Discussie forum over overige software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door jorissynaeve
#4083
Die laatste stap, (WSTmaxtijd tussen 18UTC en nu) waarschijnlijk begrijp ik die stap niet maar heb het gevoel dat daar iets niet aan klopt. Op het eerste zicht lijkt het te kloppen maar met zo'n dingen kunnen er altijd foutjes in lopen. Daarom gelijk Wilber zegt om eerst enkele weerstations te testen zodat alles klopt met die, om vervolgens alle weerstations in dienst te nemen.
Voor zo'n selectie zou ik ook zo'n 4-tal weerstations nemen, maar uit verschillende categoriën: enkele die 24/24 gegevens doorsturen, enkele overdag, en enkele af en toe, dus sommige die maar sporadisch per dag gegevens doorsturen.
Komende maand zit ik nog bij die laatste (door een bug in mijn dataprogramma) dus wil ik best elke dag controleren of die gegevens kloppen met mijn station.
Door Luc
#4085
Ik maak wel een speciale testpagina. Daarop zet ik voor elk weerstation Tmax, Tmin en neerslag die weerstation zelf aangeeft en daarachter ook de berekende waardes volgens deze methode.

Na een proefperiode kan ik de extremen op basis van de nieuwe gegevens weergeven.
Die laatste stap, (WSTmaxtijd tussen 18UTC en nu) waarschijnlijk begrijp ik die stap niet maar heb het gevoel dat daar iets niet aan klopt.

Stel het is 15:00u en er wordt een Tmax van 23,3 gegeven door het weerstation met als tijd er bij van 16:00u. Dan hoort deze waarde bij gisteren en niet bij vandaag.
Deze waardes komen voor omdat sommige weerstations de Tmax van de laatste 24 uur weergeven. Daarom controleer ik of deze tijd niet tussen nu en 18:00UTC ligt.

Snappie? :blink:
Door hansmiv
#4086
Iedereen denkt anders over een dagelijkse hoeveelheid.
Mijn station vindt dat een dag loopt van 00:00 - 24:00.
In NZ/AUS vindt men het volgens WD gebruikelijk om te meten van 09:00 - 09:00 AM. (Locale tijd of UTC ?)
Het KNMI brengt dagkaartjes met de neerslag. De aftappingen vinden eenmaal daags plaats om 08.00 uur UT (09.00 uur lokale tijd in de winter, 10.00 uur lokale tijd in de zomer). Dit is dan weer gebaseerd op de 'standaard regenmeter', blijkbaar nog geen digitaal exemplaar.
Ik heb nog niet gevonden hoe VWK zijn dag definieert. Blijkens dit topic van 18:00 - 18:00. Vooralsnog spreekt mij dit tijdvenster helemaal niet aan, maar dat wordt wellicht beter als ik de achtergrond ervan begrijp.

In elk geval is het zaak dat de metingen van alle staions op hetzelfde uitgangspunt zijn gebaseerd.
Wat zegt MC (onze "klant" ) ervan ?

In een ander topic hebben we het over stations die niet 24/7 in de lucht zijn. Wat gebeurt er met de metingen van deze stations? Ik vermoed dat we daar geen daghoeveelheden zullen kunnen vinden.
Ik heb zelfs de indruk dar er statons zijn die helemaal niet meten. Misschien hebben die geen regenmeter of misschien is het apparaat defect. Ook daarvoor geldt: hoe ga je daarmee om ?
Door jorissynaeve
#4087
Als een weerstation tussen 17u50 en 0u10 niet online is en meet de maximum dagtemperatuur om 19uur bijvoorbeeld, zal deze indien het station met 0-24 uur werkt niet de juiste maximumtemperatuur mee nemen. Dan kunnen er grote verschillen ontstaan.

Vb: op 19uur is het overal 20°C. om 0u10 kan de temperatuur al gezakt zijn tot 10°C. Indien voorgenoemde station dus online komt geeft die een maximum temperatuur van 10°C terwijl deze eigenlijk met de 18u-18u instellingen 20°C had moeten zijn.

Het feit dat men 18-18 neemt is eigenlijk verouderd. Dat was omdat op dat tijdstip iedereen buiten kon gaan kijken op zijn kwikthermometer. Indien men vroeger 0-24 had genomen, dan moest men telkens op middernacht buiten gaan kijken en dat was niet zo handig e.

