Discussie forum over overige software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#72074
Een PWS meet/geeft gewoonlijk absolute temperatuur en relatieve vochtigheid.
Voor basis-vergelijk soms nodig om de absolute vochtinhoud te weten.
Gebruikelijk is om daarvoor naar behoefte & handmatig een Mollier diagram (~psychrometric chart) uit te lezen al dan niet via een calctool op het internet.
Voor een langdurige waarneming-met-vergelijk wil ik die functie nu periodiek online realiseren.
Halverwege de webpagina van dit tool wordt een formule-set afgeleid waarmee je ook zelf een waarde moet kunnen bepalen, maar dat ziet er in mijn ogen wel erg eenvoudig uit t.o.v. uitlezen van het Mollier-diagram.
.
Weet iemand een praktische oplossing voor een online bepaling van absolute vochtinhoud?
M.a.w.
1) heeft iemand een lokale software-oplossing gerealiseerd vergelijkbaar met de bovengenoemde formule?
2) is er ergens een weblink waar je temperatuur en relatieve vochtigheid en eventueel luchtdruk heenstuurt
en als respons in een data-bericht de absolute vochtinhoud terugkrijgt?
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#72075
;) Google is onze vriend
.
Deze weblink lijkt een bruikbare (iets ingewikkelder & nauwkeuriger) formule te geven voor invulling van mijn vraag.
De formule in die weblink werkt met RH en T, en uit die 2 afgeleid een P daarbij passend.
[Even de vraag óf en hoe de actuele luchtdruk daarbij een rol speelt]
.
Als je even verder bladert op die webpagina misschien onbedoeld zelfs met iets teveel koppeling naar de actualiteit, want absolute vochtinhoud van de lucht heeft blijkbaar wereldwijd een relatie met voorkomen van influenza e.d. .....
Door heersje
#72078
absolute vochtinhoud van de lucht heeft blijkbaar wereldwijd een relatie met voorkomen van influenza e.d. .....
Dan reken ik er op dat je binnen de kortste keren een website applet klaar hebt, vergelijkbaar met die over bosbrand risico, die aangeeft of we naar buiten mogen of binnen moeten blijven ;-)
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#72079
;) ;-) Ken je beperkingen .....
M.i. weten 'de geleerden' over het corona-virus nog veel te weinig om zo'n voorspelling te kunnen opzetten, dus wie ben ik dan om even een applet in elkaar te zetten?
.
Er is al wel andersom gekeken of je t.o.v. de verspreiding van het corona-virus een correlatie ziet met een weerbeeld.
Bijgaande weblink werd daarvoor aangereikt door een lid van VWK-regio-Oost (eer wie eer toekomt!) :
https://www.weer.nl/nieuws/2020/weer-li ... ng-corona/
Gebruikersavatar
Door T.J.
#72085
Er is een leuke wordpress plugin die alle dingetjes weergeeft en uitrekent.

Ben bezig met een site op wordpress basis en heb de plugin weatherstation in gebruik.

En ja daar zit ook een mogelijkheid om de brandrisico's en psychometrie weer te geven.

Kijk op www.waarstasjon-noardburgum.nl/wordpress

Let wel site is nog niet klaar, ben zelf net wat begonnen met wordpress, nu in deze tijd wat meer tijd voor...
Gebruikersavatar
Door Toulon7559
#72090
Zijstap uit deze thread, maar weer.nl houdt de ontwikkelingen m.b.t. wel/niet meteo-verbinding naar corona-virus goed in de gaten:
zie o.a. https://www.weer.nl/nieuws/2020/coronav ... -met-weer/