Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Gebruikersavatar
Door JPC
#74749
De WH40 doet het bij normale regen best goed.
Er zijn klachten dat bij heftige regen er druppels uit stuiteren vanwege de lage rand.
Ik heb de originele rand van Ecowitt erop zitten. Dus hoog genoeg?
Met de heftige buien van net hier in Amsterdam:
Amsterdam (Nieuwendam) 17.3 mm
Amsterdam (Noord) 25.0 mm
Amsterdam (Zuidoost) 16.4 mm
Amsterdam Holendrecht 14.0 mm <- mijn station
vlak bij 1 via ecowitt.net 18.3 mm
vlak bij 2 via ecowitt.net 16.7 mm
Ik krijg de indruk dat heftige buien nog steeds niet worden geteld.
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74751
Onderstaand mijn zicht op de kwestie:
als iemand een betere uitleg heeft, dan wissel ik graag in.


Er lijken 2 aspecten van toepassing voor de werkingsgraad van de WH40:
- onder welke hoek valt de neerslag?
- dichtheid van de neerslag, oftewel hoeveel mm/hr?

1. Hoek van de neerslag
Als de neerslag vertikaal neerkomt, dan wordt in principe alles in de beker gevangen.
Als de neerslag horizontaal langskomt (zoals bij zware storm), dan kan een groot deel over de trechter waaien, dus veel minder vocht in de trechter.
Als de neerslag hard onder een hoek neerkomt, dan kan een deel wegspetteren, dus minder in de trechter dan zou moeten. Een opzetring helpt bij afvangen.

2. Hoeveelheid/dichtheid van de neerslag
Als ik de constructie goed begrijp, dan heeft de WH40 een 'lepeltje' dat moet vollopen om een klik te genereren, en moet daarna leeglopen voordat de volgende vulling kan plaatsvinden.
Als er heel veel water instroomt, dan zou het mogelijk kunnen zijn dan de lepel niet tijdig of niet helemaal omhoog komt na leging => minder klikken => minder neerslagwaarde

Andere meters van type 'tipping bucket' hebben een wip, waar de ene helft volloopt, terwijl de andere helft leegloopt. 'Ongewild bijvullen' lijkt me onmogelijk.
Bij die constructie zal bij veel aanbod de wip als een gek heen en weer gaan:
mechanische traagheid voor omwippen kan dan een rol gaan spelen => minder klikken => minder neerslagwaarde

Het bovenstaande is een 'functionele' verklaring, maar hoe dat er kwantitatief uitziet?
Het is in die zin niet zonder reden dat in kalibratiebeschrijvingen staat dat je bij kalibratie het water heel rustig moet ingieten ..........

Of het invloed heeft op een 'bucket' rain gauge zoals WH40 weet ik niet, maar van de Tempest weet ik uit eigen ervaring dat straffe wind het risico geeft van geïnduceerde mechanische vibraties die inwerken op de regenmeetfunctie.
Gebruikersavatar
Door JPC
#74752
2. Hoeveelheid/dichtheid van de neerslag
Als ik de constructie goed begrijp, dan heeft de WH40 een 'lepeltje' dat moet vollopen om een klik te genereren, en moet daarna leeglopen voordat de volgende vulling kan plaatsvinden.
Als er heel veel water instroomt, dan zou het mogelijk kunnen zijn dan de lepel niet tijdig of niet helemaal omhoog komt na leging => minder klikken => minder neerslagwaarde
Ik denk dat dit het zwakke punt is van de WH40. Het net iets te trage lepeltje. De regenmeter is trilling vrij opgesteld. En mijn Nexus met wip had daar geen last van. Helaas staat die niet meer opgesteld voor vergelijk. Die had helemaal geen hoge rand.
Door alexuskoi
#74753
Ik heb ook een WH40 regenmeter. Ik heb de problemen van deze meter opgelost door een trechter boven te plaatsen. Je vangt dan natuurlijk meer neerslag op maar heb die dan geijkt in vergelijking met mijn KMI manuele regenmeter. Daar ging wel paar weken regen over om het goed te krijgen maar nu zijn de verschillen tussen de 2 heel miniem geworden. De rain gain bij Ecowitt staat bij mij op 0,43.

Als er nog vragen zijn laat maar weten.

Mvg Alexander
Gebruikersavatar
Door JPC
#74759
Ben wel benieuwd naar je oplossing.
Dat zou betekenen dat de rand nog niet hoog genoeg is in combinatie met de vrij platte trechter van de HW40?
Moet wel een erg grote trechter zijn met een gain van 0.43!
De rate was 44mm/uur in dit geval bij mij.
Door alexuskoi
#74760
Hey hier zijn wat foto's hoe ik het gedaan heb. Het is inderdaad een heel grote trechter.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ducktape houd het al wat jaren goed vast zonder problemen. Onderkant trechter afsnijden zodat het perfect past en vast maken met duck tape.

Groeten Alexander
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#74761
De originele trechter zit met een ‘bajonet’-sluiting eenvoudig en toch stevig aan de rest vast.
Met ducttape aangetoond dat je goed kunt verbinden, maar voor een opzettrechter zou m.i. vastlijmen en/of vastschroeven op de originele trechter ook prima/eenvoudig moeten kunnen.
Door alexuskoi
#74762
Met ducttape aangetoond dat je goed kunt verbinden, maar voor een opzettrechter zou [i schreef:m.i.[/i] vastlijmen en/of vastschroeven op de originele trechter ook prima/eenvoudig moeten kunnen.

Dat is inderdaad waar dat zou moeten makkelijk lukken.