Discussie forum over overige software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door Snarf2000
#69408
Beste allemaal.

Bij mij is door een akkerbouwer een vraag binnen gekomen of ik ook de bodemtemperatuur kan weergeven over een langere periode.
Op mijn website heb ik de bodemtemperatuur in een grafiek staan, maar dit is een moment opname van de huidige situatie.
Voor de akkerbouwers is de bodemtemperatuur op 10 cm diepte van belang voor de groei van nieuwe gewassen die de grond in moeten.
Hoe eerder de zaden de grond in kunnen, des te eerder kunnen ze oogsten
Dit blijkt een enorme winst voor ze te zijn..

Er zit geen mogelijkheid in om terug in de tijd te gaan. (Historie)

De WD-Tags die deze waarden laten zien zijn:
1582 %dallasextratemp3% 6.6
1583 %dallasextratemp4% 7.3
Deze haal ik op met bijvoorbeeld de code
Code: Selecteer alles
<?php tags(1583); ?>


Nu is mijn bedoeling om iedere dag op de zelfde tijd deze waarde(s) op te vragen en deze ergens te parkeren om later te kunnen inlezen.
Stel dat de grafiek een periode van bv 1 tot 3 maanden laat zien.

Is er iemand die mij hiermee kan/wil helpen?
De data zou dan weer in een grafiek weergegeven moeten worden.
Hiervoor gebruik ik voor de huidige grafiek "jpgraph".

Bij voorbaat dank.

groetjes Frans
Door Toulon7559
#69409
Interessante vraag, en eigenlijk ook van algemene toepassing om geselecteerde waarden in een 'eigen' grafiek of tabel te zetten.

Lees zelf een bodem-sensor (op -10cm) uit via WS7000, en die wordt draadloos parallel uitgelezen door WsWin en door Domoticz.
WsWin heeft alle faciliteiten om registratie over lange termijn te maken en die extern beschikbaarte maken. Is een omweg, maar is dat een mogelijke oplossing voor jouw vraag?
Domoticz minder. Tenzij je de database uitleest, krijg je uit die laatste hoek alleen een grafiek.

Door Toulon7559
#69410
T.a.v. je 'doelgroep' is de grafiek uit WsWin niet echt 'vriendelijk', want er zit (m.i.) teveel info in. Ik upload die grafiek via Sync-software met ftp naar mijn website.
Voor de jpg-grafiek uit Domoticz heb ik nog geen oplossing gezien voor automatische, periodieke generatie & upload.
Jouw oplossing om zelf een grafiek te bouwen is in dat opzicht t.a.v. resultaat optimaler.

NB. Heeft de betreffende akkerbouwer ook een eigen meteo-systeem in gebruik?
Is daar misschien een extra bodem-sensor aan te sluiten voor een 'actuele, lokale' meting?
Geeft hem een extra dimensie t.o.v. de langetermijnregistratie. De gevraagde langetermijnregistratie heeft hij waarschijnlijk nodig om naast de absolute waarde de tendens van de bodemtemperatuur te kunnen bepalen.
Door Snarf2000
#69411
De akkerbouwer woont hier enige kilometers vandaan.
Mijn temperaturen zijn voor hem heel reeël.
Dus enige waarde aan een eigen station heeft hij niet, maar ook de kennis niet om dit er allemaal bij te doen.

Nog vergeten te vermelden dat mijn data getrokken wordt door de "Dallas OneWire reader"
WD stopt de info in het bestand wd_php_tags.php op mijn website.
Een bestand dat elk uur een update krijgt en wordt geupload door WD.

Ik heb ook al in WD gekeken of ik ergens deze waarde terug kan vinden.
Het zal er missschien vast zijn, maar vinden kan ik het niet.
Ook bij de Advanced Grapds van WD zie ik geen mogelijkheid om een grafiek te maken met de waarde van de OneWire temperatuur sensor(en).

Het zou mooi zijn als ik op een of andere manier deze waarde in een database krijg op de webserver en deze dan uitlezen in een grafiek.
Maar ook als er een array in een bestand staat zijn we al een stuk op de juiste weg.

