Discussie forum over overige software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door Luc
#2774
Brandwijk schrijft:
Voor de neerslag kan je dagelijks om 18:00 UTC de $totalRain uitlezen en vergelijken met de dag ervoor.


Ik ben hier naar aan het kijken. Het valt me op dat $totalRain nogal afwijkend is. Voor jaartotalen heb ik er niet veel aan, maar voor deze oplossing wellicht wel. Kijk maar eens naar jouw $totalRain, die is de hoogste van allemaal, meer dan 2600 mm
Door wsp
#2779
wthus schrijft:
Ah, dat wist ik niet dat zelfs datgeen mogelijk is! Ach zo moeilijk is het herstarten ook niet, alleen 1 knop indrukken en het spul draait weer zoals het zou moeten draaien (programma's zijn in opstart register gezet).

Heb alleen problemen met dat IP vanuit de modem, krijg hem nog niet vast te staan. Nu heeft ie (de modem) hem (pc) weer een ander nummer gegeven, dus kom er weer niet op de laatste 2 dagen. :ohmy:



Dan heb jij een dynamisch IP adres. :S

Wat is een dynamisch IP adres? :dry:

IP-adres dat pas wordt vastgesteld als een communicatiesessie met een server wordt gestart. Het IP-adres varieert dus per sessie. Veel Internet-providers kennen aan hun abonnees per sessie een dynamisch IP-adres toe, aangezien het aantal IP-adressen beperkt is. :angry:
Door Eckie76
#2783
Wat mij betreft mag het gewoon van middernacht tot middernacht, er is toch niets logischer dan de kalender volgen???:silly:
Door Meteo Simpelveld
#3326
Goedemiddag Luc,

Ik heb de stelregel dat een dag om 0:00 uur begint en om 23:59 uur eindigd.


Groet Bert
Door schilper
#3336
Ben ik het ook helemaal mee eens. Ik blijf de gegevens met een gedeelte
van de vorige dag verwarrend vinden. Prima hoor als mensen nog de tijden volgens de "oude" methode willen aanhouden. (uit de tijd dat alles nog handmatig ging.)Maar op de site zou een uniforme aanduiding (00:00 - 23:59)
een stuk overzichtelijker en logischer zijn.
Door Meteonoord
#3337
Ben het met Harold en Bert eens en ondersteun dit ook. We leven in 2008 waarin we echt wel oude gebruiken in ere kunnen houden echter je moet ook een beetje met de tijd mee en tegenwoordig gaat het meeste toch automatisch ( indien alles naar behoren werkt ).

Bert.
www.meteonoord.nl
Door Luc
#4059
Volgens mij heb ik de oplossing gevonden om de extremen goed te kunnen bepalen op de homepage. Ik ga daarvoor een aparte tabel bijhouden. Per weerstation zal een record per dag worden aangemaakt. Hierin kan ik uiteindelijk Tmax, Tmin, Neerslag en Windstoot halen. Alle waarden worden automatisch berekend van 18:00u tot 18:00u UTC. Exact volgens de richtlijnen van het VWK.

Uit deze tabel kunnen we dan ook neerslagkaartjes genereren en ook Tmax en Tmin kaartjes per dag.

Ik heb een schema uitgewerkt in Visio met het plan. Opmerkingen, reacties op dit schema zijn zeer welkom !!!
Bijlagen
bepalen_extremen_hetweeractueel.jpg
bepalen_extremen_hetweeractueel.jpg (71.12 KiB) 2392 keer bekeken
Door Luc
#4076
[img size=650]http://www.hetweeractueel.nl/images/fbfiles/images/bepalen_extremen_hetweeractueel.jpg[/img]
Bijlagen
bepalen_extremen_hetweeractueel.jpg
bepalen_extremen_hetweeractueel.jpg (71.12 KiB) 2392 keer bekeken
Door wthus
#4077
Beetje lastig te volgen, maar als je denkt dat het werkt, dan zit er niets anders op dan het te testen of het werkt. Zul je denk ik het best eerst met een 2 á 4 tal stations kunnen uitproberen voordat je het grootschalig gaat toepassen. Dan kan betreffende weeramateur meekijken dagelijks of de waarden wel degelijk juist verschijnen op de webpagina.

En dat het van 18h00 tot 18h00 UTC kan is natuurlijk helemaal mooi! Moet wel toegeven dat het soms best lastig is om een waarde van de vorige dag mee te moeten nemen (net als schilper zegt), maar praktisch gezien is dit het best. Heb 3 maanden kunnen nadenken, maar zie het nog niet zitten om, om middernacht naar het meetveld te rijden en de meters af te lezen/tappen :silly:. Al mijn overzichten zijn vanaf 1998 al over een 18uurs periode en daarmee ook goed te vergelijken met andere stations in de buurt (www.meteogelderland.nl).

Hoop trouwens zeer snel weer online te kunnen komen. Is alleen nog een kwestie van modem aansluiten en kabeltje voor nood aan te leggen. Heb alleen niet zo'n speciale tang ervoor dus moet even wachten op een installateur (bekende). Heb al eens zo'n tang gehad, maar die zijn vrij snel kapot. Zal denk ik niet geheel storingsvrij zijn komend jaar, maar dat zien we dan wel weer. Ze hopen spoedig te kunnen gaan beginnen met verbouwen van het verbrand huis.
Door Luc
#4078
wthus schrijft:
Beetje lastig te volgen, maar als je denkt dat het werkt, dan zit er niets anders op dan het te testen of het werkt. Zul je denk ik het best eerst met een 2 á 4 tal stations kunnen uitproberen voordat je het grootschalig gaat toepassen. Dan kan betreffende weeramateur meekijken dagelijks of de waarden wel degelijk juist verschijnen op de webpagina.
De data bij de weerstations laat ik ongemoeid. Daar geeft ik precies weer wat het station aanlevert. Ik wil deze nieuwe records alleen gaan gebruiken voor de vergelijking. Ik doel dan op de extremen op de homepage en in de Tmax, Tmin en neerslagkaartjes per dag. Deze laatste 3 kaartjes moeten nog ontwikkeld worden, maar dat gaat niet zonder eenduidige bron. :P

Om deze reden zal ik toch niet met een paar stations kunnen testen. Uiteraard zal ik wel proberen alle situaties na te bootsen, door een bepaald upload bestand te manipuleren op mijn ontwikkel server. B)