Discussie forum over overige software. Voor vragen, specificaties, ervaringen etc..
#72101
In een ander topic kwam dit onderwerp onlangs naar voren. Best interessant, maar om dat niet te laten afdwalen begin ik hier maar een eigen topic over ET berekenen.
Door het overstappen van Weatherlink naar Meteobridge heb ik momenteel geen berekening meer van de dagelijkse verdamping en hou daarom ook WL nog maar in de lucht. Er zijn ook andere PC weerprogramma's die het berekenen, maar als het even kan wil ik van de PC af en alleen de Meteobridge laten draaien. En dan de rest van de berekeningen via de website software laten doen, zoals ook al met de temperatuursom gebeurt.
In de loop van de tijd zal ik hier de vorderingen melden, maar suggesties zijn alvast meer dan welkom. Er is van alles op internet te vinden. Dit document wordt steeds als uitganspunt genoemd: http://www.fao.org/tempref/SD/Reserved/ ... per_56.pdf
Via wat omzwervingen kwam ik dit PHP programma op GitHub tegen: https://github.com/allanglen/evapotrans-php. Er moet iets van te maken zijn.
#72102
Interessant handvat voor een ET-berekening!
.
Even zitten grasduinen in de aangehaalde links en in het php-script.
Een paar eerste opmerkingen daaruit.
1. Meteo-datainvoer
Verwachtte een heldere aanduiding in de aanhef, maar nog niet helemaal duidelijk hoe de data-invoer werkt voor de gebruikelijke elementen temperatuur, vocht en windsnelheid.
Als het eindwaarden per dag moeten zijn, dan zal voor die elementen een bepaalde vorm van statistiek worden verwacht over de registraties over die dag.
2. Zon-instraling
Kom in de aanhef van het Wiki-artikel gelijk al tegen (en dat komt me bekend voor van andere ET-rekenfuncties) dat voor een ET-berekening solar radiation een input is.
Lijkt me ook logisch, want zon-instraling is een bepalende verdampingsfactor.
In de github-Description wordt dat element niet genoemd, en in het PHP-script kom ik tegen dat ze uitgaan van een modelberekening voor clear sky, met de argumentatie dat bij bewolking toch wel indirect de temperatuur en humidity van zelf anders worden.
Juist de zon-instraling lijkt me echter een heel lokale invloed, die je niet door een globale, statistische aanpak moet invullen, maar met actuele, dynamische meetdata (en bijbehorende statistiek daarop).
Uit eigen ervaring met experimenten met lichtmeting gemerkt dat actuele waarden 'nogal' kunnen afwijken t.o.v. de uitkomst van een modelberekening.
En die modelberekening voor lichtwaarden houdt naast de geolocatie ook rekening met invoeren voor luchtdruk en cloudcover, dus met 2 extra, actuele inputs, dus iets natuurgetrouwer dan een clearsky-berekening.
In de modelberekening die ik toepas, wordt voor actuele databronnen gekoppeld naar WUnderground resp. Ogimet, maar meer toegespitst alternatief voor luchtdruk is een koppeling met je eigen lokale meting, en voor cloudcover kan/kon je ook frequentere data van DarkSky bekomen (tenminste zolang dat laatste mogelijk is).
.
;-) Nog werk aan de winkel om dit netjes aan elkaar te knopen .....
#72243
In het Domoticz-forum is ook een discussie opgekomen over zelf berekenen & vertonen van ET op basis van eigen meteo-info (aldanniet met hulp van een rekenmodel voor lichtniveau i.p.v. gemeten waarde).
Zie https://www.domoticz.com/forum/viewtopi ... 38#p249112
Niet alleen hoe je ET direct/zelf berekent&vertoont met een lua-script op basis van sensor-info, maar ook hoe je ET extraheert uit data zoals geleverd door WsWin of zoals geleverd (voor een Davis Pro2) vanuit Meteobridge.
#72252
Bij mijn huidige 'studie' voor ET-berekening bekijk ik ook nog eens nauwkeuriger de berekeningen door WsWin,
o.a. om te vergelijken met andere berekeningen.
Afgezien van verschil in uitkomsten zie ik verwonderd dat in de resulterende XML-file uit WsWin voor dag-uitkomst tot ver in de middag een 0 staat.
Lijkt geen toeval, want van toepassing bij beide WsWin-instantiaties ingesteld voor ET-berekening.