Ik denk zelf ook dat dit voor menig ander weeramateur een leuke aanvulling kan zijn.
Het eindresultaat zal dus dan ook openlijk gedeeld worden hier op HWA.

Groet Frans
Door WeerStationWoerden
#69412
Goede morgen Frans .
Ben hier zelf ook bezig mee geweest .
Maar heb zo het idee dat het niet mogelijk is . met Weather Display
Rede de 1-wire heb niet de optie dat de data per uur word opgeslagen .
Kijk maar in clientrawextra.txt 22 tot 40 hier staat het wel van de hoofd sensor van je station .

https://www.tnetweather.com/wdparserold/index.php vul hier je pad in naar de clientraw files.
en ook hier vind je niks http://www.newton-noss.co.uk/weather/te ... php#dallas ( let op deze site laad traag ! ) .

Heb het zelf geprobeerd met het script van wxgraphs.
Maar als je de opties niet heb om de data van de 1-wire in te vullen van 1/24 uur hou het op .
Zelfde geld voor de dagen en maanden .
Zal leuk zijn als iemand een oplossing heb .
Ga dit volgen ….

Mvg Gert
Door Snarf2000
#69413
Ben heel erg aan het zoeken geweest om de data op te kunnen slaan.
Plotseling kwam ik ergens in een uithoek van het internet het volgende tooltje tegen.
Het is al een paar jaar oud, maar,.... Het werkt.

De naam van de tool is LogTemp
Hier de link. https://www.mrsoft.fi/ohj01en.htm

Alleen ben ik bang dat de Dallas 1-Wire Reader in de knoop komt met LogTemp omdat ze de zelfde USB moeten uitlezen.

EDIT: Na reboot weerpc blijken beide tools de sensoren uit te kunnen lezen.


LogTemp leest al mijn 1-Wire sensoren en logt dit meteen naar een grafiek, maar ook naar een logfile in txt.
Ook zit er een FTP client in die de grafiek naar mijn website kan sturen.

Het draait nu nog maar een 5 minuten, maar ik zie al lijntjes in een grafiek en de logfile geeft mij de volgende data;
En,.... Deze is per sensor, dus voor elke sensor een logfile. :woohoo:

Date; Time; Temp °C
19.03.2017; 10:44:55;6.94
19.03.2017; 10:45:38;6.94
19.03.2017; 10:46:03;6.94
19.03.2017; 10:46:29;6.94
19.03.2017; 10:46:55;6.94


Op het eerste gezicht ben ik er wel blij mee.
Zo dadelijk de boel finetunen en kijken waar ik het voor mijn website geschikt kan maken.
Ik wil waarschijnlijk niet alle sensoren laten zien, maar dat is voor later.

Voor de mensen die ook gaan testen, laat jullie reactie achter en jullie bevindingen.

Succes Frans
Door Toulon7559
#69416
Frans,

Heel mooi dat dit kan met 1 1Wire<>USB-interface [welk fabrikaat/type?] voor de hele collectie 1-Wire-bodemsensoren, en dat zowel WeatherDisplay als dit programma LogTemp allebei ongestoord die gemeenschappelijke interface kunnen uitlezen.
Ook mooi dat LogTemp een nederlandse vertaling heeft.

Heb hier nog een stel DS18B20s liggen, dus misschien eens kijken of ik met de Pc-met-WsWin eenzelfde constructie op poten zou kunnen zetten.
[Wordt dus alleen LogTemp voor die sensoren, want m.i. heeft WsWin geen ingang voor 1Wire-via-USB]
Even wat denkwerk hoe ik een kabel van de PC leidt naar een plek waar zinvol bodemsensoren gezet kunnen worden: ;) in dat opzicht is mijn configuratie met de draadloze WS7000-bodemsensor wel erg gemakkelijk.

Draadloos werken met DS18B20s zou ook kunnen met Domoticz en een ESP8266-op-afstand, maar (zoals eerder aangegeven) dan ontkom ik niet aan uitpluizen van de functionele verbinding tussen de SQLite-database van Domoticz en een grafieken-programma: heeft iemand ervaring met die combinatie?
Zou mooi zijn, want dan is ook de weg open om specifieke grafieken te maken van allerlei andere waarden uit die database.