@Luc: bedankt, nu snap ik die laatste stap :)
Door Luc
#4103
Hoi Joris,

Je hebt me weer aan het denken gezet. Jouw situatie gaat niet helemaal op. Wat behalve naar de Temp van dit moment wordt er ook gekeken naar Tmax. Volgens het schema wordt er eerst 10 graden in database gezet en daarna wordt deze nog overschreven met Tmax omdat de Tmaxtijd tussen 18:00 UTC en nu ligt. (deze is jouw voorbeeld immers 19:00u) Dus er komt keurig 20 graden in te staan.

Ik zie wel een ander probleem. Stel dat iemand alleen 's morgens tot 10:00u online is. Dan kan dit weerstation een Tmax hebben van bv 12 graden. Stel dat dit de hoogste temperatuur was van alle weerstations, dan zal om 10:00u bij de extremen deze 12 graden staan.
Daarna gaat dit weerstation offline en blijft de hele dag offline. De temperatuur loopt op en uiteindelijk wordt het bij andere weerstations rond de 20 graden maximaal. Bij de extremen op de homepage komt mooi de juist Tmax te staan, dus dat gaat goed.
Echter zou ik Tmax kaartjes gaan maken, dan staat er een maximum temperatuur van 12 graden bij het weerstation in het voorbeeld. Dus dat gaat mis. Ik moet er dus voor zorgen dat de extremenkaartjes alleen gemaakt worden met data van weerstations die tussen 17:30 en 18:00 UTC nog verse data hebben geupload.

Het is en blijft lastig. Op het schema heb ik al meer dan een dag zitten puzzelen, maar we komen in de buurt.
Door hansmiv
#4104
Luc schrijft in een ander forum / topic:
... @Bert: De Davis vantage pro i.c.m. Weatherlink kan niet om 18:00 UTC van dag wisselen. Misschien dat er mogelijkheden zijn met Weather Display, die software ken ik niet zo goed.

Voor zover ik het heb kunnen ontdekken klikt WD alleen om 00:00 en met een optie om te klikken op 09:00 AM, wat blijkens de toelichting bij het vinkje de standaard is voor Australië / nieuw-Zeeland. Andere mogelijkheden zijn er niet voor zover ik heb weten te vinden, maar de maker van het programma zet er zo een nieuw vinkje bij op een tijdstip dat jij dat wil. Moet je hem maar even vragen.

Dat is trouwens ook de reden dat WD ongeveer alles kan. En wat hij niet kan wordt er terplekke bij verzonnen. Het is een ongelofelijk uitgebreid programma met eindeloze mogelijkheden, maar bijgevolg erg rommelig en onoverzichtelijk. Maar als je zeker weet dat wij om 18:00 uur willen klikken, zeg het maar. Ik vraag het wel aan Brian en ik vermoed dat het vlot wordt geregeld.
Door mavlo77
#4123
Luc, die check tussen 18UTC en nu. Dan bedoel je ook dat 2UTC daaronder valt? Anders zou een station dat om 9 uur 's ochtends inschakelt niet mee laten doen.

Maar er blijven haken en ogen zitten inderdaad als een station ineens uitschakelt en dat tot middernacht. Dan mis je dus gegevens en die krijg je nooit meer terug.

Maar wat Joris aangeeft klopt wel. Je reactie daarop ben ik het niet mee eens. Want als het weerstation om 0u10 inschakelt, dan is bij de VP2 zijn Tmax al gereset! Je weet dus nooit meer wat het geweest is.

Je idee om inderdaad voor 18UTC nog even een check te doen of weerstations actief zijn geweest lijkt me wel een goede.

Maar misschien is het wijs om eerst te beginnen enkel weerstations mee te nemen die 24u per dag actief zijn. Probeer dat goed te krijgen. Ik zou die min/max datarecord enkel halen uit de WSTnu. Dat gebeurt in je stroomdiagram ook al na 18UTC tot 0u lokaal omdat de WSTmax vaak niet hoger meer wordt in die tijd terwijl dat wel voor de volgende dag kan gelden. Als je dit onder de knie hebt, dan kun je langzaam uitbreiden.

Mijn station mag je gebruiken, die staat 99% zeker aan. :)
Ik zal er nog eens verder over nadenken, als me iets binnen schiet, laat ik het weten!