Uit de info van de auteur krijg ik de indruk dat de berekeningstijd een (onduidelijk) verband heeft met de update van de Jaar-files (gewoonlijk iets na middernacht ?).
.
Naar het bovenstaande kijkend:
weten jullie (uit de praktijk) wanneer WsWin zijn ET-berekening maakt en wat de dag-uitkomst dan voorstelt?
Met dat laatste bedoel ik:
is dat de voorgaande kalenderdag, of is dat het verlopen stuk van de huidige dag?
.
[Als een nieuwe dagwaarde verschijnt, dan wordt wel netjes de voorgaande dagwaarde opgeteld bij de maandsom en bij de jaarsom]
#72253
In de ET-discussie in het Domoticz-Forum werd opgemerkt dat Davis_Pro zelf al ET berekent:
bevestigd door de bijlage.
Betekent het bericht van ws-Heinenoord aan het begin van deze thread dat Meteobridge geen ET-waarde doorgeeft, en ook niet zelf berekent?
Bijlagen
Davis_beschrijving_variabelen
(148.7 KiB) 210 keer gedownload
#72255
Het klopt dat de Davis console zelf de ET berekent.
Deze is op het display af te lezen.
Voorwaarde is wel dat je station met Solar sensor is uitgevoerd.
Of UV een voorwaarde is weet ik zo 123 niet.
#72266
Als de Meteobridge Pro Red de Davis stationssignalen direct "uit de lucht" haalt, dus zonder tussenkomst van een Envoy ontvanger, dan mis je de berekende signalen zoals
<!--airDensity-->
<!--dailyEt-->
<!--monthlyEt-->
<!--yearlyEt-->
<!--emc-->
<!--ForecastStr-->
<!--hiTHSWindex-->
<!--hiTHSWindexTime-->
<!--insideHeatIndex-->
<!--MoonPhaseStr-->
<!--stormRain-->
<!--thw-->


Vandaar dat ik op zoek ben naar de bijbehorende formules om ze alsnog uit de ruwe getallen te kunnen berkening. Maar ET en de Forecast zijn Davis eigen werk en niet makkelijk zelf te maken. maar we blijven zoeken!.
#72267
Je lijstje langsgaand, is voor sommige zaken misschien al (deels) een alternatieve, externe invulling mogelijk, maar dat kost wel ergens de oprichting van uitlezing van sensoren en van een apart 'rekentuigje':
# air density => https://www.omnicalculator.com/physics/ ... ir-density
# ET => zie de voorgaande berichten in deze thread.
Actuele waarde of dagwaarde is nu al direct mogelijk met de formules her en der genoemd.
Afgeleide waarden voor week, maand en jaar vragen formules voor opvraag in de achterliggende database van je rekentuig:
in het Domoticz-forum is een vraag daarnaar uitgezet (want ik ben zelf ook zoekend).
Domoticz werkt standaard met een SQLite-database en 'op verzoek' met InfluxDB e.d.
# Moonphases => datzelfde Domoticz kan via een plugin direct melden welke actuele Moonphase van toepassing is.
Een dzVents-script is misschien nuttiger, omdat daarin te volgen kan zijn hoe de rekenfunctie werkt:
hoewel ik zag dat ze daarin ook 'hulp-van-buiten' oproepen via een api.
DarkSky zou een algemenere oplossing kunnen geven, ware het niet dat ze bezig zijn hun onbetaalde APIs af te schaffen.
#72278
Ws Heinenoord schreef: 06 jun 2020, 23:23 Als de Meteobridge Pro Red de Davis stationssignalen direct "uit de lucht" haalt, dus zonder tussenkomst van een Envoy ontvanger, dan mis je de berekende signalen zoals
<!--airDensity-->
<!--dailyEt-->
<!--monthlyEt-->
<!--yearlyEt-->
<!--emc-->
<!--ForecastStr-->
<!--hiTHSWindex-->
<!--hiTHSWindexTime-->
<!--insideHeatIndex-->
<!--MoonPhaseStr-->
<!--stormRain-->
<!--thw-->


Vandaar dat ik op zoek ben naar de bijbehorende formules om ze alsnog uit de ruwe getallen te kunnen berkening. Maar ET en de Forecast zijn Davis eigen werk en niet makkelijk zelf te maken. maar we blijven zoeken!.
Daarom ben ik overgestapt van een meteostick naar een logger en nu naar een Nano SD.
Mistte de forecast en ET waarden...