Discussie forum over overige software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Door Toulon7559
#69877
Het is gelukt een scriptset te maken waarmee vanuit Domoticz @ Raspberry meteo-info kan worden geupload naar AWEKAS.

Inmiddels 2 varianten mogelijk:
1) 'pull-model volgens HetWeerActueel', oftewel AWEKAS_Weatherlink_HTX-template
Is maken van een html-file en die klaarzetten op een server waar AWEKAS de file kan ophalen. Zie verder deze link.
2) 'push-model volgens WUnderground/PWSWeather/WOW', oftewel MyAWEKAS DirectLink
Is maken van een URL-string voor upload. Deze URL is entry naar de betreffende thread in het Domoticz-forum.

Deze scripts zijn niet gebonden aan een bepaald type PWS:
enige eis is dat Domoticz je PWS-data kan inlezen. Alle andere data binnen Domoticz kan ook worden toegepast.
Enig DHZ-werk nodig om de scripts naar je hand te zetten en aan je configuratie aan te passen.
Door Toulon7559
#69878
Het protocol (= de functionele inhoud van de string-layout) voor het 'push-model volgens MyAWEKAS DirectLink vertoont enige gelijkenis met de layout van de html-file voor upload naar HetWeerActueel.
Het verschil is dat het AWEKAS-protocol een opdeling heeft in 'Basic' pos01 t/m Pos23, Pos24+25 is actuele geopositie voor mobiel gebruik, en 'API2' in Pos26 t/m Pos111.
Daarbij is 'Basic' vereist, terwijl de rest optioneel is.
'Basic' is de actuele informatie, en 'API2' is statistische/historische informatie.
Net als bij het maken van de upload-file voor HetWeerActueel zul je voor het invullen van de statistische/historische informatie een online toegang moeten hebben tot informatie die een jaar of meer teruggrijpt.
Handiger dan de layout (zoals ik die zie) van de upload-file van HetWeerActueel vind ik dat je voor AWEKAS alle optionele inhoud mag weglaten.
Kan iemand me uitleggen óf/hoe je zoiets mag/kunt toepassen bij het maken/vullen van een upload-file voor HetWeerActueel? Daarover kan ik op de website niets vinden.
Hints van harte welkom, want dat bepaalt hoeveel werk er verzet moet worden om een upload-file voor HetWeerActueel vanuit Domoticz te genereren.
Door pdw112
#69905
AWEKAS daar doe ik nu nog aan mee maar pas op als je daar maar iets afwijkt in hun ogen gelijk een block.
Door WSParkstad
#69907
pdw112 schrijft:
AWEKAS daar doe ik nu nog aan mee maar pas op als je daar maar iets afwijkt in hun ogen gelijk een block.


En terecht.

Wel erbij schrijven dat als men het probleem opgelost heeft dat het ook weer snel herstelt wordt die Block.
Door Toulon7559
#69909
Als je reageert op het AWEKAS-mailtje dat de block meldt met een uitleg waarom het 'probleem' is opgetreden, dan zijn ze vaak ook heel coulant.
En ze denken soms ook mee door een suggestie te geven waar je zou kunnen kijken voor een oorzaak & remedie.
Door Toulon7559
#69933
Na een tijdje testruns is nu het lua-script vanuit Domoticz operationeel voor 'push'-upload naar AWEKAS met gebruik van MyAWEKAS DirectLink.
Beeldjes hier.
De upload baseert op dezelfde info als van ToulonA, maar ToulonC leest zelf de draadloze sensoren direct, met aanvulling van luchtdruk uit een BMP180, en Licht- en UV-waarden bepaald door Domoticz.
Door Toulon7559
#70609
Na lang zoeken en discusiëren met AWEKAS er achter gekomen waarom de zonnestraling-info via 'AWEKAS DirectLink' push-upload niet goed overkomt naar AWEKAS.
In de API-beschrijving v2.1 van 2.1.2015 staat op Positie 17 de Solar Radiation (W/m^2) en op Positie 19 staat Licht (LUX].

Het staat nergens in de API-beschrijving, maar je mag dus niet beide posities tegelijk vullen, want dan foutmelding!
Vul Positie 17, en laat Positie 19 leeg (of omgekeerd), en het zaakje loopt .......