclame maken voor de "concurrentie", maar een goede vergelijkingssite voor een nieuw opgesteld station is die van AWEKAS: https://www.awekas.at/wp/?lang=nl . Als je hier je data een aantal dagen naar oplaadt, kan je in handige grafieken en tabellen de eigen data vergelijken met een aantal stations in de nabije omgeving. Zie bijgevoegd screenshot.
Schermafbeelding 2023-04-10 112146.png
Schermafbeelding 2023-04-10 112146.png (104.7 KiB) 7970 keer bekeken
Zo kwam ik er een paar jaar geleden achter dat m'n vochtigheidsmeter het aan het begeven was.
#74708
AWEKAS als hulp voor vergelijking-met-de-buren is goede tip, wan hoe kom je anders aan 'eerlijke data'?
Nog een bijkomend effect: als je systeem met zijn upload-data echt regelmatig de bocht uitvliegt (of wegblijft),
dan krijg je van AWEKAS een waarschuwing per email en wordt het 'foute' deel van de upload geblokkeerd.
Als gebruiker kun je daarna gericht aan de gang gaan voor correctie en voor eigenhandige re-activatie van de upload.
#74715
Ws Heinenoord schreef: 10 apr 2023, 11:26 Het is reclame maken voor de "concurrentie", maar een goede vergelijkingssite voor een nieuw opgesteld station is die van AWEKAS: https://www.awekas.at/wp/?lang=nl
Klopt het dat dit een betalende service is? Bij het registreren kon ik ook niet kiezen voor een Netatmo weerstation (toont al aan dat die blijkbaar niet veel worden gebruikt voor de meer gevorderde gebruiker 😅).
#74716
AWEKAS is een gratis dienst, op de gebruikelijk manier:
- je weerstation levert data van geschikte layout en kwaliteit,
- AWEKAS maakt daarvan basis-tabellen, plaatjes e.d.
Heeft daarnaast betaalde functies zoals een Stationsweb met een mooiere & verder uitgewerkte vertoning voor de upload-data dan met het standaard 'instrumentenpaneel'.
Niet afwijkend van andere organisaties stelt AWEKAS als eis dat je de installatie goed hebt opgesteld, getest en afgeregeld (liefst ook gekalibreerd).
Diverse meteosoftwarepakketten kunnen een upload naar AWEKAS verzorgen,
maar je moet natuurlijk wel je stations-data dan in die software kunnen invoeren,
en dat is met de Netatmo-API niet vanzelfsprekend: zie de onderste alinea van dit bericht.

AWEKAS is m.b.t. kwaliteitshandhaving m.i. grondiger/hardhandiger dan andere organisaties, met snel afvangen & blokkeren van stations die data leveren, die volgens software-controle niet enigszins is opgelijnd met de buren.
Ze geven in het 'blokkeerbericht' ook de reden aan waarom ze blokkeren, zodat de stationsbeheerder gericht kan corrigeren of reageren.
Andere organisaties blokkeren niet, maar filteren in hun software heel zwaar op de inkomende data-pakketten, zodat uitschieters niet meedoen in het resultaat:
dat is bijv. de aanpak van WRIJ bij de verwerking van de ca. 400 deelnemende Netatmo-neerslagmeters in hun werkgebied.
De stationsbeheerder weet dan niet OF/HOE zijn data wel wordt gebruikt in de grote hoop, en ook niet waarom niet.
HetWeerActueel heeft vergelijkbaar met AWEKAS (maar beperkter) een aanpak met automatische filtering en vergelijking-met-de-buren, met de moderators e.d. als man-in-the-loop voor eindcontrole ……

Als je vanuit een Netatmo een upload-verbinding naar AWEKAS zou willen maken, dan zie ik momenteel in de praktijk alleen een redelijk eenvoudig uitgewerkte weg, óf direct via WeeWX-software, óf indirect via WUnderground als 'bemiddelaar'.
Via Domoticz moet ook kunnen, maar met hoger DHZ-gehalte, want inlezen van Netatmo-API is weliswaar standaard aanwezig, maar een data-uitvoer vanuit Domoticz naar elders vraagt aparte scripts die data uit Domoticz compileren.
Meteotemplate heeft wel een ingang voor Netatmo-API, maar nog geen directe upload-uitgang naar AWEKAS, die de goedkeuring van AWEKAS heeft (naar mijn weten), dus daar is nog meer werk vereist.

Toevoeging 02Augustus2023:
De amerikaanse organisatie CWOP heeft een heel uitgebreide kwaliteitscontrole.
Als je stationsdata upload naar die organisatie, dan kun je de gerelateerde statistiekinfo online meekijken.Ze hebben ook goede aanwijzingen over opstelling e.d. van een weerstation.
#74779
MeteowarePlus is een 'bemiddelaar' vanuit Netatmo naar diverse meteo-organisaties (maar niet naar AWEKAS), draaiend op een externe webserver.
WsWin-software (draaiend op Windows, niet op Linux!) kan in zijn collectie weerstationinterfaces ook Netatmo-API lokaal inlezen&bewerken en de resultaten naar diverse organisaties uploaden, incl. AWEKAS:
in deze achterliggende documentatie begint behandeling van Netatmo-aspecten op blz. 9
Voor doorverbinding van WsWin naar HWA, zie de betreffende handleiding.

Waarschuwing
In de gebruikersforums bij AWEKAS en bij WsWin tamelijk veel discussie over ervaringen met de Netatmo-opzet en -aansluiting:
advies om eerst die discussies te gaan lezen als je in die richting denkt.
En zoals in vorig bericht aangegeven:
vooral AWEKAS is heel grondig met datakwaliteitscontrole, dus (om teleurstelling te voorkomen) zorg vooraf dat je Netatmo-setup naar behoren werkt voordat je daarheen probeert te koppelen!!!!!
;) Als het met AWEKAS probleemloos werkt, dan is hoogstwaarschijnlijk omgekeerd de kwaliteit ook in orde voor een klachtenloze verbinding naar andere organisaties!

31mei2023:
Enerzijds ingekort. Anderzijds verwijzing naar WsWin-Handleiding toegevoegd