Discussie forum met algemene vragen over weerstations niet gerelateerd aan een merk uit de andere forums
Gebruikersavatar
Door JPC
#74771
Vraag aan WS90/Wittboy bezitters:
De verwarming van de WS90 schakelt in bij 0 graden en uit bij +10 graden. Ik zag op 28 april dit verschijnsel toen ik een paar dagen daarvoor de officiële Ecowitt voeding had aangesloten. Een vreemd sinus patroontje van de WS90 temperatuur (bruin) in de grafiek tussen 21uur en 7 uur. Ook is hij gemiddeld 2 graden warmer dan de WH32 (rode lijn). De WH32 heb ik om 7:30 uitgeschakeld om de WS90 temperatuur zichtbaar te maken in de Ecowitt.net grafieken. De dag ervoor was hij ingeschakeld omdat het onder 0 was. Ook de piek bij 16 uur is vreemd
Is dit normaal of komt dat wel eens voor.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JPC op 20 mei 2023, 18:40, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door T.J.
#74773
Het klopt dat de temperatuur van de Wittboy stijgt doordat de verwarming aan gaat
Zie mooi golfpatroon in de grafiek, wellicht door het schakelen van de verwarming?
Verwarming wordt gerealiseerd door vele weerstanden op een ronde plaat

Ik had er ook last van en heb daarom besloten om alleen met batterijen de unit van stroom te voorzien
Mijn oude WS90 is door gebruik van externe stroombron waarschijnlijk defect geraakt
Het management van de interne backup condensators mbv van zonnepanelen was in de war, laadde niet goed meer op en last van spikes in de piëzo sensor
Wel een nieuw exemplaar van Ecowitt gekregen onder garantie

Mocht er sneeuwval zijn dan is het wel aan te raden de externe stroombron te gebruiken om de sneeuw weg te smelten
Anders heeft de verwarming niet echt nut, aangezien bij temperaturen onder nul en bij droog weer de windmeting het prima doet
Bijlagen
IMG_20230520_185432_copy_697x726.jpg
Verwarming WS90
IMG_20230520_185432_copy_697x726.jpg (222.41 KiB) 6019 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door JPC
#74774
Dank voor het antwoord,
Dus dit is te verwachten wat ik nu zie? Ik zag de ook dat de gemiddelde wind meting erdoor beïnvloed werd. Hetzelfde sinus patroontje was te zien. Ecowitt.eu zegt dat het een ontwerp fout is en dat omruilen geen zin heeft. (Ik heb al een nieuw "hoedje" gekregen omdat bij een klein beetje regen de regenmeter op hol sloeg.)
Blijft dan nog een probleem, hoe zorg ik dat ik nooit meer het dak op hoef?
Gebruikersavatar
Door T.J.
#74776
Hoedje?
Wat bedoelt u precies?
Ik heb door de onnauwkeurige regenmeting een WH40 aangeschaft
Maar er komen regelmatig nieuwe firmware updates voor de WS90 uit.
Ik heb dus ook mijn WS90 nog steeds niet op de nok staan, ook omdat ik dan wil dat hij niet via batterij van stroom wordt voorzien want ik wil niet elk jaar de hoogte in.
Mocht er een firmware versie komen waarbij men de verwarming kan uitschakelen en toch op netvoeding de unit van stroom kan voorzien dan is het het overwegen waard.
Ook voor het updaten van de firmware moet de USb erin, dus ook weer van de nok.
Ik heb dus gewoon nog mijn Davis windmeter op de nok en overweeg om daar de ultrasoon windmeter versie van aan te schaffen

Mijn conclusie na ruim een jaar gebruik, mooi station, regenmeting piëzo onnauwkeurig, verwarming geeft afwijking in temperatuur, updates alleen via USB, is niet praktisch als unit niet makkelijk bereikbaar is
Maar wel een goed temperatuur meting, tevens is de WH40 met de 0,1mm resolutie ook zeer goed, vergeleken met mijn Davis regenmeter, meestal niet meer dan 0,1mm verschil tussen beide

En de Ecowitt is vergeleken met Davis veel betaalbaarder, ook de onweer detectie werkt mijns inziens goed!

Maar ik ga de WS90 echt niet op de nok plaatsen vanwege batterij en de niet uit te schakelen verwarming bij netvoeding

Voor wat betreft de gemiddelde windsnelheid, daar heb ik nog niet op gelet, maar het zou wel kunnen dat dat inderdaad door verwarming wordt beïnvloed, kan ook een bug zijn in de firmware wat ik aannemelijker vindt
Dit zou door een update te verhelpen moeten zijn, de afwijking in temperatuur kun je zelf corrigeren, maar kan denk ik ook door een firmware update verholpen worden, door een automatische correctie indien de verwarming inschakelt

Misschien eens een balletje opgooien bij Ecowitt

Tot zover maar even

Goed weekend
Gebruikersavatar
Door JPC
#74777
Mijn indruk van Ecowitt is dat het soms net niet af is. De WH40 telt hevige buien niet volledig. Het probleem is bij Ecowitt bekend want ze verkopen een opzetrand in China. Waarom verkopen ze die rand er niet bij of beter modificeren ze het ontwerp. (De rand lost het probleem nog niet geheel op)

Dit is persoonlijk, maar de plaatsing van de temp/hum sensor bovenin de WH32/WH31 vind ik niet de beste locatie. Onderin zoals bij mijn Nexus sensors is logischer?

Dat met die WS90 verwarming was ook al lang bekend. De officiële voeding is alleen in China te koop. Wat toch een drempel is bij bestellen.

De Birdspikes zijn een lachertje. Werken totaal niet. Wel nodig voor de WH40 rand.

Mijn WS90 staat ook nog steeds op een testlocatie. Het kunnen in/uitschakelen van de verwarming zou een uitkomst zijn. Ik kom er ook nog lastig bij als hij op het dak staat. Het uittesten van de verwarming kan helaas pas weer in november/december.

Ze gaan me nu een nieuwe sturen, maar heb er geen vertrouwen in dat dat ook gaat gebeuren. Ze vroegen mijn adres? Hadden ze voor het hoedje niet nodig! En vervolgens nog geen track/trace. Maar er is nu net gereageerd op mij review bij Amazone aangaande het verwarmingsprobleem. Zien wat daar nog uitkomt.

Het hoedje (zonder de flatcable), wat ze me stuurde vanwege de op hol gelagen regenmeter, is dit. Is makkelijk te monteren.
Afbeelding
Hoedje
Afbeelding
Nexus en Wittbov wind in een grafiek. De gemiddelde wind heeft hetzelfde patroon als de temperatuur. Het was toen windstil